جستجو در سایت

رابطۀ چاقی و افزایش وزن با مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پروستات

رابطۀ چاقی و افزایش وزن با مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پروستات
بهمن ۲۵, ۱۳۹۵

رابطۀ چاقی و افزایش وزن با مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پروستات

Obesity and Weight Gain Linked to Prostate Cancer Mortality

تأثیر اضافه وزن بر سرطان پروستات در سطحی وسیع، بدون اینکه نتیجه قطعی برسد، بررسی شده است. اکنون، یک بررسی آینده‌نگر در ۱۵ فوریه ۲۰۰۷ به‌طور واضح نشان می‌دهد که احتمال مرگ ناشی از سرطان پروستات در مردان چاق نسبت به مردان با وزن طبیعی بیش‌تر است. اگرچه در واقع، احتمال ابتلای آنها به بیماری بیش‌تر نیست.

دکتر مارگارت ای. رایت و همکاران از بخش ژنتیک و همه‌گیر شناسی (اپیدمیولوژی) سرطان برگرفته از یولتن انستیتوی ملی سرطان جلد ۴ شماره ۳، ۱۶ ژانویه ۲۰۰۷ در مرکز ملی سرطان می‌گویند یافته‌های آنها گزارش‌های قبلی در زمینۀ ارتباط چاقی و مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پروستات را تأیید می‌کند ولی برای اولین بار نشان می‌دهد که افزایش وزن پس از ۱۸ سالگی نیز خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

دکتر رایت می‌گوید: «این مطالعه‌ای‌ وسیع است که نشان می‌دهد یک رابطه علت و معلولی قانع‌کننده‌ای بین چاقی و افزایش وزن بزرگسالان و مرگ ناشی ازسرطان پروستات وجود دارد.» حدود ۲۸۷.۰۰۰ مرد ۵۰ تا ۷۱ ساله عضو AARP، وزن و قدشان را با ثبت‌نام در مطالعۀ برنامۀ غذایی سلامت (NIH-AARP (National Institues Of Health American Association Of Retired Person از سال ۱۹۹۵، گزارش ‌کردند. طی ۵ تا ۶ سال بعد، ۹.۹۸۶ سرطان پروستات و ۱۷۳ مورد مرگ ناشی از بیماری گزارش شد.

نسبت به مردانی که شاخـص توده بـدنی (BMI) آنها کم‌تر از  ۲۵kg/m2 است، خطـر مرگ کسانی که اضافه وزن دارند ۲۹/۹-۲۵=BMI,  بیست و پنج درصد افزایش می‌یابد.مردانی با چاقی (خفیف) ۳۰-۳۹/۹=BMI چهل و شش درصد بیش‌تر در معرض خطر هستند و خطر در مردانی که به شدت چاق هستند ۳۵>BMI دو برابر است.
دکتر رایت می‌گوید: «شیوع رو به افزایش چاقی در کشورهای غربی هشداردهنده است و کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات تنها یک دلیل از دلایل بیشماری است که برای حفظ وزن سالم از طریق برنامه غذایی و ورزش وجود دارد.»

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code