جستجو در سایت

چگونه عوارض درمان سرطان را کاهش دهیم

چگونه عوارض درمان سرطان را کاهش دهیم
بهمن ۸, ۱۳۹۹

راهکارهایی مانند نوشیدن مایعات فراوان، ورزش کردن، مصرف غذاهای پرکالری، طب سوزنی، محافظت کردن از پوست، خواب کافی و پرهیز از مصرف بعضی مواد غذایی به تسکین عوارض جانبی ناشی از روش‌های درمانی سرطان کمک می‌کند.

روش‌های درمانی سرطان شامل شیمی درمانی، پرتو درمانی، هورمون درمانی، انواع جراحی، ایمنوتراپی و یا مجموعه‌ای از چند روش می‌شود. در همه این روش‌ها، سلول‌های سرطانی از بین می‌رود. البته ممکن است سلول‌های سالم نیز همراه سلول‌های سرطانی آسیب ببیند و باعث بروز عوارض جانبی مانند سوزش دهان و گلو، اسهال، یبوست، کاهش اشتها، تغییر وزن، تغییر حس بویایی و چشایی، افسردگی و خستگی شود. در ادامه به بررسی بعضی از راهکارهای کاهش عوارض جانبی روش‌های درمانی سرطان می‌پردازیم:

نوشیدن مایعات فراوان

افرادی که تحت درمان سرطان هستند، باید در طول روز مایعات فراوان بنوشند. علاوه بر مصرف آب، مایعات دیگر مانند چای، آب میوه، دمنوش و لیموناد زنجبیلی برای این افراد مفید است. نوشیدن مایعات فراوان علاوه بر اینکه به افزایش اشتها کمک می‌کند، عوارض جانبی ناشی از روش‌های درمانی سرطان مانند یبوست، خشکی دهان، زخم دهان، حالت تهوع، اسهال و خستگی را کاهش می‌دهد. البته این افراد باید از مصرف نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنند، زیرا باعث وخیم‌تر شدن حالت تهوع یا اسهال می‌شود.

ورزش کردن

افرادی که تحت درمان سرطان هستند باید تا حد ممکن فعالیت فیزیکی داشته باشند. به عنوان مثال آن‌ها می‌توانند پیاده‌روی و شنا کنند یا تمرینات یوگا انجام دهند. همچنین می‌توانند روی تختخواب یا یک صندلی حرکات کششی انجام دهند. حتی انجام مقدار کم تمرینات ورزشی نیز باعث می‌شود فرد احساس بهتری داشته باشد.

مصرف غذاهای پرکالری

معمولاً زمانی که احساس خوبی ندارید تمایل شما برای خوردن غذا کاهش می‌یابد، اما بدن بیماران برای مقابله با سرطان به کالری نیاز دارد. بنابراین باید در طول روز چندین وعده غذایی مصرف کنند و مطمئن شوند که بدن آن‌ها به میزان کافی مواد مغذی دریافت کرده است. توصیه می‌شود مبتلایان به سرطان، مواد غذایی سرشار از پروتئین و کالری که بافت نرمی دارند و خوردن آن‌ها آسان است مصرف کنند.

طب سوزنی

طب سوزنی که یک روش درمانی سنتی است. این روش با تغییر پیام‌های ارسال شده به مغز توسط رگ‌های عصبی، به رفع ناراحتی‌های معده، درد و استرس کمک می‌کند. فشارهای وارد شده به بعضی نقاط بدن، باعث کاهش حالت تهوع می‌شود. اگر تمایل دارید طب سوزنی را امتحان کنید، حتماً به فردی مراجعه کنید که مجوز انجام این کار را دارد و از سوزن‌های استریل شده استفاده می‌کند.

محافظت کردن از پوست

افراد باید در طول دوره درمان سرطان از صابون‌ها و شامپوهای ملایم استفاده کنند، مدت زمان حمام کردن خود را کاهش دهند، پس از دوش گرفتن از مرطوب کننده‌های بدون رنگ و بو استفاده کنند. در صورتی که این افراد در معرض آفتاب قرار دارند باید کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده استفاده کنند. علاوه بر این توصیه شده است که این افراد ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارند.

خواب کافی

استرس، اضطراب، نگرانی و مصرف دارو باعث مختل شدن خواب افراد می‌شود. بنابراین بهتر است افراد ساعات بیداری و خواب خود را به طور دقیق تنظیم کنند. علاوه بر این به منظور بهره بردن از یک خواب با کیفیت، اتاق خواب باید تاریک و خنک باشد. افراد نباید یک ساعت پیش از خوابیدن از محصولات الکترونیکی مانند تلفن همراه، لپ تاپ و تلویزیون استفاده کنند.

پرهیز از مصرف بعضی مواد غذایی

مصرف بعضی مواد غذایی باعث وخیم‌تر شدن علائمی مانند حالت تهوع یا زخم‌های دهان می‌شود. افراد از طریق آزمون و خطا متوجه می‌شوند که کدام مواد غذایی بهترین یا بدترین تاثیر را بر سلامت آن‌ها دارد. معمولاً مصرف غذاهای سرخ شده، تند، خیلی شیرین، شور یا سفت عوارض جانبی ناشی از روش‌های درمانی سرطان را بدتر می‌کند.

مصرف مواد غذایی یخ زده

زمانی که فرد از زخم‌های دهان یا خشکی گلو رنج می‌برد، مصرف مواد غذایی یخ زده مانند تکه‌های یخ زده آب میوه، به تسکین این علائم کمک شایانی می‌کند. مصرف این نوع مواد غذایی باعث مرطوب نگه داشتن دهان و گلوی فرد می‌شود.

ارسال نظر

*

code