جستجو در سایت

پیشرفت غیرمنتظره آزمایش خون برای درمان تومورهای مغزی

پیشرفت غیرمنتظره آزمایش خون برای درمان تومورهای مغزی
اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰

به گزارش ان.بی.سی؛ آزمایش غیرتهاجمی خون می‌تواند به پزشکان کمک کند تا پیشرفت بالینی بیماران مبتلا به گلیوم را تشخیص و کنترل کنند.

امروزه جهش‌‌های ژنتیکی که رایج‌ترین علت رشد تومورهای مغزی در بزرگسالان محسوب می‌شوند، می‌توانند به وسیله آزمایش خون غیرتهاجمی با استفاده از یک فرم بیوپسی مایع که اخیراً توسط گروهی از محققان بیمارستان دولتی ماساچوست (MGH) ساخته شده است، با دقت شناسایی و کنترل شوند.

گروهی از محققان مانند دکتر لئونارا بالاج و باب اس.کارتر در بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان دولتی ماساچوست با مقایسه نمونه خون بیماران مبتلا به گلیوم با بافت بیوپسی تومور که از خودشان گرفته شده، دریافته‌اند که با استفاده از یک قطره پلاسما، واکنشی زنجیره‌ای در نمونه خون داوطلبان پدید آورند که می‌تواند به دقت، دو جهش ژنتیکی مربوط به ژن TERT را شناسایی و کنترل کند.

امروزه جهش‌هایی با برچسب C228T و C250T شناسایی شده اند که رشد سرطان را تقویت کرده و در بیش از شصت درصد کل گلیوم ها، و در هشتاد درصد کل گلیوم‌های درجه بالا که تهاجمی ترین و تهدیدکننده ترین نوع، برای حفظ حیات بیماران هستند، وجود دارند.

کشف این گروه از محققان بیمارستان ماساچوست که می‌تواند به طور شایان توجهی تشخیص و نظارت بر گلیوم را بهبود بخشد، چندی پیش در نشریه Clinical Cancer Research چاپ شده است.

گلیوماس (Gliomas)، تومورهای گلیا هستند، همان سلول‌های عصبی مرکزی و محیطی که از سلول‌های عصبی که تکانه‌های الکتریکی را منتقل می‌کنند، حمایت و محافظت می‌کنند.

نمونه‌برداری مایع، روشی برای تشخیص سرطان به وسیله جستجو میان قطعات دی.ان.ای تومور است که در خون گردش می‌کنند. البته این روش پیش از این نیز به خوبی اثبات کرده بود که راهی جدی و با حساسیت بالا برای تشخیص وجود برخی از انواع سرطان بوده است، اما مسئله تشخیص تومورهای مغزی تاامروز مانعی جدی برای این روش محسوب می‌شده است.

دکتر بالاج درباره روش جدیدی که توانسته‌اند ابداع کنند می‌گوید:

«نمونه‌برداری مایع به ویژه در تومورهای مغزی امری چالش برانگیز است، زیرا DNA جهش یافته در سطح خون، بسیار کمتر از انواع دیگر تومورها در جریان خون یافت می‌شود.»

وی اضافه می‌کند: «با سوپرشارژ کردن سنجش جدید خود موسوم به ddPCR، ما برای نخستین بار نشان دادیم که می‌توان شایع‌ترین جهش در گلیوم‌های بدخیم را در خون تشخیص داده و چشم‌انداز جدیدی را برای تشخیص و نظارت بر تومورها باز کردیم».

البته محققان عملکرد روش ddPCR را در بافت تومور آزمایش کرده و دریافتند که نتایج حاصل از آن، عیناً با نتایج حاصل از ارزیابی آزمایشگاهی بالینی به طور مستقل از جهش‌های TERT، مطابقت کامل دارد.

سپس، به بررسی نمونه‌های پلاسمای خون همسان با تومورهای بیمار پرداخته و دریافتند که روش ابداعی ddPCR میتواند جهش‌های TERT را شناسایی کرده و نتایج این آزمایش، کاملاً با دیگر نمونه‌های آزمایش شده توسط دیگر محققان در موسسات تحقیقاتی دیگر مشابهت و همان دقت را داراست.

سنجش جدید ddPCR دارای حساسیت کلی (در تشخیص وجود گلیوم) ۵/۶۲ درصدی است که در مقایسه با استانداردهای تشخیص جهش‌های TERT، نسبت به هر روش قبلی که مورد استفاده پزشکان قرار می‌گرفت، بهبود عملکرد ده برابری را نشان می‌دهد.

پایان خبر./

ارسال نظر

*

code