جستجو در سایت

هشدار خیریه‌ها: احتمال اشتباه در تشخیص سرطان ریه با کرونا

هشدار خیریه‌ها: احتمال اشتباه در تشخیص سرطان ریه با کرونا
اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰

به گزارش گاردین؛ یک بیمار انگلیسی به نام هلن در ژانویه گذشته دچار نوعی سرفه و خلط در گلو شد. تصور او این بود که دچار عفونت قفسه سینه شده است. یک ماه بعد و با ادامه بیماری، پزشکان به اون آنتی بیوتیک تزریق کردند و سلامتی‌اش بازگشت. اما در ماه مارس سرفه‌های او بازگشته و نگرانی‌اش افزوده شد. پزشکان این بار نیز به او آنتی‌بیوتیک تزریق کردند اما به هشدار دادن به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، از مراجعه به بیمارستان برای انجام سی.تی.اسکن ریه خودداری کند. هلن در این باره می‌گوید: «واقعاً دوران وحشتناکی بود. همسرم تا صبح بیدار می‌ماند و نفس کشیدن‌های ضعیف من را نظاره می‌کرد». با اضافه شدن تنگی نفس شدید و خستگی ممتد، هلن تصور می‌کرد که دچار نوعی کووید نوزده شده است.

با ادامه این وضعیت و بروز سرفه‌های خونی، بالاخره پزشکان از او اسکن ریه گرفتند. همگی شکه شدند! هلن در ریه‌هایش تومور سرطانی داشت. مستقیم او را تحت عمل جراحی قرار دادند و مشخص شد دچار نوعی سرطان ریه شده است.

داستان هلن، استثنایی نیست. اکنون و پس از گذشت ماه‌ها از اپیدمی ویروس کرونا، موسسات خیریه و متخصصان هشدار می‌دهند که افراد ممکن است علائم سرطان ریه مانند سرفه‌های ممتد، تنگی نفس، و خستگی مفرط را با ابتلا به کرونا اشتباه گرفته و در فرایند تشخیص و درمانشان اختلال ایجاد کند.

طبق گزارش مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا، سالیانه حدود ۴۷۸۰۰ نفر در این کشور به سرطان ریه مبتلا می‌شوند. اما با شروع قرنطینه ناشی از کرونا، سطح مراجعات برای تشخیص سرطان ریه به بیمارستان‌ها به شدت کاهش یافته و همین مسئله سبب شده تا موارد تشخیص سرطان ریه نسبت به قبل از شروع ویروس کرونا، تا ۶۰% در این کشور پایین بیاید.

مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا هشدار داده است: «تقویت این تصور در افراد که در صورت بروز سرفه‌های ممتد و خستگی مفرط، باید در خانه مانده و تاحد امکان از مراجعه به مراکز تشخیصی و درمانی خودداری کنند، سبب شده است تا بیماران مبتلا به سرطان ریه ناشناخته در معرض خطر جدی قرار بگیرند».

«تشخیص به موقع سرطان ریه بسیار مهم است. بر اساس بررسی مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا، ۸۸% از افراد در مراحل اولیه سرطان ریه، بیماری آن‌ها تشخیص داده میشود. درحالی که ۱۹% در مراحل پایانی این سرطان تشخیص بیماری داده شده که شانس زنده ماندن آن‌ها را تا یکسال کاهش می‌دهد».

دکتر نیک هاپکینسون، مدیر گروه پزشکی در بنیاد ریه انگلستان به گاردین می‌گوید: «هنوز مشخص نیست چرا میزان مراجعه افراد برای تشخیص سرطان ریه کاهش یافته است. اما نگرانی از ابتلا به کرونا قطعاً عامل مهمی در این باره است. طبق یک نظرسنجی از پزشکان عمومی، ۴۴% از این پزشکان گفته‌اند که افراد کمتری نسبت به سال گذشته به دلیل سرفه یا مشکلات تنفسی به آن‌ها مراجعه می‌کنند».

هم اکنون بنیاد ریه انگلستان، یک کمپین به نام «Still Here» راه‌اندازی کرده است تا علاوم سرطان ریه را برای مردم شرح داده تا افرا تشویق شوند در صورت مشاهده هرگونه علائمی، به پزشکان مراجعه کنند. خیریه‌های مربوط به سرطان در انگلستان نیز به این کمپین پیوسته و در تلاش‌اند تا مردم را نسبت به شناسایی سرطان ریه آگاه سازند.

پایان خبر./

ارسال نظر

*

code