جستجو در سایت

هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی بدخیم به وسیله یک داروی شبه‌ویروس

هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی بدخیم به وسیله یک داروی شبه‌ویروس
اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰

به گزارش کنسِر نیوز؛ محققان مرکز جامع سرطان جانسون در دانشگاه کالیفرنیا-لس‌آنجلس دریافته‌اند که دارویی با رفتار شبیه به ویروس، این قابلیت را دارد تا با فعال کردن سیستم طبیعی ایمنی بدن، برخی تومورهای بدخیم پنهانی را برای سیستم دفاعی بدن آشکار ساخته تا بتوانند آنها را مورد هدف قرار دهند.

این یافته که که چند روز پیش در نشریه (Science Translational Medicine) منتشر شده است، امکان پذیر بودن بهره‌گیری از داروهایی که عملکردی مشابه ویروس از خود نشان میدهند، به منظور غلبه بر بحران تومورهای پنهانی در بدن را به وسیله آشکارسازی اینترفرون معیوب برای جهت‌دهی عملکرد سیستم دفاعی بدن اثبات کرده است. این روش، می‌تواند به شخصی‌سازی درمان افراد دارای تومورهای بدخیم سرطانی کمک شایان توجهی کند.

دکتر انوشه کلباسی، استادیار پرتودرمانی در دانشکده پزشکی دیوید گافن واقع در دانشگاه UCLA و عضو ثابت مرکز جامع سرطان جانسون در این رابطه می‌گوید:

«اغلب روش‌های ایمنی درمانی به توانایی و قابلیت سلول‌های T، در شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی تومورها متکی هستند… اما در برخی از بیماران، تومورها از طریق جهش در ژن‌های درگیر در مسیر سیگنالینگ اینترفرون، توانایی فرار از دست سیستم ایمنی بدن را می‌یابند. چنین فرایندی بسیار حیاتی است، زیرا به طور معمول به تومورها این اجازه را می‌دهد تا قابلیت‌های آنتی‌ژن خود را تقویت کنند. لذا در این یافته جدید علمی، مشخص شده است که از طریق استفاده از این داروهای شبه‌ویروس، همانند عملکرد پیچیده یک ماشین، بدن را به گونه‌ای درگیر کرد تا تومورهای بدخیم و جهش یافته را برای سلول‌های T آشکار کرد».

نترفرون‌ها، پروتئین‌هایی در سلول‌ها هستند که با جلوگیری از توانایی تکثیر ویروس و هشدار به سیستم ایمنی بدن برای تقویت سریع نیروهای دفاعی، به عفونت‌های ویروسی پاسخ می‌دهند. در این راستا، فعال کردن سیگنالینگ اینترفرون در تومورها به کند شدن تقسیم و تکثیر تومور کمک کرده و می‌تواند در نهایت منجر به آزاد شدن مولکول‌هایی شود که سلول‌های ایمنی بیشتری را به سمت تومور هدایت می‌کنند.

پایان خبر./

ارسال شده در تازه ها | Tags:

ارسال نظر

*

code