جستجو در سایت

روشی تازه برای شخصی‌سازی درمان سرطان پروستات

روشی تازه برای شخصی‌سازی درمان سرطان پروستات
مهر ۳۰, ۱۳۹۹

به گزارش تکنولوژی نتورک به نقل از دانشگاه راتگرز؛ محققان دانشگاه راتگرز آمریکا به تازگی نشانگرهای ژنی انسانی را کشف کرده‌اند که با همدیگر کار کرده و عامل سرطان پروستات متاستاتیک-سرطانی که فراتر از ناحیه پروستات گسترش می‌یابد- محسوب می‌شوند.

نتایج حاصل از این مطالعه که چند روز قبل در ژورنال –Nature Cancer- منتشر شده است، سلول‌های سرطانی پروستات را در افراد و موش‌های آزمایشگاهی بررسی کرده‌اند و مشخص شده است که میان ۱۶ ژن، همکاری گسترده‌ای وجود دارد که منجر به متاستاز می‌شوند.

نشانگرهای ژنی شناسایی شده می‌توانند پیشبینی کنند که آیا یک بیمار سرطانی پروستات احتمال زیادی برای درگیر شدن با متاستاز از جمله در ناحیه مغز استخوان را دارد یا خیر؟.

سرطان پروستات، دومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان در ایالات متحده است که با بقای نسبی پنج ساله در صورت تشخیص زودهنگام نزدیک به ۱۰۰درصد احتمال درمان دارد؛ درحالی که احتمال درمان برای سرطان پروستات متاستاتیک پنج ساله حدود ۳۰ درصد برآورد می‌شود.روش‌های درمانی فعلی مانند ضد آندروژن‌های نسل اول که هورمون‌های جنسی مردانه را به وسیله پرتودرمانی، شیمی درمانی و دیگر موارد هدف قرار می‌دهند همواره مؤثر نبوده و نمی‌توان پیشبینی کرد که چه بیمارانی در معرض خطر پیشرفت تا مراحل آخر بیماری هستند.

دکتر آنتونیو میتروفانووا استاد دانشکده بهداشت دانشگاه راتگرز و عضو پژوهشی مؤسسه سرطان راتگرز نیوجرسی در اینباره می‌گوید: «نتایج پژوهش‌های ما نشان می‌دهد که ایجاد پروفایل مولکولی در زمان تشخیص می‌تواند به بیمار کمک کند تا فرایند درمانش با شخصی‌سازی بیشتری همراه بوده و نتایج بهتری برای درمان بیماران درگیر با نوع پیشرفته این سرطان به همراه داشته باشد».

علاوه بر این، دانشمندان بر این باوراند که آزمایش برای این نشانگرهای ژنی می‌تواند پیشبینی کند که چه بیمارانی قادر به پاسخگویی به روش‌های درمانی آندروژن مورد استفاده در بیماری متاستاتیک نبوده و لذا امکان کاهش دوره‌های درمانی برای بسیاری از بیماران را فراهم می‌آورد.

این گروه از محققان در همکاری با آزمایشگاه –Cory Abate Shen- در دانشگاه کلمبیا، حق ثبت اختراع خود را به دست آورده و هماکنون به دنبال توسعه ابزارهای درمانی و تشخیصی مرتبط با آن هستند.

پایان خبر./

ارسال نظر

*

code