جستجو در سایت

پاپ اسمیر: چه انتظاری می‌توان از این تست داشت؟

پاپ اسمیر: چه انتظاری می‌توان از این تست داشت؟
بهمن ۱۹, ۱۳۹۵

پاپ اسمیر: چه انتظاری می‌توان از این تست داشت؟

با انجام تست پاپ، که آن را پاپ اسمیر هم می‌نامند، سرطان گردن رحم ردیابی می‌شود، و همچنین می‌توان تغییرات ابتدایی در سلول‌های گردن رحم زنان را پیدا کرد، که اگر این تغییرات را درمان نکنند امکان دارد این سلول‌ها سرطانی شوند. در اکثر موارد از پاپ اسمیر به‌عنوان تست غربالگری سرطان گردن رحم در زنانی استفاده می‌شود که هیچ علائمی نشان نمی‌دهند، و معمولاً این تست را همزمان با معاینه کامل پزشکی مربوط به بیماری‌های زنان انجام می‌دهند.

در پاپ اسمیر، از سلول‌های گردن رحم نمونه‌برداری می‌شود. نمونه را روی یک تیغه یا لام (اسلاید شیشه‌ای) قرار می‌دهند و به آزمایشگاه می‌فرستند تا آسیب‌شناس (پزشکی که در تفسیر تست‌های آزمایشگاهی و در ارزیابی سلول‌ها، بافت‌ها، و اندام‌ها از نظر تشخیص سرطان تخصص دارد) آن را زیر میکروسکوپ معاینه کند. آسیب‌شناس می‌تواند سلول‌های غیرطبیعی را شناسایی نماید، که امکان دارد این سلول‌های غیرطبیعی سلول‌های پیش‌سرطانی یا سرطانی باشند. اگر در پاپ اسمیر چیزی غیرطبیعی مشاهده شود، در اکثر موارد سرطان گردن رحم نبوده بلکه تغییرات پیش‌سرطانی سلولی درمان شدنی خواهد بود.

معمولاً متخصص بیماری‌های زنان، یعنی پزشکی که در درمان بیماری‌های اندام‌های تناسلی زنان تخصص دارد، در مطب پزشک پاپ اسمیر را انجام می‌دهد. گاهی اوقات دیگر افراد حرفه‌ای شاغل در مراقبت‌های بهداشتی، از جمله پزشکیاران و پرستاران، پاپ اسمیر را انجام می‌دهند. اگر متخصص بیماری‌های زنان پزشک مرد باشد، در طول انجام پاپ اسمیر یک پزشکیار یا پرستار زن در اتاق حضور خواهد داشت.

پرسشهایی که باید پیش از انجام پیش از انجام پاپ اسمیر با پزشک در میان گذاشت

  • چه کسی پاپ اسمیر مرا انجام می‌دهد؟
  • چه هنگام نتایج تست به دست من می‌رسد؟
  • چه کسی این نتایج را برای من توضیح می‌دهد؟
  • اگر نتایج تست غیرطبیعی یا نامشخص باشد چه اتفاقی می‌افتد؟
  • اگر نتایج تست حاکی از وجود سرطان باشد چه تست‌های دیگری باید انجام شود؟
  • پس از این تست، تست بعدی باید چه زمانی انجام شود؟

آماده شدن برای انجام تست

برای تضمین کردن این که نتایج پاپ اسمیر تا حد ممکن روشن خواهد بود، دو تا سه روز پیش از انجام تست باید از آمیزش جنسی اجتناب شود. علاوه بر آن، دو تا سه روز پیش از انجام تست نباید از فتیله بهداشتی (تامپون)، کف ضد بارداری، دارو‌های مهبل، دوش مهبل، یا کرم یا پودر مهبل استفاده کرد؛ امکان دارد این فرآورده‌ها سلول‌های غیرطبیعی را شسته و خارج سازند.

بهترین زمان برای انجام این تست دست کم ۵ روز پس از پایان دوره قاعدگی می‌باشد. پاپ اسمیر را می‌توان در طول دوره قاعدگی انجام داد، اما بهتر است برنامه‌ریزی نمود تا این تست در زمان دیگری صورت گیرد.

در طول انجام تست پاپ اسمیر در طول معاینه گردن رحم در اتاقی خلوت در مطب شخصی انجام می‌شود که مراقبت‌های بهداشتی را ارائه می‌دهد و تنها چند دقیقه طول می‌کشد. ممکن است این تست ناراحت‌کننده باشد، اما معمولاً دردناک نیست. شاید تخلیه نمودن مثانه پیش از معاینه و کشیدن نفس‌های عمیق و شل کردن عضلات در طول انجام تست باعث راحت‌تر شدن شخصی شود که تست را بر روی او انجام می‌دهند.

پس از رسیدن به محل انجام معاینه، شاید شخص حرفه‌ای ارائه‌دهنده مراقبت بهداشتی در ارتباط با تست چند پرسش اساسی مانند پرسش‌های زیر را مطرح سازد:

  • آیا باردار هستید؟
  • آیا از مواد ضدبارداری استفاده می‌کنید؟
  • اخیراً چه داروهایی مصرف کرده‌اید؟
  • آیا سیگار می‌کشید؟
  • آخرین دوره قاعدگی شما چه هنگام بود و چه مدت طول کشید؟
  • آیا با مشکلی مواجه بوده‌اید یا علائمی مانند خارش، قرمز شدن، زخم یا جراحت مشاهده کرده‌اید؟
  • آیا روی اندام‌های تناسلی شما عمل جراحی یا درمان‌های دیگر صورت گرفته است؟
  • آیا تا به‌حال نتایج پاپ اسمیر شما غیرطبیعی بوده است؟
  • هنگامی‌که شخص برای انجام تست آماده شد، لباس‌هایی که پایین‌تر از کمر خود بر تن دارد را در می‌آورد، به پشت روی میز معاینه دراز می‌کشد، و کمر و ساق پا‌های خود را با ملحفه‌ای می‌پوشاند. علاوه بر آن، پاهای خود را بالا می‌برد و پاشنه‌های خود را در رکاب واقع در انتهای میز می‌گذارد تا زانوهایش شل شده و به اطراف متمایل شوند. شخصی که تست می‌شود می‌تواند جوراب خود را در نیاورد تا پایش گرم بماند.

سپس، شخص حرفه‌ای ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی که معاینه را انجام می‌دهد ابزاری پلاستیکی یا فلزی را که به آن لوبریکانت (ماده لغزنده‌ساز) مالیده شده است، و آن را اسپکلوم می‌نامند، به آرامی وارد مهبل می‌کند. این ابزار به آرامی دیواره‌های مهبل را از هم باز می‌کند. شاید این کار باعث شود شخص اندکی احساس ناراحتی کند.

پس از معاینه چشمی گردن رحم (انتهای بیرونی و باریک رحم)، شخص حرفه‌ای ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی از یک میله برداشت یا سواب پنبه‌ای، یا قاشقک یا برس گردن رحم برای جمع‌آوری سلول‌ها از دو محل واقع در روی گردن رحم استفاده می‌کند، که یکی از این دو محل در قسمت خارجی دهانه رحم یا Ectocervix ( قسمتی که از همه به مهبل نزدیک‌تر است) و دیگری در قسمت داخلی گردن رحم یا Endocervix (قسمتی که در مجاورت بدنه رحم قرار دارد) واقع می‌باشد. این ناحیه را ناحیه انتقال یا گذار (Transition Zone) می‌نامند، و سرطان‌های گردن رحم در این ناحیه تشکیل می‌شود. به هنگام جمع‌آوری سلول‌ها، شاید شخصی که تست می‌شود کشش یا فشاری را حس کند.

شخص حرفه‌ای ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یک تیغه یا لام (اسلاید شیشه‌ای میکروسکوپ) را به این سلول‌ها آغشته می‌سازد یا سلول‌ها را در داخل ظرفی می‌گذارد و نمونه را برای ارزیابی به آدرس آسیب‌شناس ارسال می‌کند.

پس از خاتمه یافتن پاپ اسمیر، شخص حرفه‌ای ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی معاینه گردن رحم را کامل می‌کند، به این صورت که دستکش آغشته به ماده لغزنده‌ساز را به‌دست می‌کند و دو انگشتش را در داخل مهبل می‌گذارد، و با دست دیگر بدن شخصی که معاینه می‌شود را از بیرون لمس می‌کند تا متوجه حضور توده یا نرم شدگی دیگر اندام‌های تناسلی مانند لوله‌های رحم، تخمدان‌ها، و رحم بشود.

پس از انجام تست

پس از انجام پاپ اسمیر، امکان دارد مهبل اندکی خونریزی کند. اما اگر خونریزی بسیار زیاد باشد باید به پزشک اطلاع داد.

شخصی که تست بر روی او انجام شده می‌تواند بلافاصله پس از خاتمه یافتن تست فعالیت‌های عادی خود را از سر گیرد.

پاپ اسمیر یک ابزار غربالگری عالی می‌باشد، اما کامل نیست. بنابراین، گاهی اوقات نتایج تست طبیعی است، با وجود این که سلول‌های غیرطبیعی در گردن رحم حضور دارند؛ که این نتیجه را «منفی کاذب» می‌نامند. به این دلیل است که غربالگری منظم اهمیت دارد؛

لازم است زنان باید با پرشکان خود صحبت کنند تا متوجه شوند که هر چند وقت یک بار باید پاپ اسمیر را انجام دهند. در تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که تقریباً تمام حالت‌های غیرطبیعی گردن رحم را، پیش از آنکه سرطانی شوند، می‌توان با انجام غربالگری منظم پیدا کرد و درمان نمود.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code