جستجو در سایت

پیشگیری از سرطان‌های شایع زنان

پیشگیری از سرطان‌های شایع زنان
مهر ۳۰, ۱۳۹۹

به گزارش نشریه نیوایندیان اکسپرس؛ نخستین بار، بیماری سرطان در مصر باستان حدود سه هزار سال قبل از میلاد شناسایی شده است. در آن دوران، این بیماری به عنوان یک بیماری لاعلاج توصیف می‌شد. با این حال، امروزه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرده و در صورت تشخیص در مراحل اولیه، بسیاری از انواع آن را درمان کرد.

شایع ترین سرطان میان زنان، شامل سرطان پستان، دهانه رحم، روده بزرگ، تخمدان، لب و دهان است. تا همین چند سال قبل، سرطان دهانه رحم شایع ترین سرطان میان زنان محسوب می‌شد. با این حال، به دلایلی که هنوز درک درستی از آن وجود ندارد، این نوع سرطان امروزه جای خود را به سرطان پستان به خصوص در شهرهای بسیار بزرگ داده است.

سرطان پستان

این نوع از سرطان شایع ترین سرطان میان زنان دنیا بوده و از هر ۲۸ نفر در کشوری مانند هند، یک نفر احتمال دارد طی زندگی خود به آن مبتلا شود. بروز این بیماری بیشتر در نواحی شهری شناسایی شده، در اوایل دهه سوم زندگی زنان شروع به افزایش کرده و در سنین پنجاه تا شصت سال به اوج خود می‌رسد.

آیا می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد؟

علت بروز سرطان پستان هنوز به طور دقیق مشخص نیست. از این رو، مشخص نیست که آیا می‌توان به طور کامل از آن جلوگیری به عمل آورد یا خیر. بسیاری از دانشمندان، ارتباط میان سرطان پستان، نوع رژیم غذایی و میزان ورزش را بررسی کرده اند. اگرچه همجنان نتیجه‌گیری مشخص و قطعی به دست نیامده است، اما نشان می‌دهد زنانی که به طور منظم ورزش کرده، اضافه وزن نداشته، الکل و دخانیات مصرف نمی‌کنند کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. همچنین زنانی که نوزادانشان را با شیر مادر تغذیه می‌کنند نیز کمتر در خطر این مرض قرار دارند. البته باید خاطر نشان ساخت که اگر سرطان پستان زود تشخیص داده شود، درمان آن بسیار راحت تر خواهد بود.

تمام خانم‌ها باید با ظاهر و حسی که از ناحیه پستان خود دارند آشنا باشند تا با بروز هرگونه تغییر احتمالی، آن را فوراً به پزشک خود اطلاع دهند. استفاده از ماموگرافی به عنوان روش غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان توصیه می‌شود. همچنین ذکر این نکته ضروری است که در برخی موارد، بروز سرطان پستان مبتنی بر عوامل ژنتیکی است که تشخیص آن برعهده پزشک خواهد بود.

سرطان دهانه رحم

بروز سرطان دهانه رحم در کشور هند با ۲۲.۸۶ درصد، این بیماری را به دومین سرطان شایع میان زنان این کشور تبدیل کرده است. متوسط سن ابتلا به این بیماری ۳۸ سال ذکر شده است. تصور می‌شود که این بیماری توسط ویروس انسانی پاپیلوما یا همان H.PV از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.

آیا می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد؟

از شایع ترین روش‌های کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم می‌توان به استفاده از کاندوم، عدم استعمال دخانیات، انجام مستمر و متوالی آزمایش پاپ اسمیر، واکسینه شدن در برابر ویروس HPV و نداشتن شرکای جنسی متعدد اشاره کرد.

سرطان تخمدان

خطر بروز این نوع از سرطان از ۳۵ سالگی شروع به افزایش کرده و بین سنین ۵۵ تا ۶۴ سالگی به اوج خود می‌رسد. علت دقیق سرطان تخمدان مشخص نیست؛ این بیماری می‌تواند در خانواده‌هایی با سابقه سرطان تخمدان، پستان و روده بزرگ، سابقه شخص بیمار در سرطان پستان، آندومتریوز، اضافه وزن و استفاده مداوم از قرص‌های باروری برای بیش از یک سال نیز اشاره کرد. اما آن دسته از عواملی که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می‌دهند عبارت اند از، بارداری کامل قبل از ۲۶ سالگی، مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری برای سه تا شش ماه و بیشتر و بستن لوله‌ها یا عقیم سازی کامل.

آیا می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد؟

هیچ روش غربالگری خاصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد، بنابراین و متاسفانه معمولاً در مراحل میانی به بعد تشخیص داده می‌شود. البته اینجا برخی از علائم هشداردهنده از جمله، نفخ شکم، احساس سیری سریع بعد از صرف غذا، تکرر ادرار، درد شکم، کاهش وزن و حالت تهوع نیز وجود دارند.

سبک زندگی و پیشگیری از سرطان در زنان

مواردی مانند رژیم غذایی(مصرف غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز)، استعمال دخانیات، مشروبات الکلی، قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی، آلاینده‌های محیطی، عفونت‌ها، استرس، چاقی و عدم تحرک کافی می‌توانند باعث ایجاد ۹۵ درصد از سرطان‌ها شوند. بنابراین، پیشگیری از سرطان، نیاز به اصلاح شیوه زندگی و اجتناب از عوامل تحریک کننده سرطان دارد.

خودآزمایی سرطان پستان

مرحله یک: با پشت و شانه‌های صاف مقابل یک آینه قدی بایستید. دستان خود را بر روی باسن قرار داده و شکل سینه خود را مشاهده کنید.

مرحله دو: اکنون، دستان خود را بلند کنید و به دنبال تغییرات بر روی سینه خود باشید. آیا شما فرورفتگی، زخم شدن پوست، یا کشیدگی سطح پوست را مشاهده می‌کنید؟

مرحله سه: مراقب وجود هرگونه صاف شدن یا وارونگی نوک پستان‌ها باشید. همچنان نسبت به سایر تغییرات در شکل پستان، ظاهر نوک پستان یا تفاوت میان پستان‌ها باشید.

مرحله چهار: دراز بکشید و با حرکات دایره‌ای به وسیله سطح صاف دست خود، به دنبال توده، درد، تورم، گود شدگی، وارونگی نوک پستان و غیره باشید.

مرحله پنج: دستورالعمل مرحله چهار را در حالات نشسته و ایستاده تکرار کنید.

پایان خبر./

ارسال نظر

*

code