جستجو در سایت

واکسن جدید برای سرطان ملانوما

واکسن جدید برای سرطان ملانوما
بهمن ۸, ۱۳۹۹

یک واکسن جدید با انجام تحقیقات روی هشت بیمار مبتلا به سرطان ملانوما که در معرض خطر بالای عود قرار داشتند، ساخته شده که قادر است سلول‌های سرطانی را تا چهار سال پس از انجام درمان تحت کنترل نگه دارد.

همه ما بیماری مخوف سرطان را می‌شناسیم. نام بردن از آن باعث لرزه بر اندام می‌شود. اگرچه به طور مداوم روش‌های درمانی جدیدی برای این بیماری کشف می‌شود، اما باز هم آمار مبتلایان و قربانیان بر اثر این بیماری بیداد می‌کند.

اکنون محققان موسسه سرطان “دانا فاربر”(Dana-Farber)، بیمارستان “بریگهام و زنان”(Brigham and Women’s) و موسسه فناوری ماساچوست(MIT) و دانشگاه “هاروارد” واکسن جدیدی به نام “نئووکس”(NeoVax) ساخته‌اند که می‌تواند در مبارزه با سرطان مثمر ثمر واقع شود.

مطابق با اعلامیه مطبوعاتی جدید دانشمندان سازنده این واکسن جدید، “نئووکس” در جلوگیری از رشد تومور در بیماران مبتلا به ملانوم موفق عمل کرده است.

“ملانوما “(Melanoma) به تومور با منشاء سلول‌های ملانین‌دار می‌گویند. این تومور بدخیم اصولاً یک تومور پوستی است. این نوع سرطان به سرعت می‌تواند در بدن گسترش یابد.

یافته‌های حاصل از آزمایش این واکسن به صورت آنلاین در مجله نیچر مدیسین(Nature Medicine) منتشر شده است و این نشریه اثر آن را چهار سال پس از تجویز به نمایش می‌گذارد.

“کاترین جی وو” نویسنده مسئول این مطالعه گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد که یک واکسن نئوآنتی‌ژن می‌تواند پاسخ ایمنی با دوام را در بیماران مبتلا به ملانوم تحریک کند.

وی افزود: ما شواهدی یافتیم که پاسخ ایمنی اولیه و هدفمند در طول سال‌ها گسترش یافته است و از بیماران در برابر این بیماری به صورت مداوم محافظت می‌کند.

این مطالعه روی هشت بیمار که تحت عمل جراحی ملانومای پیشرفته قرار گرفته بودند، اما در معرض خطر عود قرار داشتند، انجام شد. اکنون این هشت بیمار پس از چهار سال از گذشت تزریق واکسن “نئووکس”، زنده و سالم هستند و همچنین شش نفر از آنها هیچ نشانه‌ای از بیماری فعال ندارند.

“پاتریک ای اوت” از محققان ارشد این مطالعه گفت: ما شواهدی از هر آنچه را که در یک پاسخ ایمنی قوی و پایدار به دنبال آن بودیم، پیدا کردیم.

این واکسن جدید کاملاً هیجان انگیز است، اما لازم است مطالعات بیشتری با گروه‌های بزرگتری از بیماران انجام شود تا کارایی این واکسن واقعاً مشخص شود.

در حال حاضر “اوت” می‌گوید که نتایج تحقیقات، نشانه‌ای قوی است که نشان می‌دهد این واکسن می‌تواند به کنترل تومورهای متاستاتیک کمک کنند.

منبع: آی.ای.ای

ارسال نظر

*

code