جستجو در سایت

تغییرات اقلیمی و افزایش ابتلا سرطان

تغییرات اقلیمی و افزایش ابتلا سرطان
اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیاواقع در سانفرانسیسکو هشدار داده‌اند که تغییرات اقلیمی ممکن است به افزایش شمار مبتلایان به سرطان به خصوص سرطان‌های خطرناکی مانند ریهبیانجامد. دانشمندان دانشگاه UCS با استفاده از روش تحلیلی مبتنی بر آنالیز حدود ۶۰ مطالعه علمی موجود به یافته‌های جدید خود دست یافته اند.یافته‌های دانشمندانی که در آن ۶۰ تحقیق علمی منتشر شده‌اند حکایت از آن دارند که تغییرات اقلیمی تاثیر منفی بر سلامت عمومی داشته و انتظار می‌رود با افزایش دمای کره زمین، گسترش آتش‌سوزی‌های عظیم، و کاهش کیفیت هوا، وضعیت سلامت و بهداشت عمومی نسبت به عصر حاضر بسیار بدتر شوند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا-سانفرانسیسکو هشدار داده‌اند که برای مقابله با رشد اثرات منفی تغییرات اقلیمی بر سلامت عمومی جامعه، به اقدامی سریع و قاطع نیاز است. به عنوان مثال، برخی اثرات تغییرات اقلیمی همچون تغییرات در الگوی بارشی، و افزایش میانگین دما به شیوع برخی بیماری‌های کشنده از قبیل مالاریا دامن می‌زنند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا خاطرنشان کرده‌اند که در موضوع ارتباط میان تغییرات اقلیمی و گسترش احتمال ابتلا به سرطان، جدی‌ترین موضوعاتی که به این موضوع دامن می‌زنند عبارتند از، تنفس در هوای آلوده شهرها، ورود سموم صنعتی به چرخه غذایی، اختلال در زنجیره تامین منابع آبی و غذایی، و افزایش دوز تابش اشعه فرابنفش (UV) به دلیل نازک شدن لایه اوزن. لذا یکی از فوری‌ترین عواقب چنین مسائلی، گسترش ابتلا به سرطان ریه در میان عموم جامعه خواهد بود.

این مطالعه هشدار داده است که تغییرات اقلیمی ممکن است باعث ایجاد «اختلالات عمده‌ای» در سیستم‌های ضروری مراقبت و کنترل سلامت به منظور کنترل و پیشگیری از سرطان شود، از جمله تاخیر در غربالگری‌های سرطان و فشار بر منابع پزشکی، که  برای درمان سرطان‌ بسیار ضروری است. با این حال، نتایج چنین تحقیق تنها به صورت مطالعات اولیه بوده و پژوهشگران خاطرنشان نموده‌اند چندین دهه طول خواهد کشید تا تصویر کاملی از تغییرات اقلیمی و نحوه تاثیر آن بر سرطان در نقاط مختلف جهان ترسیم شود.

نائومی بیلر، کارشناس بهداشت عمومی و یکی از مجریان این پژوهش در دانشگاه کالیفرنیا اینگونه توضیح می‌دهد:
«پاندمیک کووید-۱۹ اهمیت دانش و سلامت عمومی را نشان داده است، و طی چند ماه گذشته برای جامعه بهداشت جهانی به وضوح قابل مشاهده است که امکان بسیج سرمایه‌گذاری‌ها، تحقیقات، و اقدام جمعی مورد نیاز برای حل مشکلات سلامت در یک مقیاس جهانی وجود دارد. اکنون زمان اعمال تجربیات آن در زمینه مقابله با بحران اقلیمی است.»

منبع: دانشگاه کالیفرنیا-سانفرانسیسکو

ارسال نظر

*

code