جستجو در سایت

آسیب جانبی پاندمی کرونا: طولانی شدن روند درمان بیماران سرطانی

آسیب جانبی پاندمی کرونا: طولانی شدن روند درمان بیماران سرطانی
اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰

به گزارش ان.بی.سی.نیوز؛ پس از گذشت ماه‌ها از شیوع و همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ در دنیا، اکنون دانشمندان نگران وضعیت بیماران سرطانی هستند که به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده و قرنطینه‌های ممتد دسترسی کاملی به خدمات درمانی ندارند.

بیماری همه گیر کرونا، باعث ایجاد اختلالات بی سابقه‌ای در روند تحقیقات سرطان شده است. کارن هیلتون، یک بیمار سرطانی از اسکاتلند، اکنون خود و دیگر بیماران سرطانی را به عنوان یک «آسیب جانبی» از دید نظام تشخیصی و درمانی در دوره همه گیری کرونا می‌داند.

وی که ۴۸ سال سن دارد، از حدود چهار سال پیش دچار نوعی سرطان تهاجمی پستان شد. پس از دو بار جراحی ماستکتومی، جراحی برداشتن تخمدان‌ها و لوله‌های رحم که به دلیل جهش ژن BRAC1 ایجاد شده بود و همچنین پس از دوره‌های طولانی شیمی درمانی، اکنون با مشکل در ادامه روند درمانی خود درگیر شده و گزینه‌های درمانی او درحال کاهش هستند.

در ماه مارس گذشته، پزشکان پیشبینی می‌کردند که او بتواند در نهایت طی شش تا دوازده ماه آینده، بر بیماری خود فائق آید. اما با اختلالات به وجود آمده در روند ثبت نام و وقت‌گیری برای ادامه جلسات شیمی درمانی، فرصت بهبودی کامل سریع از او گرفته شده و مشخص نیست تا چه زمانی همچنان با بیماری سرطان خود دست و پنجه نرم کند.

وقوع این بیماری همه گیر (کرونا) دردنیا باعث اختلالات بی سابقه‌ای در تحقیقات پزشکی مربوط به درمان‌ سرطان شده است. پروژه‌های تحقیقاتی به تاخیر افتاده‌اند، دانشمندان مجبور هستند با مشکلات بودجه‌ای درگیر باشند، و موسسات خیریه با چالش‌های اقتصادی بسیار بزرگی روبرو شده‌اند. کارشناسان هشدار می‌دهند، حتی در صورت بازگشت تحقیقات حوزه سرطان به حالت عادی، بازهم علم مبارزه با سرطان قربانی طولانی مدتِ ویروس کرونا خواهد بود.

امروزه با همه گیری ویروس کرونا در بسیاری از کشورها، ظرفیت بودجه‌ای، تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و انستیتوها به شدت کاهش یافته و بسیاری از پروژه‌های علمی که امید بود درمان بیماران سرطانی را بهبود بخشد، یا متوقف شده و یا با اختلال جدی روبرو شده‌اند.

پایان خبر./

ارسال نظر

*

code