جستجو در سایت

ویتامین‌ها و مواد معدنی

ویتامین‌ها و مواد معدنی
اسفند ۸, ۱۳۹۵

ویتامین‌ها و مواد معدنی

برای داشتن سلامتی کامل، بدن ما به ویتامین‌ها و مواد معدنی احتیاج دارد که انها را مواد مغذی می‌نامند، این مواد در موادغذایی و در بدن ما در مقادیر نسبتاً اندک یافت می‌شوند. محققان بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای پیشگیری سرطان بررسی نموده‌اند. ویتامین‌ها و مواد معدنی شامل موارد زیر می‌باشند:

ویتامین A
تیامین
ریبوفلاوین
نیاسین
ویتامین B6
ویتامینB12
ویتامین C
ویتامین D
ویتامین E
ویتامین K
اسید فولیک
اسید پنتوتنیک
بیوتین
کلسیم
روی
مس
کروم
منگنز
سلنیم

آنتی اکسیدان‌ها

تمام سلول‌های بدن در معرض اکسیدان‌ها قرار دارند، و اکسیدان‌ها موادی هستند که امکان دارد به سلول‌های بدن صدمه بزنند. دود سیگار و اوزون نمونه‌هایی از اکسیدان‌ها می‌باشند. بدن دارای سیستم دفاعی ضد اکسیدانی است که از بدن در برابر صدمات اکسیدان‌ها محافظت می‌کند. علاوه بر آن، بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی آنتی اکسیدان هستند، و امکان دارد افزودن این مواد به رژیم‌غذایی باعث شود خطر بیماری‌ها، از جمله سرطان، کاهش یابد.

ویتامین‌ها، موادمعدنی، و مواد مغذی دیگری که بخشی از سیستم دفاعی آنتی‌اکسیدان هستند شامل مواد زیر می‌باشند:

ویتامین E

کاروتنویید‌ها (موادی شیمیایی که باعث نارنجی یا زرد شدن رنگ میوه و سبزی می‌شوند)، مانند بتا کاروتن و لیکوپن

ویتامین C

سلنیم

دیگر مواد شیمیایی گیاهی، مانند فلاونوییدها

مواد مغذی دیگر ممکن است به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم فعالیت ضداکسیدانی نشان دهند، گرچه به اندازه مواد بالا در ارتباط با پیشگیری سرطان بررسی نشده‌اند.

آنتی‌اکسیدان‌ها و پیشگیری سرطان

گرچه در چند مطالعه آزمایشگاهی مشخص شده است این ویتامین‌ها و مواد معدنی آنتی‌اکسیدان هستند، ثابت کردن اینکه می‌توانند از ایجاد سرطان در انسان پیشگیری کنند مشکل‌تر بوده است. با بررسی تحقیقات به عمل آمده نکات زیر روشن می‌شود:

بتا – کاروتن. به نظر نمی‌آید مکمل‌های دوز بالایی که حاوی بتاکاروتن هستند از سرطان پیشگیری کنند. در مطالعاتی که برروی افرادی صورت گرفته که اینک سیگار می‌کشند و کسانی که در گذشته سیگار می‌کشیدند، مشخص شده است دوزهای بالای بتا- کاروتن در واقع خطربروز سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

ویتامین C. محققان در تعداد زیادی از بررسی‌ها نشان داده‌اند مقادیر بیشتر ویتامین C در رژیم‌غذایی با کاهش خطر سرطان معده مرتبط است؛ اما، در یک آزمایش بالینی (بررسی تحقیقاتی که برروی اشخاص شرکت کننده در آزمایش به عمل آمد) که اخیر صورت گرفت، این نتیجهتأیید نشد.

ویتامین E. در یک آزمایش بالینی درباره مکمل‌ها و سرطان ریه، محققان به‌طور غیرمنتظره‌ای متوجه شدند که به نظر می‌آید ویتامین E تعداد موارد جدید سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. در مطالعاتی که به دنبال این یافته انجام شد، مشخص شد ویتامین E خطر سرطانپروستات را تنها در افرادی که فعلاً سیگار می‌کشند یا در آنهایی که به تازگی سیگار را ترک کرده‌اند کاهش می‌دهد. در یک آزمایش بالینی گسترده، بررسی رابطه بین ویتامین E و سرطان پروستات ادامه یافت، اما در ماه اکتبر سال ۲۰۰۸، به خاطر نگرانی برای سلامتشرکت‌کنندگان در آزمایش، متوقف شد. در بخش زیر اطلاعات بیشتری درباره این آزمایش بالینی ارائه می‌شود.

سلنیم. سلنیم را به‌عنوان ماده مغذی کم مصرفی شناسایی نموده‌اند که از پتانسیل پیشگیری سرطان برخوردار است، زیرا به نظر می‌آید در افرادی که سلنیم کافی دریافت نمی‌کنند خطر بروز سرطان بیشتر است. در مطالعه‌ای که در باره سرطان پوست انجام شد، سلنیم از ایجاد سرطانثانویه در افرادی که قبلاً دچار سرطان پوست بودند جلوگیری نمی‌کرد، اما تعداد موارد جدید سرطان‌های پروستات، ریه، و روده بزرگ و راست روده را کاهش می‌داد. اما این فوائد شاید تنها نصیب کسانی شود که در رژیم‌غذایی خود سلنیم کافی دریافت نمی‌کنند.

آزمایش بالینی بررسی رابطه بین ویتامین E و سرطان پروستات

آزمایشی بالینی است که در آن مصرف سلنیم و ویتامین E برای پیشگیری سرطان بررسی می‌شود. بیش از ۳۵۰۰۰ نفر مرد ۵۵ ساله و مسن‌تر در این آزمایش شرکت دارند، که ۱۵% از آنها سیاهپوست هستند، که این نکته اهمیت دارد زیرا خطر سرطان پروستات در مردان سیاهپوست بیشتر است. مردانی که در آزمایش شرکت داشتند از یکی از معیار‌های زیر برخوردار شدند: تنها ویتامین E، تنها سلنیم، هم ویتامین E و هم سلنیم، و کسانی که مکملی دریافت نمی‌کردند (و آنها را گروه شاهد می‌نامیدند). پس از ۵ سال، از نتایج به دست آمده مشخص شد مصرف سلنیم و ویتامین E، که جدا از هم یا به همراه هم به مدت میانگین ۵ سال مصرف شده بودند، از ایجاد سرطان پروستات جلوگیری نمی‌کرد. علاوه بر آن، انستیتو ملی سرطان این مطالعه را متوقف نموده است زیرا از داده‌های به‌دست آمده مشخص شد امکان دارد این مکمل‌ها باعث صدمه دیدن شرکت‌کنندگان در آزمایش بشوند.

بررسی ابتکار بهداشت زنان (WHI یا Women′s Health Initiative)

محققان کاربرد کلسیم و ویتامین D برای پیشگیری سرطان روده بزرگ و راست روده را معمولاً با اندازه‌گیری تشکیل آدنوم (پولیپ‌های بالقوه پیش سرطانی) در افرادی مطالعه می‌کنند که تشکیل آدنوم در بدن آنها سابقه داشته است. این مواد مغذی با هم تست می‌شوند، زیرا ویتامینD برای جذب شدن کلسیم توسط بدن لازم می‌باشد.

مطالعه WHI بررسی گسترده ای بود که بیش از ۳۶۰۰۰ نفر زن یائسه در آن شرکت داشتند. در یکی از بخش‌های این مطالعه، این موضوع تست می‌شد که آیا با مصرف روزانه مکمل‌های کلسیم و ویتامین D می‌توان از سرطان روده بزرگ و راست روده جلوگیری نمود.

پس از ۷ سال، محققان دریافتند مکمل کلسیم و ویتامین D هیچ تأثیری بر تعداد موارد جدید بروز سرطان روده بزرگ و راست روده ندارد. اما شاید نتوان تأثیر این مواد مغذی را در مدت ۷ سال مشاهده نمود.

فولات

واژه فولات توصیف ژنریک مربوط به یک ویتامین B انحلال‌پذیر در آب است که در موادغذایی مانند سبزیجات برگی سبز رنگ، میوه، و لوبیا خشک و نخود وجود دارد. فولیک‌اسید، که یکی از وابستگان نزدیک فولات است، نوعی از فولات می‌باشد که در آزمایشگاه ساخته می‌شود و در مکمل و موادغذایی غنی شده، مانند نان و غلات، یافت می‌شود. فولات نقشی مهم در سلامت سلول‌ها ایفا می‌کند، و در مطالعات به عمل آمده مشخص شده است در افرادی که سطح فولات بدنشان پایین است خطر سرطان‌های پستان، روده بزرگ، و لوزالمعده بیشتر می‌باشد. می‌دانیم که فولات اثر الکل را هم خنثی می‌کند.

تا به‌حال، در مطالعاتی که برروی انسان انجام داده‌اند، هیچ رابطه‌ای بین اسید فولیک و پیشگیری سرطان به‌دست نیامده است. چند آزمایش بالینی دیگر برای بررسی این رابطه در دست انجام است. شاید فولات حاصل از موادغذایی، در مقایسه با مکمل‌های اسید فولیک، منیع بهتری (ازاین ویتامین) برای بدن باشد.

ویتامین‌ها، مواد معدنی، و بقای بیماران

بسیاری از بیماران سرطانی که زنده مانده‌اند مایلند در باره مصرف موادغذایی مناسب و کاربرد ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کمک به پیشگیری خطر برگشت سرطان اطلاعاتی به‌دست آورند. اما در مطالعاتی که تا به‌حال صورت گرفته هیچ شواهد روشنی به‌دست نیامده است که مصرف ویتامین یا ماده معدنی خاص به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند، شاید تا حدی به این دلیل که مردم در زمینه بهداشت از سوابق متفاوتی بر خوردارند و در ارتباط با تغذیه، مصرف توتون، و تمرین بدنی عادات متفاوتی دارند. توصیه‌های غذایی برای بیماران سرطانی که زنده مانده‌اند شبیه توصیه‌های مربوط به کل جامعه است، و شامل ترک سیگار، اجتناب از اضافه وزن، فعالیت بدنی، محدود کردن مصرف مشروبات الکلی، و مصرف مقدار بیشتری از موادغذایی گیاهی می‌باشد.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code