جستجو در سایت

تصویربرداری سه‌بعدی: راه‌حلی برای جایگزینی خال‌کوبی رادیوتراپی

تصویربرداری سه‌بعدی: راه‌حلی برای جایگزینی خال‌کوبی رادیوتراپی
مهر ۳۰, ۱۳۹۹

به گزارش نشریه دِکانورسیشن؛ همه روزه در بریتانیا، به حدود ۱۵۰ زن خبر ابتلایشان به سرطان پستان داده می‌شود. شنیدن چنین خبری، سرآغاز سفری پر از درد و طولانی در راه درمان خواهد بود که در نهایت به عمل جراحی و رادیوتراپی برای برداشتن تومور یا حتی خود پستان می‌انجامد. چیزی که بسیاری از افراد ممکن است هرگز متوجه آن بشوند، استفاده معمول رادیوتراپیست‌ها از خال‌کوبی با جوهر سیاه بر روی بدن بیمار به منظور نشانه‌گذاری در قراردادن زیر دستگاه رادیوتراپی است. این خالکوبی‌ها، بر روی استخوان پستان و در نقاط دیگر پستان بیمار ایجاد می‌شوند. اگرچه این خالکوبی‌ها ریز هستند(حدود یک تا دو میلیمتر)، اما به طور دائمی بر روی بدن بیمار باقی می‌مانند. لذا بیمار تا آخر عمر این خالکوبی را با خود همراه خواهد داشت.

اما در در یک فناوری جدید موسوم به رادیوتراپی سطحی هدایت‌شونده (SGRT)، از تصویربرداری سه‌بعدی برای کمک به رادیوگرافیست‌ها در موقعیت‌یابی بیماران به جای خالکوبی استفاده می‌شود. ابتدا یک تصویر سه‌بعدی به عنوان بخشی از برنامه‌ریزی درمانی طراحی می‌شود. سپس از این تصویر در هر جلسه از رادیوتراپی استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که بیمار در موقعیت مناسب دستگاه رادیوتراپی قرار دارد. اگرچه مسئله خالکوبی بر بدن بیمار را از بین می‌برد، اما مانند هر فناوری جدیدی نسبت به روش سنتی هزینه بیشتری نیز به همراه دارد.

جوهر دائمی

در دهه ۱۹۸۰، از جوهر نیمه‌دائمی برای نشانه‌گذاری فرایند رادیوتراپی بر روی بدن بیماران مبتلا به سرطان پستان استفاده می‌شد. اما این مواد می‌توانست به مرور بر اثر مالیدگی به لباس یا هنگام دوش گرفتن، کمرنگ و یا محو شوند. لذا این نگرانی به وجود آمد که با ناپدید شدن خالکوبی، اثر منفی و کم‌دقتی در پرتودرمانی بیماران ایجاد بشود. این مسئله به تدریج، پزشکان را به این سمت سوق داد تا از جوهر دائمی خالکوبی بر بدن بیماران استفاده کنند. هم‌اکنون به طور متوسط بر روی بدن هر بیمار مبتلا به سرطان پستان، حدود سه نقطه خالکوبی دائمی وجود دارد.

اما با مطالعه اخیر بر روی بیش از ۳۰۰ زن که دارای خالکوبی دائمی و نیمه‌دائمی بر روی بدنشان بودند نشان داد که هیچ تفاوتی در دقت درمان به وسیله رادیوتراپی میان آن‌ها وجود ندارد. علائم خالکوبی نیمه‌دائمی این مزیت را دارند که پس از فرایند درمان به طور کلی ناپدید می‌شوند، اما باید مراقب بود که طی حدود چهار هفته رادیوتراپی به خصوص هنگام دوش گرفتن این علامت‌ها شسته نشوند. لذا از پانسمان ضدآب میتوان به عنوان راه‌حلی برای این مسئله استفاده کرد. اما در نهایت، در اکثر مراکز درمانی، گزینه استفاده از خالکوبی نیمه‌دائمی به صورت پیشفرض در اختیار بیماران قرار نگرفته و اکثریت بیماران از خالکوبی دائمی استفاده می‌کنند.

روش‌های دیگری مانند استفاده از خالکوبی ماوراءبنفش-تنها زیر نور سیاه قابل مشاهده هستند- نیز امتحان شده اند. اگرچه بررسی‌های صورت گرفته نشان میدهد که این روش‌ها خالی از ضرر نیز نیستند. زیرا مشاهده نقاط خالکوبی UV، در برخی جاها به سختی صورت گرفته و حتی ممکن است در مهمانی‌ها و باشگاه‌های ورزشی، این خالکوبی‌ها قابل مشاهده بوده و بر روحیه افراد اثر سؤ داشته باشد.

خالکوبی سرطان پستان

نمونه‌ای از خالکوبی بر روی بدن بیمار مبتلا به سرطان پستان

رادیوتراپی سطحی هدایت‌شونده

امروزه اثبات شده است که استفاده از رادیوتراپی سطحی هدایت‌شونده نسبت به تاتوهای دائمی، از دقت بالاتری برخورداراند. نتیجه یک تحقیق نشان داده است که خالکوبی‌های دائمی در ۲۸% موارد به اصلاح موقعیت نیاز دارند، درحالی که فقط ۷.۷% مواردی که از رادیوتراپی سطحی هدایت‌شونده بهره گرفته‌اند، نیاز به اصلاح موقعیت دارند.این روش همچنین مدت زمان مورد نیاز برای هر بیمار را به طور متوسط یک دقیقه و هفت ثانیه کاهش میدهد. لذا طی یک روز، با صرفه‌جویی در وقت، میتوان تعداد چهار بیمار بیشتر را زیر دستگاه رادیوتراپی در یک مرکز درمانی، درمان کرد. با توجه به هزینه بالای رادیوتراپی برای بیمارستان‌ها و همچنین محدودیت تعداد در سطح کشوری، این تعداد می‌تواند قابل توجه باشد.

تجربه احساسی

اما مهمترین نگرانی در رابطه با خالکوبی دائمی، ایجاد ناراحتی ذهنی برای زنان است. طی یک نظرسنجی آنلای از بیماران مبتلا به سرطان پستان، ۷۸% گفتند که حاضر هستند برای اجتناب از خالکوبی دائمی، و استفاده از روش جایگزین مانند رادیوتراپی سطحی هدایت‌شونده، به نقاط دورتر برای رادیوتراپی مراجعه کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

*

code