جستجو در سایت

پیشگیری سرطان گردن رحم

پیشگیری سرطان گردن رحم
تیر ۲۷, ۱۳۹۷

پیشگیری سرطان گردن رحم

اطلاعات عمومی درباره سرطان گردن رحم

نکات مهم این بخش

  • در بیماری سرطان گردن رحم، سلول‌های بدخیم (سرطان) در گردن رحم تشکیل می‌شوند.
  • با انجام غربالگری سرطان گردن رحم، که در آن از تست پاپ اسمیر استفاده می‌شود، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان گردن رحم کاهش یافته است.
    در بیماری سرطان گردن رحم، سلول‌های بدخیم ( سرطان) در گردن رحم تشکیل می‌شوند.

گردن رحم انتهای پایینی و باریک رحم می‌باشد (رحم اندام توخالی گلابی شکلی است که جنین در آن رشد می‌کند). رحم به‌وسیله گردن رحم به مهبل (کانال زایمانی) متصل می‌شود

تشریح (آناتومی) دستگاه تناسلی زنان. اندام‌های دستگاه تناسلی زنان شامل رحم، تخمدان‌ها، لوله‌های رحم، گردن رحم، و مهبل است.

رحم دارای یک لایه عضلانی بیرونی به نام میومتر (عضله صاف رحم) و یک آستر داخلی به نام لایه درونی رحم (آندومتر) است.

سرطان گردن رحم معمولاً به‌کندی و به مرور زمان ایجاد می‌شود. پیش از بروز سرطان در گردن رحم، سلول‌های گردن رحم متحمل تغییراتی می‌شوند که در نتیجه این تغییرات ظاهر شدن سلول‌های غیرطبیعی در بافت گردن رحم آغاز می‌شود. هنگامی که سلول‌های طبیعی به سلول‌های غیرطبیعی تغییر می‌یابند، این تغییرات را دیسپلازی می‌نامند. بسته به تعداد سلول‌های غیرنرمال، امکان دارد دیسپلازی بدون درمان برطرف شود. هرچه تعداد سلول‌های غیرطبیعی بیش‌تر باشد، احتمال برطرف شدن دیسپلازی کم‌تر می‌شود. اگر دیسپلازی را درمان نکنند، امکان دارد به مرور زمان به سرطان تبدیل شود. سلول‌های سرطان رشد می‌کنند و در گردن رحم گسترش می‌یابند. شاید سال‌ها طول بکشد تا دیسپلازی به سرطان تبدیل شود.

با غربالگری سرطان گردن رحم، که در آن از تست پاپ اسمیر استفاده می‌شود، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان گردن رحم کاهش یافته است.

از زمان شروع غربالگری گسترده با استفاده از تست پاپ اسمیر، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان گردن رحم کاهش یافته است.

پیشگیری سرطان گردن رحم

نکات مهم این بخش

  • ممکن است اجتناب از عوامل خطر و افزایش عوامل محافظت‌کننده در پیشگیری از سرطان مفید باشد.
  • عوامل خطر زیر خطر سرطان گردن رحم را افزایش می‌دهند:
  • عفونت HPV
  • سیگار کشیدن
  • امکان دارد عوامل خطر زیر، خطر سرطان گردن رحم را افزایش دهند:
  • بالا بودن تعداد زایمان‌هایی که از طول مدت بارداری طبیعی برخوردارند.
  • استفاده طولانی‌مدت از قرص‌های ضدبارداری خوراکی
  • ممکن است عوامل محافظت‌کننده زیر، خطر سرطان گردن رحم را کاهش دهد:
  • پیشگیری از عفونت HPV
  • غربالگری
  • تأثیر رژیم غذایی بر خطر سرطان گردن رحم مشخص نمی‌باشد.
  • از آزمایشات بالینی پیشگیری سرطان برای مطالعه راه‌های پیشگیری سرطان استفاده می‌شود.
  • در آزمایشات بالینی راه‌های جدید پیشگیری سرطان گردن رحم در دست بررسی است.

امکان دارد اجتناب از عوامل خطر و افزایش عوامل محافظت‌کننده در پیشگیری از سرطان مفید واقع شود.

ممکن است اجتناب از عوامل خطر سرطان، مانند کشیدن سیگار، داشتن اضافه وزن، و فقدان فعالیت بدنی در پیشگیری از سرطان‌های خاص مفید باشد. امکان دارد افزایش دادن عوامل محافظت‌کننده، مانند ترک سیگار، داشتن رژیم غذایی مناسب، و ورزش کردن نیز در پیشگیری از برخی از سرطان‌ها مفید واقع شود.

برای اطلاع از نحوه کاهش دادن خطر سرطان، باید با پزشک یا دیگر افراد حرفه‌ای دست‌اندرکار مراقبت‌های بهداشتی مشورت نمود.

عوامل خطر زیر، خطر سرطان گردن رحم را افزایش می‌دهد:

عفونت HPV

رایج‌ترین علت ایجاد سرطان گردن رحم، عفونت گردن رحم ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) می‌باشد. بیش از ۸۰ نوع ویروس پاپیلوم انسانی وجود دارد که

تقریباً ۳۰ نوع از آنها گردن رحم را آلوده می‌سازند و تقریباً نیمی از آنها با سرطان گردن رحم مرتبط می‌باشند. عفونت HPV رایج است، اما تنها تعداد بسیار اندکی از زنان آلوده به HPV دچار سرطان گردن رحم می‌شوند.

آن دسته از عفونت‌های HPV که عامل ایجاد سرطان گردن رحم هستند، عمدتاً از طریق آمیزش جنسی گسترش می‌یابند. در زنانی که در سنین پایین از نظر جنسی فعال می‌شوند و با تعداد زیادی از مردان رابطه جنسی دارند، خطر عفونت HPV و ایجاد سرطان گردن رحم بیش‌تر است.

کشیدن سیگار

کشیدن سیگار و استنشاق ناخواسته دود سیگار دیگران (Secondhand Smoke)، خطر سرطان گردن رحم را افزایش می‌دهد. در بین زنان آلوده به HPV ، موارد بروز دیسپلازی و سرطان مهاجم در کسانی که فعلاً سیگاری هستند، و آنهایی که قبلاً سیگار می‌کشیدند، ۲ تا ۳ برابر بیش‌تر است. سیگاری غیرفعال (سیگاری دست دوم) بودن، خطر سرطان گردن رحم را به میزان کم‌تری افزایش می‌دهد.

عوامل خطر زیر امکان دارد خطر سرطان گردن رحم را افزایش دهند:

بالا بودن تعداد بارداری‌هایی که در آنها طول مدت بارداری کامل است (Full-Term Pregnancies) امکان دارد خطر سرطان گردن رحم در زنانی بیش‌تر باشد که دوره کامل بارداری را ۷ بار یا بیش‌تر تجربه کرده‌اند.

مصرف درازمدت قرص ضد بارداری خوراکی در زنانی که به مدت ۵ سال یا بیش‌تر قرص ضدبارداری خوراکی مصرف نموده‌اند، خطر سرطان گردن رحم بیش‌تر از زنانی است که هرگز این قرص‌ها را مصرف نکرده‌اند. اگر طول مدت استفاده از این قرص‌ها ۱۰ سال باشد، این خطر بیش‌تر می‌شود.

ممکن است عوامل محافظت‌کننده زیر، خطر سرطان گردن رحم را کاهش دهند:

پیشگیری از عفونت HPV

پیشگیری از HPV به طرق زیر میسر می‌باشد:

  • اجتناب از فعالیت جنسی: عفونت HPV در گردن رحم رایج‌ترین علت ایجاد سرطان گردن رحم است. با اجتناب از فعالیت جنسی، خطر عفونت HPV کاهش می‌یابد.
  • استفاده از مانع محافظت‌کننده یا ژل اسپرم‌کش: با کاربرد برخی از روش‌هایی که برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی (STDs یا Sexually Transmitted Diseases) استفاده می‌شوند، خطر عفونت HPV کاهش می‌یابد. به‌کارگیری روش‌های کنترل جمعیت که در آنها از مانع (مانند کاپوت یا ژلی که اسپرم‌ها را می‌کشد) استفاده می‌شود، در محافظت از افراد در برابر عفونت HPV مفید است.
  • تزریق واکسن HPV: سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA یا U.S. Food and Drug Administration) یک واکسن HPV را تأیید نموده است. محققان نشان داده‌اند واکسن HPV از آلوده شدن به دو نوع HPV جلوگیری می‌کند، که این دو نوع HPV باعث ایجاد اکثر موارد سرطان گردن رحم می‌باشند. این واکسن به مدت ۶ تا ۸ سال از آلوده شدن به این دو نوع HPV جلوگیری می‌کنند. مشخص نیست که آیا این حفاظت برای مدت بیش‌تری ادامه می‌یابد. این واکسن از زنانی حفاظت نمی‌کند که قبلاً به HPV آلوده شده‌اند.

غربالگری

انجام معاینات منظم لگن و تست پاپ اسمیر در یافتن سلول‌های غیرطبیعی، پیش از ایجاد شدن سرطان، مفید است. اما تست‌ها و رویه‌هایی که شاید پس از غیرطبیعی بودن نتایج معاینه لگن یا تست پاپ اسمیر انجام شوند دارای خطراتی می‌باشند. به‌عنوان مثال، امکان دارد درمان ضایعات درجه پایین (Low –Grade Lesions) بر توانایی زنان در باردار شدن یا در حمل جنین در رحم برای طول مدت کامل بارداری تأثیر گذارد. در زنانی که کم‌تر از ۲۵ سال سن دارند، خطرات غربالگری با استفاده از تست پاپ اسمیر از فواید آن بیش‌تر است. در زنانی که بیش‌تر از ۶۰ سال سن دارند و نتایج تست اخیر پاپ اسمیر آنها منفی بوده است، غربالگری با استفاده از تست پاپ اسمیر مفید نمی‌باشد

تأثیر رژیم غذایی بر خطر سرطان گردن رحم مشخص نمی‌باشد.

از آزمایشات بالینی پیشگیری سرطان برای مطالعه راه‌های کم کردن خطر ایجاد انواع خاصی از سرطان استفاده می‌کنند.

از آزمایشات بالینی پیشگیری سرطان برای مطالعه راه‌های کم کردن خطر ایجاد انواع خاصی از سرطان استفاده می‌کنند. برخی از آزمایشات بالینی پیشگیریسرطان بر روی افراد سالمی انجام می‌شود که دچار سرطان نبوده‌اند اما با بالا بودن خطر ابتلا به سرطان روبرو هستند. در دیگر آزمایشات بالینی پیشگیری سرطانافرادی شرکت دارند که دچار سرطان بوده‌اند و سعی می‌کنند از ایجاد سرطان دیگری از همان نوع جلوگیری نمایند، یا احتمال ایجاد نوع جدیدی از سرطان را کاهش دهند. آزمایشات بالینی دیگری در مورد داوطلبان سالمی انجام می‌شود که با هیچ عامل خطر شناخته شده سرطان مواجه نمی‌باشند.

هدف از انجام برخی از آزمایشات بالینی این است که مشخص شود آیا می‌توان با کارهایی که افراد انجام می‌دهند از بروز سرطان جلوگیری نمود. ممکن است این آزمایشات بالینی شامل مصرف میوه و سبزی، ورزش کردن، ترک سیگار، یا مصرف دارو‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، یا مکمل‌های غذایی خاص باشد.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code