جستجو در سایت

در صورتی‌که گلو درد یا دهان‌درد داشتید چه کار باید انجام دهید.

در صورتی‌که گلو درد یا دهان‌درد داشتید چه کار باید انجام دهید.
تیر ۳۱, ۱۳۹۷

گزیده مقالات عوارض جانبی شیمی‌درمانی

در صورتی‌که گلو درد یا دهان‌درد داشتید چه کار باید انجام دهید.

کارشناس:

در صورتی‌که گلو درد یا دهان درد داشتید چه کارهایی باید انجام دهید؟

اکرم و سارا در گروه حمایتی با هم آشنا شده‌اند. آنها نقاط مشترک زیادی با هم دارند و هر سه‌شنبه برای ناهار همدیگر را می‌بینند. به گفت‌وگوی آنها وقتی که اکرم اطلاعاتی را با سارا در میان می‌گذارد، گوش می‌دهیم:

اکرم:

سارا. خوشحالم که امروز توانستیم برای ناهار همدیگر را ببینیم. توصیه‌ات در مورد دهان‌شویه واقعاً کمکم کرد. ۴/۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با ۸/۱ قاشق چای‌خوری نمک در یک فنجان آب گرم حل می‌کنم و در دهانم می‌گردانم. این کار را هر ۱ تا ۲ ساعت تکرار می‌کنم و واقعاً مؤثر است. همچنین بعد از هر وعدۀ غذایی با مسواک نرم و تمیزی دندان‌هایم را مسواک می‌کنم.

سارا:

خوشحالم که می‌شنوم شست‌وشو با جوش‌شیرین و نمک برایت مؤثر بوده . به این کار ادامه بده چون به بهداشت دهان و دندان و تسکین درد آن کمک می‌کند. پرستار من توصیه‌های مفید دیگری هم کرده که شاید به دردت بخورد.

اکرم:

چه خوب، مثل چی؟

سارا:

دهان من آنقدر خشک شده بود که پرستارم به من گفت از بزاق مصنوعی استفاده کنم که به بهبود رطوبت دهانم کمک کرد. همچنین برای مرطوب نگه داشتن دهان و گلویم آب می‌خوردم و تکه‌های یخ در دهانم می‌گذاشتم.

اکرم:

دهن من خیلی خشک است. این افشانه (اسپری) مفید بود؟

سارا:

بله. غذاهای رقیق هم همین‌طورند. من غذاهایم را با چنگال یا در مخلوط‌کن خرد می‌کردم و به آن آب گوشت، سبزی و یا ماست اضافه می‌کردم تا قورت دادنش راحت‌تر باشد.

و همچنین به توصیۀ پرستارم خوراکی‌های سفت مثل چیپس، را کنار گذاشتم. از خوردن غذاهای شور و شیرین و تند اجتناب کردم و نوشیدنی‌های ترش مثل آب پرتقال، لیمو و گریپ‌فروت را که دهان و گلو را اذیت می‌کنند هم حذف کردم.

اکرم:

خرد و نرم کردن غذا به نظر خوب می‌رسد. از این به بعد هم غذاهای شور و شیرین و تند و یا نوشیدنی‌های ترش نمی‌خورم.

سارا:

دارم سعی می‌کنم که همۀ توصیه‌های پرستارم را به یاد بیاورم… آهان، مهم‌ترین قسمتش داشت یادم می‌رفت. هر روز صبح عادت داشتم دهنم را چک کنم تا ببینم تغییری ایجاد شده یا نه، و اگر چیزی بود فوری به پرستارم خبر می‌دادم. این‌طوری هر مسئلۀ کوچکی موجب یک مشکل بزرگ نمی‌شد.

اکرم:

این کار به نظر عملی است.

سارا:

فقط یادت باشد، اگر دیدی باز هم در دهنت دردی احساس می‌کنی، از پزشکت بخواه که برای تسکین دردت دارو تجویز کند. دردی را که می‌توانی رفع کنی تحمل نکن، باشد؟

اکرم، من گشنه‌ام، بیا سفارش بدهیم. غذاهای زیادی توی فهرست هست که دهنت را اذیت نمی‌کنند.

اکرم:

باشد. به هر حال من می‌خواهم با غذای مورد علاقه‌ام، سوپ سبزیجات، و شاید کمی پورۀ سیب‌زمینی شروع ‌کنم. خیلی این پیش‌غذا را دوست دارم.

خلاصۀ حرف‌های کارشناس:

دردهای دهانی آزار‌دهنده‌اند. از مخلوط جوش شیرین و نمک که برای سارا مفید بوده است به‌جای دهان‌شویه استفاده کنید. ۴/۱ قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با ۸/۱ قاشق

چای‌خوری نمک در یک فنجان آب گرم حل کنید. سپس این محلول را در دهانتان بچرخانید و بعد بیرون بریزید. این کار را هر ساعت ۱ تا ۲ بار تکرار کنید تا دهانتان را پاکیزه نگه دارد. همچنین مسواک زدن بعد از هر وعدۀ غذایی نیز به این امر کمک می‌کند.

از خوردن غذاهای شور، شیرین و تند و نوشیدنی‌های ترش مثل آب پرتقال، لیمو و گریپ‌فروت که دهان و گلو را آزار می‌دهند، خودداری کنید.

در ضمن به یاد داشته باشید که مجبور نیستید دردهای دهان و گلو را تحمل کنید. با پزشکتان تماس بگیرید و از او بخواهید به شما دارو بدهد.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code