جستجو در سایت

درمان سرطان ریه غیرسلول کوچک

درمان سرطان ریه غیرسلول کوچک
اسفند ۱, ۱۳۹۵

درمان سرطان ریه سلول غیرکوچک

 Non-Small Cell Lung Cancer Treatment

اطلاعاتی درباره سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC).

نکات کلیدی در این قسمت:

  • سرطان ریه سلول غیر  کوچک بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم (سرطانی)‌ در بافت‌های ریه تشکیل می‌شوند.
  • انواع مختلفی از سرطان ریه غیر سلول کوچک وجود دارد.
  • کشیدن سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک را افزایش می‌دهد.
  • از جمله علائم احتمالی ابتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک ، می‌توان به سرفه‌ای که قطع نمی‌شود یا تنگی نفس اشاره کرد.
  • از تست‌هایی که برای آزمایش ریه‌ها می‌توان برای شناسایی، تشخیص و تعیین مرحله سرطان ریه سلول غیر کوچک استفاده کرد.
  • عوامل خاصی در پیش‌آگاهی و گزینه‌های درمانی تأثیرگذار هستند.
  • شیوه‌های درمانی که در حال حاضر وجود دارند قادر به درمان بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیر  کوچک نیستند.
  • سرطان ریه سلول  غیر کوچک بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم (سرطانی)‌ در بافت‌های ریه تشکیل می‌شوند

ریه‌ها دو اندام تنفسی مخروطی شکل درون قفسه سینه هستند. ریه‌ها در هنگام عملِ دم، اکسیژن را وارد بدن می‌کنند و در بازدم دی‌اکسیدکربن (ماده زائد تولید شده توسط سلول‌ها) را خارج می‌کنند. هریک از ریه‌ها قسمت‌هایی به نام لوب دارند. ریه چپ، دارای دو لوب و ریه راست که اندکی بزرگ‌تر است، سه لوب دارد. دو لوله به نام نایژه از نای وارد ریه راست و چپ شده است. گاهی نایژه نیز تحت تأثیر سرطان ریه قرار می‌گیرد. لوله‌های کوچکی به نام نایژک (Bronchiolee) و کیسه‌های هوایی کوچکی به نام آلوئول (Alveolii) ناحیه درون ریه را پر می‌کنند.

غشاء نازکی به نام پرده جنب (Pleura) بخش خارجی ریه‌ها را احاطه کرده است که دیواره داخلی حفره سینه را می‌پوشاند. این محفظه کیسه‌ای به نام حفره پلورال را به‌وجود می‌آورد. این حفره معمولا حاوی مقدار کمی مایع است که به حرکت آرام و نرم ریه‌ها در قفسه سینه هنگام تنفس کمک می‌کند.  دو نوع سرطان ریه وجود دارد. سرطان ریه سلول کوچک و سرطان ریه سلول غیرکوچک. (برای آگاهی بیش‌تر خلاصه مقاله سرطان به نام درمان سرطان ریه سلول کوچک را بخوانید.)

انواع مختلفی از سرطان ریه سلول غیر  کوچک وجود دارد.

هریک از انواع سرطان ریه  سلول غیر کوچک نوع متفاوتی از سلول‌های سرطانی دارد. سلول‌های سرطانی در هر نوع سرطان، به شیوهمختلفی رشد کرده و منتشر می‌شوند. هر یک از انواع سرطان ریه سلول غیرکوچک براساس نوع سلول‌های مشاهده شده در آن و شکل آنها در زیر میکروسکوپ نام‌گذاری شده است.

سرطان ( کارسینوم) سلول سنگفرشی:‌ سرطانی است که در سلول‌های سنگفرشی آغاز به رشد می‌کند. این سلول‌ها، کوچک،‌ نازک و مسطح‌اند و به فلس‌های ماهی شباهت دارند. به این سرطان، کارسینوم اپیدرمویید (epidermoid) نیز گفته می‌شود.

سرطان‌ (کارسینوم) سلول بزرگ:‌ سرطانی است که در چندین نوع از سلول‌های بزرگ شروع به رشد می‌کند.

آدنوکارسینوم (Adenocarcinoma):‌ سرطانی است که در سلول‌های پوشاننده آلوئولی که موادی نظیر مخاط را تولید می‌کنند رشد می‌کند.

انواع دیگر سرطان ریه سلول غیرکوچک که کم‌تر رایج هستند شامل:‌ پلئومورفیک (pleomorphic)، ‌تومور کارسینوئید،‌ کارسینوم غده بزاقی و کارسینوم غیردسته‌بندی شده هستند.

استعمال دخانیات، خطر ابتلا به سرطان ریهسلول  غیر کوچک را افزایش می‌دهد.

کشیدن سیگار برگ یا سیگار معمولی مهم‌ترین دلیل ابتلا به سرطان ریه است. هرچه فرد مدت زمان بیش‌تری سیگار بکشد با خطر بیش‌تری مواجه خواهد بود. اگر فرد سیگاررا ترک کند، خطر، با گذشت زمان کم‌تر می‌شود ولی هیچگاه کاملاً ‌از بین نمی‌رود.

هر چیزی که احتمال ابتلای فرد به بیماری را افزایش دهد عامل خطر نام دارد. داشتن عوامل خطر به این معنا نیست که شما حتماً‌ به سرطان مبتلا خواهید شد و نداشتن آن نیز بیان‌گر این نخواهد بود که هیچ‌گاه دچار سرطان نمی‌شوید. کسانی که فکر می‌کنند در معرض خطر قرار دارند باید با پزشک مشورت کنند. عوامل خطر برای سرطان ریه شامل موارد زیر هستند

  • کشیدن سیگار برگ یا سیگار در حال حاضر یا در گذشته.
  • قرار گرفتن در معرض دود دست دوم.
  • استفاده از پرتودرمانی در ناحیه پستان یا سینه.
  • قرار گرفتن در معرض پنبه نسوز، گاز، رادون،‌ کروم،‌ آرسنیک، دوده یا قطران.
  • زندگی در محلی که آلودگی هوا شدید است.
  • هنگامی‌که سرطان با دیگر عوامل خطر ترکیب می شود خطر ابتلا به سرطان ریه افزایش می یابد.

از جمله علائم احتمالی ابتلا به سرطان ریه  سلول غیرکوچک، می‌توان به سرفه‌ای که قطع نمی‌شود یا تنگی نفس اشاره کرد.

گاهی سرطان ریه هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد و در طی ا نجام عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس از قفسه سینه کشف می‌شود. ممکن است علائم به دلیلسرطان ریه و یا مشکلات دیگر به‌وجود آید. در صورت بروز هریک از مشکلات زیر باید با پزشک در میان گذاشت:

  • سرفه‌ای که قطع نمی‌شود.
  • مشکلات تنفسی.
  • درد در قفسه سینه.
  • صدای خس خس در هنگام نفس کشیدن.
  • وجود رگه‌های خون در خلط سینه (مخاطی که هنگام سرفه از ریه‌ها جدا می‌شود)‌.
  • گرفتگی صدا.
  • از دست دادن اشتها.
  • کاهش بی‌دلیل وزن.
  • احساس خستگی شدید.
  • از آزمون‌هایی که برای آزمایش ریه‌ها به‌کار گرفته می‌شوند برای پیدا کردن،‌ شناسایی، تشخیص و تعیین مرحله سرطان ریه سلول غیرکوچک استفاده می‌شود.

معمولاً‌ آزمایش‌ها و عمل‌های خاصی برای شناسایی، تشخیص و مرحله‌بندی سرطان ریه سلول  غیرکوچک هم‌زمان انجام می‌شوند. ممکن است از روش‌های زیر استفاده شود: معاینه فیزیکی و گرفتن سابقه پزشکی بیمار: معاینه بدن برای بررسی علائم عمومی سلامت بدن، از جمله، بررسی وجود علائم بیماری، نظیر وجود توده یا هر چیز دیگری که غیرعادی به نظر برسد. علاوه براین سوابق وضعیت پزشکی بیمار، بیماری‌هایی که در گذشته به آن مبتلا شده و درمان‌هایی که انجام داده است نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
عکس‌برداری با اشعه ایکس از قفسه سینه: در هنگام انجام این نوع عکس‌برداری، با استفاده از اشعه ایکس تصاویری از اندام‌ها و استخوان‌های درون قفسه سینه تهیه می‌شود. اشعه ایکس نوعی پرتو پرانرژی است که می‌تواند به درون بدن وارد شود و تصاویری از نواحی داخلی بدن را بر روی فیلم منعکس کند.
سی.تی.اسکن (سی.ِاِی.تی.اسکن): روشی که در طی آن مجموعه‌ای از عکس‌های حاوی جزئیات از نواحی درونی بدن، از زاویه‌های مختلف تهیه می‌شود. تصاویر توسط رایانه متصل به دستگاه اشعه ایکس تولید می‌شود. ممکن است برای وضوح بیش‌تر تصویر اندام‌‌ها یا بافت‌ها، یک ماده حاجب خاص درون رگ تزریق شده یا توسط بیمار خورده می‌شود. به این روش برش نگاری رایانه‌ای، توموگرافی رایانه‌ای شده یا برش نگاری محوری کامپیوتری شده نیز گفته می‌شود.
اسکن PET:‌ (برش نگاری با گسیل پوزیترون). روشی است برای پیدا کردن تومور بدخیم در بدن. در این روش مقدار کمی گلوکوز (قند) رادیواکتیو درون رگ تزریق می‌شود. اسکنر (PETT) در اطراف بدن حرکت می‌کند و تصاویری از نواحی از بدن را که گلوکوز مصرف کرده‌اند تهیه می‌کند. چون سلول‌های تومور بدخیم فعال‌ترند و بیش‌تر از سلول‌های عادی گلوکوز مصرف می‌کنند در تصاویر روشن‌تر دیده می شوند.
سلول‌شناسی (سیتولوژی) خلط سینه:‌ روشی است  که در طی آن آسیب‌شناس نمونه‌ای از خلط سینه (مخاطی که هنگام سرفه از ریه‌ها بیرون می‌آید) را از لحاظ شناخت سلول‌های سرطانی زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند.
(تکه برداری) نمونه برداری آسپیراسیون یا مکش با سوزن ظریف (FNA) از ریه: خارج کردن بافت یا مایعات از ریه با استفاده از سوزنی باریک است . از سی.تی.اسکن، اولتراسوند، یا دیگر روش‌های تصویر برداری برای مشخص کردن محل بافت یا مایع غیرعادی در ریه استفاده می‌شود. ممکن است برشی کوچک روی پوست ایجاد شود و سوزن نمونه‌برداری از طریق این برش درون بافت یا مایع غیرعادی فرو برده می‌شود.  پس از اینکه نمونه خارج شد آن را برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستند. آسیب‌شناس با استفاده از میکروسکوپ، نمونه را از لحاظ وجود سلول‌های سرطانی بررسی می‌کند. برای اطمینان از عدم نشت هوا از ریه به قفسه سینه، پس از نمونه‌برداری، از عکس‌برداری با اشعه ایکس استفاده می‌شود.
نمونه‌برداری از  ریه:‌ بیمار روی تختی که از درون دستگاه برش نگاری رایانه‌ای (سی.تی.) عبور می کند دراز می کشد و این دستگاه با استفاده از اشعه ایکس تصاویری از نواحی درون بدن تهیه می کند. این تصاویر به پزشک برای پیداکردن محل بافت غیرعادی درون ریه کمک می کند. بخش کوچکی از بافت مایع با استفاده از سوزن خارج شده و از لحاظ وجود علائم سرطانی در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.

برونکوسکوپی:‌ روشی است برای مشاهده درون نای و مسیر‌های هوایی بزرگ در ریه، جهت بررسی وجود نواحی غیر‌عادی. برونکوسکوپ از طریق بینی یا دهان وارد نای و ریه‌ها می‌شود. برونکوسکوپ یک ابزار لوله‌ای شکل باریک مجهز به نور و عدسی جهت مشاهده نواحی درونی بدن است. این ابزار دارای تجهیزاتی برای برش نیز هست که با استفاده از آن نمو‌نه‌هایی خارج شده و از لحاظ وجود علائم سرطانی زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد.
برونکوسکوپی:‌ برونکوسکوپ از طریق دهان، نای و نایژه اصلی درون ریه فرو برده می شود تا بتوان به‌وسیله آن نواحی غیرعادی را مشاهده کرد. برونکوسکوپ یک ابزار لوله‌ای شکل باریک نور و عدسی جهت مشاهده نواحی درونی است. این ابزار دارای تجهیزاتی برای برش نیز هست. در صورت لزوم نمونه‌هایی از بافت با استفاده از برونکوسکوپ خارج می‌شود و از لحاظ وجود علائم سرطانی در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرد

توراکوسکوپی: نوعی جراحی برای مشاهده اندام‌های درونی قفسه سینه جهت بررسی وجود نواحی غیرعادی. بدین منظور برشی بین دو دنده ایجاد می‌شود و توراکوسکوپ از طریق آن به درون ریه فرو برده می‌شود. توراکوسکوپ یک ابزار لوله‌ای شکل باریک مجهز به نور و عدسی جهت مشاهده نواحی درونی است. این ابزار دارای تجهیزاتی برای برش هم هست، و در صورت لزوم نمونه‌‌هایی از بافت یا غدد لنفاوی به‌وسیله آن خارج شده و از لحاظ وجود علائم سرطانی با میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرد. در بعضی موارد، از این عمل برای خارج کردن بخشی از مری یا ریه استفاده می‌شود. در صورتی که امکان دستیابی به بعضی بافت‌ها، اندام‌ها، یا غدد لنفاوی وجود نداشته باشد از توراکوتومی استفاده می‌شود. در این روش، برش بزرگ‌تری بین دو دنده ایجاد شده و ناحیه‌ای از قفسه سینه باز می‌شود.
توراسنتز: خارج کردن مایع از فضای بین پوشش قفسه سینه و ریه با استفاده از سوزن. آسیب‌شناس مایع را از لحاظ وجود سلول‌های سرطانی در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌دهد.

عوامل خاصی روی پیش‌آگاهی (احتمال بهبود)‌ و گزینه‌های درمانی تأثیر می‌گذارند.

پیش‌آگاهی (احتمال بهبود) و گزینه‌های درمانی به موارد زیر بستگی دارند:

مرحله سرطان (اندازه تومور و محدود ماندن آن در ناحیه ریه یا منتشر شدن آن در نواحی دیگر بدن).
نوع سرطان ریه.
وجود علائمی نظیر سرفه و مشکلات تنفسی.
وضعیت عمومی سلامت فرد.
شیوه‌های درمانی که در حال حاضر وجود دارند قادر به درمان بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان ریه  سلول غیر کوچک نیستند.

در صورتی‌که وجود سرطان ریه در بیمار به تأیید رسید، باید شرکت دادن او در یکی از پژوهش‌های بالینی در حال انجام (که برای پیشرفت شیوه‌های درمانی انجام می‌شوند) را مد نظر قرار داد. پژوهش‌های بالینی در بیش‌تر نقاط دنیا برای بیماران مبتلا به درجات مختلف سرطان ریه غیرکوچک انجام می‌شود. برای به‌دست آوردن اطلاعاتی پیرامون پژونش‌های بالینی در حال انجام به پایگاه انستیتوی ملی سرطان (ncii)  مراجعه کنید.

مرحله‌بندی سرطان ریه سلول غیر کوچک

نکات مهم در این بخش:

  • پس از تشخیص سرطان در ریه، به‌منظور تعیین میزان انتشار سلول‌های سرطانی درون ریه یا در قسمت‌های دیگر بدن، از آزمون‌های مختلفی استفاده می‌شود.
    سه راه برای انتشار سرطان در بدن وجود دارد.
    از مرحله‌بندی زیر برای توصیف سرطان ریه سلول غیرکوچک استفاده می‌شود:
  • مرحله مخفی.
  • مرحله صفر (کارسینوم در جا).
  • مرحله یک.
  • مرحله دو.
  • مرحله سه. (A).
  • مرحله سه. (B).
  • مرحله چهار.
    پس از تشخیص سرطان در ریه به‌منظور تعیین میزان انتشار سلول‌های سرطانی درون ریه یا در قسمت‌های دیگر بدن، از آزمایش‌های مختلفی استفاده می‌شود فرایندبررسی انتشار سرطان در درون ریه یا نقاط دیگر بدن مرحله‌بندی نامیده می‌شود. از اطلاعات به‌دست آمده از این فرآیند برای تعیین مرحله بیماری استفاده می‌شود، چون برای برنامه‌ریزی درمان باید ابتدا مرحله بیماری مشخص شود. بعضی از آزمایش‌هایی که برای تشخیص سرطان ریه  سلول غیرکوچک استفاده می‌شوند در تعیین مرحله بیماری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. (بخش اطلاعات کلی را مشاهده کنید.) دیگر آزمایش‌ها و روش‌هایی که در روند تعیین مرحله به‌کار گرفته می‌شوند شامل موارد زیرند:

بررسی‌های آزمایشگاهی: بررسی آزمایشگاهی رویه‌ای طبی است که طی آن نمونه‌ای از بافت، خون، ادرار یا دیگر مواد بدن گرفته می‌شود. نتایج این آزمایش‌ها به تشخیص بیماری، انجام برنامه‌ریزی برای درمان و بررسی شیوه درمان، یا نظارت بر بیماری در طول زمان کمک می‌کنند.
ام.آر.آی ( MRI – تصویر‌برداری با تشدید مغناطیسی): روشی که در آن از آهنربا، امواج رادیویی و کامپیوتر برای تهیه مجموعه‌ای از عکس‌های حاوی جزئیاتی از نواحی درونی بدن استفاده می‌شود. به این روش تصویربردای با تشدید مغناطیسی هسته ای (اِن.ِام.آر.آی) (NMRII) نیز گفته می‌شود.
اسکن رادیونوکلید استخوان (Radionuclide bone scan): روشی است برای بررسی وجود سلول‌هایی با روند تقسیم سریع ( نظیر سلول‌هایسرطانی) در استخوان. مقدار کمی ماده رادیواکتیو درون رگ تزریق شده و با استفاده از جریان خون در بدن منتشر می‌شود. مواد رادیو‌اکتیو در استخوان‌ها جمع شده و با استفاده از اسکنر تشخیص داده می‌شوند.
سونوگرافی اندوسکوپیک (ای.یو.اس.) (Endoscopic ultrasound) (EUS): روشی که در آن آندوسکوپ درون بدن فرو برده می‌شود. آندوسکوپ ابزاری باریک و لوله‌ای شکل مجهزبه نور و عدسی برای مشاهده نواحی درونی بدن است. از کاوشگری (probee) که در انتهای آندوسکوپ قرار دارد برای انتشار امواج صوتی با انرژی زیاد (اولترا‌سوند) استفاده می‌شود. این امواج به اندام‌ها و بافت‌ها برخورد کرده و اکو (بازتاب‌) ایجاد می‌کنند. این بازتاب‌ها تصاویری از بافت‌های بدن تشکیل می‌دهند که سونوگرام نام دارند. به این روش اندوسونوگرافی نیز گفته می‌شود. ممکن است از این روش برای هدایت آسپیراسیون با سوزن ظریف (اِف.اِن.اِی.) در ریه، غدد لنفاوی یا نواحی دیگر بدن بیمار استفاده شود.
نمونه برداری اندوسکوپیک مکشی سوزن باریک (FNA) هدایت شده توسط اولتراسوند، یک آندوسکوپ که دارای کاوشگر اولتراسوند و سوزن نمونه‌برداری است از طریق دهان

درون مری فرو برده می شود. این کاوشگر امواج صوتی را منتشر می کند و در اثر برخورد این امواج با بافت‌ها و برگشت آنها بازتاب ایجاد می شود که سونوگرامی (عکس کامپیوتری) از غدد لنفاوی نزدیک مری ایجاد می کند. این سونوگرام به پزشک کمک می کند مکان فروبردن سوزن نمونه‌برداری برای خارج کردن بافت از غدد لنفاوی را تعیین کند. بافت خارج شده از لحاظ وجود علائم سرطانی با میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.

نمونه‌برداری از غدد لنفاوی: خارج کردن تمام یا بخشی از غدد لنفاوی. آسیب‌شناس بافت را از لحاظ وجود سلول‌های سرطانی در زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند.
مدیاستینوسکوپی (Mediastinoscopy): جراحی برای بررسی وجود نواحی غیرعادی در اندام‌ها،‌ بافت‌ها و غدد لنفاوی بین ریه‌ها. برشی در بخش بالایی استخوان جناغ سینه ایجاد می‌شود و مدیاستینوسکوپ به درون ناحیه قفسه سینه فرو برده می‌شود. مدیاستینوسکوپ ابزاری باریک و لوله‌ای شکل مجهز به نور و عدسی برای مشاهده نواحی درونی است. همچنین ممکن است این ابزار دارای تجهیزاتی برای خارج کردن نمونه غدد لنفاوی یا بافت باشد. سپس این نمونه‌ها از لحاظ وجود نشانه های سرطان زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند.
آندوسکوپی مدیاستن:‌ مدیاسیتنوسکوپ از طریق برشی در بالای استخوان جناغ سینه درون قفسه سینه فرو برده می شود تا بتوان به‌وسیله آن نواحی غیرعادی بین ریه‌ها را مشاهده کرد.

مدیاستینوسکوپ ابزاری لوله‌ای شکل باریک مجهز به نور و عدسی برای مشاهده نواحی درونی بدن است. این ابزار دارای تجهیزاتی برای برش دادن نیز هست. گاهی نمونه‌های بافت از غدد لنفاوی سمت راست قفسه سینه خارج می‌شوند و از لحاظ وجود علائم سرطانی با میکروسکوپ بررسی می‌شوند. از قسمت قدامی (جلوی بدن) یا مدیاستینوتومی (عمل چامبرلین)، برشی در کنار استخوان جناغ سینه ایجاد می‌شود و نمونه‌های بافت از غدد لنفاوی سمت چپ قفسه سینه خارج می‌شود.

مدیاستینوتومی قدامی. جراحی برای بررسی وجود نواحی غیرعادی در اندام‌ها و بافت‌های بین ریه‌ها و استخوان جناغ سینه و قلب. برشی در کنار استخوان جناغ ایجاد می‌شود و مدیاستینوسکوپ از این طریق وارد قفسه سینه می‌شود. مدیاستینوسکوپ ابزاری لوله‌ای شکل باریک است دارای نور و لنز برای مشاهده نواحی درونی بدن بیمار. این ابزار دارای تجهیزاتی برای برش زدن نیز هست. گاهی نمونه‌های بافت از غدد لنفاوی خارج می‌شوند و از لحاظ وجود علائم سرطانی در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند. به این روش، عمل چامبرلین نیز گفته می‌شود.
انتشار سرطان در بدن از سه راه صورت می‌گیرد:

سه راه برای انتشار سرطان در درون بدن وجود دارد:

از طریق بافت:‌ سرطان به بافت‌های عادی مجاور حمله می‌کند.
از طریق دستگاه لنفاوی:‌ سرطان به دستگاه لنفاوی حمله می‌کند و از طریق عروق لنفاوی به دیگر نواحی بدن منتشر می‌شود.
از طریق خون: سرطان به رگ‌ها و مویرگ‌ها حمله می‌کند و از راه خون به دیگر بخش‌های بدن منتقل می‌شود.
هنگامی‌که سلول‌های سرطانی از تومور اصلی (اولیه) جدا شده و از راه لنف یا خون به دیگر نقاط بدن منتشر می‌شود ممکن است تومور دیگری (تومور ثانویه) تشکیل شود. به این فرایند متاستاز گفته می‌شود. تومورثانویه (متاستاتیک) از نوعی مشابه با تومور اولیه است. به‌عنوان مثال، در صورتی‌که سرطان پستان به استخوان‌ها رسوخ کند، سلول‌های سرطانی در درون استخوان‌ها همان سلول‌های سرطانی پستان‌اند و به این بیماری سرطان متاستاتیک پستان گفته می‌شود (نه سرطان استخوان).

برای توصیف سرطان ریه سلول غیر کوچک از مرحله‌بندی زیر استفاده می‌شود

مرحله مخفی (ناشناخته): در این مرحله، سلول‌های سرطانی در خلط (مخاط جداشده از ریه هنگام سرفه کردن) مشاهده می‌شوند. ولی تصویربرداری یا برونکوسکوپی هیچ توموری را در ریه نشان نمی‌دهند یا تومور اولیه به قدری کوچک است که قابل توجه نیست.

مرحله صفر (کارسینوم درجا): در مرحله صفر، سلول‌های غیرعادی در داخلی‌ترین پوشش ریه مشاهده می‌شوند. ممکن است این سلول‌های غیرعادی تبدیل به سرطان شده و به بافت‌های عادی مجاور نیز حمله کنند. به مرحله صفر، کارسینوم درجا نیز گفته می‌شود.

مرحله یک:‌ در مرحله یک، سرطان شکل گرفته است و این مرحله خود به دو مرحله فرعی IA و IB تقسیم می‌شود.

مرحله IA :‌ تومور محدود به ریه است و اندازه آن ۳ سانتی متر یا کوچکتر است.
مرحله IB: یک یا چند مورد از شرایط زیر برقرار است:
تومور بزرگ‌تر از سه سانتی‌متر است.
سرطان به نایژه اصلی ریه نفوذ کرده است و حداقل دو سانتی‌متر با کارینا carina (محل اتصال نای به نایژه) فاصله دارد
سرطان به درونی‌ترین لایه غشاء پوشاننده ریه رسوخ کرده است.
تومور بخشی از نایژه یا نایژک‌ها را مسدود کرده است و بخشی از ریه کلاپس شده یا التهاب ریه(pneumonitis) به‌وجود آمده است
سرطان ریه سلول غیر  کوچک مرحله I. در مرحله IA سرطان تنها در ناحیه ریه وجود دارد. در مرحله IB سرطان ممکن است یکی از حالت‌های زیر را داشته با شد:

الف)‌ سرطان درون ریه رشد کرده است، ب) به نایژه اصلی ریه نفوذ کرده است، ج) به درونی‌ترین لایه پرده جنب (پلور) که ریه‌ها را می‌پوشاند منتشر شده است.

مرحله دو:

سرطان ریه سلول غیرکوچک مرحله دو:‌ در مرحله IIA سرطان به غدد لنفاوی که از لحاظ موقعیت، در جهتی مشابه با جهت قرارگیری سرطان در قفسه سینه، قرار دارند انتشار یافته است. در مرحله IIB دو حالت رخ می‌دهد. در حالت اول، سرطان وضعیتی مشابه با مرحله IB دارد و نیز به غدد لنفاوی سمت مشابه با سرطان در قفسه سینه نفوذ کرده است. در حالت دوم، سرطان به غدد لنفاوی نرسیده است ولی به یک یا چند مورد از نواحی زیر رسوخ کرده است:

الف) دیواره های قفسه سینه ب) دیافراگم ج) پرده جنب (پلور) بین ریه‌ها د) پریکارد /یا ه) نایژه اصلی

مرحله IIA: تومور سه سانتی‌متر یا کوچک‌تر است و سرطان به غدد لنفاوی مجاور (در همان سمتی از قفسه سینه که تومور قرار دارد) رسیده است.
مرحله IIB: سرطان به غدد لنفاوی مجاور رسیده است (در همان سمتی از قفسه سینه که تومور قرار دارد) و یک یا چند مورد از شرایط زیر برقرار است:

تومور بزرگ‌تر از سه سانتی‌متر است
سرطان به نایژه اصلی ریه رسوخ کرده است و حداقل دو سانتی‌متر با کارینا (محل اتصال نای به نایژه) فاصله دارد.
سرطان به درونی‌ترین لایه غشاء پوشاننده ریه منتشر شده است.
تومور بخشی از نایژه یا نایژک‌ها را مسدود کرده است و بخشی از ریه کلاپس شده یا التهاب ریه (پنومونیت) به‌وجود آمده است.
سرطان به غدد لنفاوی مجاور نفوذ نکرده است و یک یا چند مورد از موارد زیر وجود دارد.

تومور با هر اندازه‌ای و سرطان به دیواره سینه، دیافراگم، پرده جنب بین ریه‌ها، یا غشاء احاطه کننده قلب منتشر شده است.
سرطان به نایژه اصلی ریه منتشر شده است و حداقل دو سانتی‌متر با کارینا (محل اتصال نای به نایژه) فاصله دارد ولی به نای رسوخ نکرده است.
تومور بخشی از نایژه یا نایژک‌ها را مسدود کرده است و کل ریه کلاپس شده یا التهاب ریه به‌وجود آمده است

مرحله IIA:

سرطان ریه سلول غیر کوچک مرحله IIA سرطان به غدد لنفاوی که در همان جهت محل قرارگیری سرطان در قفسه قرار گرفته‌اند گسترش یافته است. همچنین ممکن است سرطان به یک یا چند قسمت از نواحی زیر نیز رسیده باشد:

الف) نایژه اصلی، ب) دیواره قفسه سینه، ج) دیافراگم، د) پرده جنب، و/ یا ه)‌ پریکارد (غشاء اطراف قلب)

در مرحله IIA سرطان به غدد لنفاوی مجاور رسیده است (در همان سمتی از قفسه سینه که تومور قرار دارد) و شرایط زیر برقرار است:

تومور با هر اندازه.
ممکن است سرطان به نایژه اصلی، دیواره سینه، دیافراگم، پرده جنب اطراف ریه‌ها یا غشاء احاطه‌کننده قلب رسوخ کرده باشد ولی به نای نرسیده است.
کل ریه یا بخشی از آن کلاپس شده یا التهاب ریه به‌وجود آمده است

(پنومونیت) مرحله IIIB:

در سرطان ریه غیر سلول کوچک مرحله IIIB سرطان به نواحی زیر پخش شده است:

الف) غدد لنفاوی بالای ترقوه یا غدد لنفاوی در خلاف جهت محل قرارگیری سرطان در قفسه سینه و/ یا ممکن است سرطان به یک یا چند مورد از نواحی زیر نیز رسیده باشد: ب) قلب ج) ورید اجوف زیرین یا وناکاوای تحتانی- (inferior vena cavaa) و آئورت د) دیواره قفسه سینه ه)‌ دیافراگم و)‌ نای ز)‌ استرنوم (جناغ سینه) و مری . همچنین ممکن است سرطان به مایعات درون حفره جنبی، لایه نازک بافت پوشاننده ریه‌ها و حفره قفسه سینه، منتشر شده باشد.

در مرحله IIIB تومور ممکن است هر اندازه‌ای داشته باشد و به نواحی زیر نفوذ کرده است:

غدد لنفاوی بالای ترقوه یا قفسه سینه، در سمتی مخالف با محل قرارگیری تومور و/ یابه یکی از نواحی زیر:

قلب.

رگ‌های اصلی خون که به سمت قلب می‌روند یا از قلب خارج می‌شوند.
دیواره قفسه سینه.
دیافراگم.
نای.
مری.
استخوان جناق (استخوان قفسه سینه) یا ستون فقرات.
چندین محل در یک لوب ریه.
مایع حفره جنبی که ریه‌ها را احاطه می‌کند.
مرحله IV:

سرطان ریه سلول غیر  کوچک مرحله IV. سرطان به لوب دیگری از همان ریه (ریه اولیه که دچار سرطان شده است)، به ریه دیگر و/یا به یک یا چند نقطه دیگر در بدن نفوذ کرده است.

در مرحله چهار، سرطان به غدد لنفاوی، دیگر لوب‌های ریه یا دیگر نقاط بدن نظیر مغز، کبد، غدد فوق کلیوی، کلیه‌ها یا استخوان‌ها منتشر شده است.

سرطان ریه سلول غیر کوچک عودکرده:

این نوع سرطان، سرطانی است که پس از درمان عودکرده است. در این حالت سرطان در مغز، ریه یا دیگر نقاط بدن ممکن است عود نماید.

گزینه‌های درمانی در یک نگاه:

نکات کلیدی در این قسمت

  • گزینه‌های درمانی مختلفی برای بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک وجود دارد.
    شش نوع درمان استاندارد موجود شامل موارد زیر هستند:
  • جراحی.
  • پرتودرمانی.
  • شیمی‌درمانی.
  • لیزردرمانی.
  • درمان فوتودینامیک (پی.دی.تی.).
  • انتظار آگاهانه.
  • گزینه‌های درمانی جدید در کارآزمایی بالینی مورد آزمایش قرار دارند:
  • پیشگیری دارویی.
  • درمان بیولوژیک.
  • ترکیبات جدید.
  • شاید بیمار بخواهد در کارآزمایی بالینی شرکت کند.
  • بیماران می‌توانند قبل، بعد یا در هنگام انجام درمان در پژوهش بالینی شرکت کنند.
  • ممکن است نیاز به انجام آزمون‌های پیگیری باشد.
  • برای بیماران مبتلا به سرطان ریه  سلول غیر کوچک گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد

روش‌های مختلفی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان ریه  سلول غیرکوچک وجود دارد. بعضی از این روش‌ها استاندارد هستند (درمان‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شوند) و تعدادی از این روش‌ها در حال حاضر در کارآزمایی‌های بالینی مورد بررسی قرار دارند. پژوهش بالینی درمانی نوعی مطالعه تحقیقاتی است که برای کمک به پیشرفت درمان‌های موجود یا به‌دست آوردن اطلاعاتی در مورد شیوه‌های درمانی جدید سرطان به‌کار گرفته می‌شود. در صورتی‌که کارآزمایی‌های بالینی نشان دهند که روش درمانی جدید بهتر از روش استاندارد است این روش جدید به‌عنوان یک روش استاندارد در نظر گرفته می‌شود. شاید بیماران بخواهند در کارآزمایی بالینی شرکت کنند. باید دانست که بعضی از پژوهش‌های بالینی فقط بیمارانی را می‌پذیرند که درمان را هنوز شروع نکرده‌اند.

شش نوع درمان استاندارد موجود شامل موارد زیر هستند:

۱. جراحی

جراحی به چهار روش انجام می‌شود:

برداشت سه گوش:‌ جراحی برای خارج کردن تومور و بخشی از بافت عادی اطراف آن. هنگامی‌که مقدار بیش‌تری از بافت خارج می‌شود به جراحی، برداشت قطعه‌ای (سگمنتال) گفته می‌شود
برداشت سه گوش ریه. بخشی از ریه که به سرطان مبتلا شده است و مقدار کمی از بافت سالم اطراف آن خارج می شود. (لوبکتومی) لوب‌برداری، یک لوب از ریه خارج می شود. ریه برداری (پنونومکتومی): کل ریه خارج می‌شود.

(لوبکتومی) برداشتن لوب: جراحی برای خارج کردن یک لوب (بخش) کامل از ریه.
لوب‌برداری: یک لوب از ریه خارج می شود. در ریه‌برداری، کل ریه خارج می شود
برداشتن ریه (‌Pneumonectomy): جراحی برای خارج کردن کل ریه.
ریه‌برداری: کل ریه خارج می‌شود.

برداشت اسلیو (Sleeve resection):جراحی برای خارج کردن بخشی از نایژه.
۲. پرتو‌درمانی: پرتو‌درمانی نوعی درمان سرطان است که از اشعه ایکس با انرژی زیاد یا دیگر تشعشعات برای از بین بردن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها استفاده می‌شود. دو روش پرتودرمانی وجود دارد. در پرتودرمانی خارجی از دستگاهی خارج از بدن برای ارسال تشعشعات به سمت سرطان استفاده می‌شود. در پرتو‌درمانی داخلی از مواد رادیواکتیو که در سوزن‌ها، ذره‌ها، سیم‌ها یا کاتتر‌ها قرار گرفته‌اند و به‌طور مستقیم درون غده سرطانی یا در نزدیکی آن قرار می‌گیرند استفاده می‌شود.

پرتو جراحی روشی برای اعمال مستقیم تشعشع به تومور، با کم‌ترین آسیب‌ به بافت سالم است. در این روش جراحی انجام نمی‌شود و ممکن است برای درمان بعضی از انواع تومور در افرادی که نمی‌توانند تحت عمل جراحی قرار بگیرند مورد استفاده قرار گیرد.

نوع پرتودرمانی وابستگی به نوع و مرحله سرطانی دارد که تحت درمان قرار می‌گیرد.

۳.شیمی‌درمانی: شیمی‌درمانی نوعی درمان سرطان است که از داروها برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطان استفاده می‌کند. این داروها یا سلول‌ها را از بین می‌برند و یا

مانع تقسیم شدن آنها می‌شوند. هنگامی که شیمی‌درمانی از طریق خوراکی یا تزریق به عضله یا رگ انجام می‌شود، داروها وارد جریان خون می‌شوند و از طریق خون به محل سلول‌های سرطانی در سرتاسر بدن می‌رسد (شیمی‌درمانی سیستمیک). هنگامی که شیمی‌درمانی با تزریق مستقیم درون نخاع، یکی از اندام‌ها یا حفره‌های بدن نظیر شکم انجام شود، داروها بیش‌تر روی سلول‌های سرطانی در همان نواحی تأثیر می‌گذارند (شیمی‌درمانی منطقه‌ای).

نوع رژیم شیمی‌درمانی وابسته به نوع و مرحله سرطانی است که تحت درمان قرار می گیرد.

۴. لیزر درمانی: لیزردرمانی نوعی روش درمان سرطان است که از پرتو لیزر (پرتوی باریکی از نور قوی) برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند.

۵. درمان فوتودینامیک (پی.دی.تی.): درمان فتودینامیک نوعی روش درمان سرطان است که از داروها و انواع خاصی از نور لیزر برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. دارویی که با قرار گرفتن در معرض نور فعال می‌شود به درون رگ تزریق می‌شود. این دارو بیش‌تر در سلول‌های سرطانی جمع می‌شود (نه سلول‌های عادی). سپس از لوله‌های فیبرنوری برای انتقال نور لیزر به محل سلول‌های سرطانی استفاده می‌گردد که در آنجا دارو فعال شده و آن سلول‌ها را از بین می‌برد. درمان فتودینامیک آسیب کمی به بافت سالم وارد می‌کند. از این روش بیش‌تر برای درمان تومورهایی که روی پوست یا نزدیکی سطح پوست قرار دارند یا در لایه پوشاننده اندام داخلی هستند استفاده می‌شود.

۶. انتظار آگاهانه: ‌انتظار آگاهانه به معنای نظارت دقیق وضعیت بیمار، بدون استفاده از روش‌های درمانی، تا زمان آشکار شدن یا تغییر علائم است. از این روش در بعضی موارد نادرسرطان ریه سلول غیرکوچک استفاده می‌شود.

گزینه‌های درمانی جدید در کارآزمایی‌های بالینی مورد آزمایش قرار دارند

در این بخش اطلاعاتی راجع به درمان‌هایی که در پژوهش‌های بالینی مورد مطالعه قرار دارند ارائه می‌شود. همه روش‌های جدید درمانی در این بخش ذکر نخواهد شد.

پیشگیری دارویی

پیشگیری دارویی به معنای استفاده از داروها، ویتامین‌ها و دیگر عوامل برای کاهش خطر ابتلا به سرطان یا کاهش خطر عود سرطان (بازگشت سرطان) است.

زیست درمانی

زیست درمانی  نوعی از روش درمان است که از سیستم ایمنی بدن بیمار برای مقابله با سرطان استفاده می‌کند. در این روش از مواد تولید شده در بدن (یا در آزمایشگاه) برای تقویت، هدایت یا بازیابی پدافند طبیعی بدن در مقابل سرطان استفاده می‌شود. به این نوع درمان سرطان، زیست درمانی یا ایمنی درمانی گفته می‌شود.

ترکیبات جدید

ترکیبات جدید درمانی در پژوهش‌های بالینی مورد مطالعه قرار دارند.

شاید بیمار بخواهد در مورد شرکت در کارآزمایی بالینی مطالعه کند.

برای بعضی از بیماران شرکت کردن در کارآزمایی بالینی ممکن است بهترین گزینۀ درمانی باشد. کارآزمایی‌های بالینی بخشی از روند تحقیقات سرطان است و به این دلیل انجام می‌شود که مشخص گردد آیا شیوه درمانی جدید ایمن، موثر یا بهتر از درمان‌های استاندارد است یا نه.

بسیاری از درمان‌های استاندارد که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند بر پایه کارآزمایی‌های بالینی هستند که در گذشته انجام شده‌اند. بیمارانی که در پژوهش بالینی شرکت می‌کنند احتمال دارد تحت یک نوع درمان استاندارد قرار گیرند یا جزء اولین کسانی باشند که یک درمان جدید را دریافت می‌کنند.

علاوه براین، بیمارانی که در کارآزمایی‌های بالینی شرکت می‌کنند به پیشرفت شیوه درمان سرطان در آینده کمک می‌کنند. حتی اگر کارآزمایی‌های بالینی به پیدایش شیوه‌های

درمانی مؤثر جدیدی نیانجامد باعث می‌شود به سؤالات مهمی که وجود داشته است پاسخ داده شود و به پیشرفت تحقیقات منجر می‌شود.

بیماران می‌توانند قبل، بعد یا در هنگام انجام درمان در کارآزمایی بالینی شرکت کنند.

بعضی از کارآزمایی‌های بالینی تنها بیمارانی را می‌پذیرند که تاکنون از هیچ نوع درمانی استفاده نکرده‌اند. دیگر پژوهش‌ها، درمان‌ها را روی افرادی که سرطان آنها بهبود نیافته است آزمایش می‌کنند، و پژوهش‌های بالینی‌ای برقرار است که روش‌های جدید جلوگیری از عود (بازگشت مجدد) سرطان یا کاهش عوارض جانبی درمانسرطان را آزمایش می‌کنند.

کارآزمایی‌های بالینی در نواحی مختلف دنیا انجام می‌شوند. بخش گزینه‌های درمانی، حاوی پیوندی (Link) به صفحه کارآزمایی‌های بالینی است که در حال حاضر انجام می‌شود. این اطلاعات از پایگاه داده‌های کارآزمایی‌های بالینی انستیتوی ملی سرطان (NCII) گرفته شده است.

ممکن است نیاز به انجام آزمون‌های پیگیری باشد.

گاهی برخی از آزمایش‌هایی که برای تشخیص سرطان و تعیین مرحله آن انجام شده بود مجدداً تکرار می‌شود. بعضی از آزمایش‌ها برای تعیین میزان تأثیر درمان تکرار می‌شود. معمولاً تصمیم‌گیری پیرامون ادامه، تغییر یا توقف درمان براساس نتیجۀ این آزمایش‌ها انجام می‌شود. به این روند، مرحله‌بندی مجدد (re-stagingg) گفته می‌شود.

بعضی از آزمایش‌ها پس از پایان درمان در فاصله‌های زمانی مشخص انجام می‌شوند. نتایج این آزمایش‌ها برای بررسی به‌وجود آمدن تغییرات در وضعیت بیمار یا بررسی عود سرطان به‌کار گرفته می‌شود. به این آزمایش‌ها، آزمایش پیگیری یا چک‌آپ (check-upss) گفته می‌شود.

گزینه‌های درمانی با توجه به مرحله:

سرطان ریه سلول غیر کوچک مخفی.

مرحله صفر (کارسینوم در جا).

سرطان ریه سلول غیرکوچک، مرحله

I. سرطان ریه سلول غیرکوچک، مرحله II.

سرطان ریه سلول غیرکوچک، مرحله IIIA و IIIB

سرطان ریه سلول غیرکوچک، مرحله IV.

سرطان ریه  سلول غیر کوچک مخفی:

درمان سرطان ریه سلول غیر کوچک مخفی به این مسئله بستگی دارد که سرطان منتشر شده است یا نه. معمولاً‌ این نوع سرطان با جراحی قابل درمان است.

مرحله صفر (کارسینوم در جا):

درمان برای مرحله صفر شامل موارد زیر است:

جراحی (برش سه‌گوش یا برش قطعه‌ای).
درمان فوتودینامیک با استفاده از آندوسکوپ.

سرطان ریه  سلول غیرکوچک، مرحله یک:

درمان برای سرطان ریه سلول غیرکوچک مرحله یک شامل موارد زیر است:

جراحی (برش سه گوش،‌ برداشت قطعه‌ای یا لوب‌برداری).
پرتودرمانی خارجی (برای بیمارانی که نمی‌توانند تحت جراحی قرار بگیرند یا تمایلی به انجام جراحی ندارند).
جراحی و پس از آن شیمی‌درمانی.
پژوهش بالینی در زمینه درمان فوتودینامیک با استفاده از آندوسکوپ.
پژوهش بالینی در زمینه جراحی که پس از آن از روش پیشگیری دارویی استفاده می‌شود.

سرطان ریه سلول غیر کوچک، مرحله دو:

درمان سرطان ریه سلول غیرکوچک، مرحله دو، شامل موارد زیر است:

جراحی (برداشت سه گوش،‌ برداشت قطعه‌ای، لوب‌برداری یا ریه‌برداری).
پرتودرمانی خارجی (برای بیمارانی که نمی‌توانند تحت جراحی قرار بگیرند یا تمایلی به انجام جراحی ندارند).
جراحی و پس از آن شیمی‌درمانی ( همراه با، یا بدون استفاده از درمان‌های دیگر).
پژوهش بالینی در زمینه استفاده از پرتودرمانی خارجی پس از جراحی.
سرطان ریه غیر سلول کوچک، مرحله IIA و  IIIB:

درمان سرطان ریه غیر سلول کوچک مرحله IIIA شامل موارد زیر است:

جراحی، همراه با پرتودرمانی یا بدون آن.
استفاده از پرتودرمانی خارجی به‌تنهایی.
شیمی‌درمانی همراه با درمان‌های دیگر.
کارآزمایی بالینی در زمینه روش‌های جدید اعمال پرتودرمانی و شیمی‌درمانی.
کارآزمایی بالینی در زمینه استفاده از ترکیب جدید درمان‌ها.

درمان سرطان ریه  سلول غیرکوچک مرحله IIIB شامل موارد زیر است:

استفاده از پرتودرمانی خارجی به‌تنهایی.
شیمی‌درمانی همراه با پرتودرمانی خارجی.
شیمی‌درمانی همراه با پرتودرمانی خارجی و پس از آن انجام جراحی.
استفاده از شیمی‌درمانی به تنهایی.
کارآزمایی بالینی در زمینه روش‌های جدید اعمال پرتودرمانی.
کارآزمایی بالینی در زمینه ترکیب جدید درمان‌ها.
سرطان ریه سلول غیر  کوچک،

مرحله چهار:

درمان سرطان ریه سلول  غیرکوچک، مرحله چهار شامل موارد زیر است:

انتظار آگاهانه استفاده از پرتودرمانی خارجی به‌عنوان درمان تسکینی جهت تسکین درد یا دیگر علائم بیماری و بهبود کیفیت زندگی.
استفاده از شیمی‌درمانی به‌تنهایی.
لیزردرمانی یا پرتودرمانی داخلی.
پژوهش بالینی در زمینه درمان بیولوژیک یا دیگر درمان‌های جدید.
گزینه‌های درمانی برای سرطان ریه سلول غیر کوچک عود کرده:

درمان سرطان ریه سلول غیر  کوچک عود کرده شامل موارد زیر است:

استفاده از پرتودرمانی خارجی به‌عنوان درمان تسکینی جهت تسکین درد یا دیگر علائم بیماری و بهبود کیفیت زندگی.
استفاده از شیمی‌درمانی به‌تنهایی.
جراحی (برای بیمارانی که بخش کوچکی از بافت سرطانی به مغز منتشر شده است).
لیزردرمانی یا پرتودرمانی داخلی.
پرتو جراحی (Radiosurgery)- برای بیماران خاصی که نمی‌توانند از جراحی استاندارد استفاده کنند.
کارآزمایی بالینی در زمینه درمان زیست درمانی یا دیگر درمان‌های جدید.
برای آگاهی از پژوهش‌های بالینی که در حال حاضر بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیرکوچک، مرحله چهار را پذیرش می‌کنند به لیست پژوهش‌های بالینی که در انستیتوی ملی سرطان ثبت شده است مراجعه کنید. می‌توانید صورت انواع پژوهش‌های بالینی را با توجه به محل، درجۀ بیماری، دارو و دیگر ویژگی‌ها برحسب نیاز خود به‌صورت گزینشی مشخص کنید. اطلاعات کلی پیرامون پژوهش‌های بالینی در پایگاه علمی، پزشکی و آموزشی مؤسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان موجود است.

گزینه‌های درمانی برای سرطان ریه سلول غیر کوچک عود کرده:

درمان برای سرطان ریه سلول غیرکوچک عود کرده شامل موارد زیر است:

استفاده از پرتودرمانی خارجی به‌عنوان درمان تسکینی جهت تسکین درد یا دیگر علائم بیماری و بهبود کیفیت زندگی.
استفاده از شیمی‌درمانیبه‌تنهایی.
جراحی (برای بیمارانی که بخش کوچکی از سرطان آنها به مغز رسوخ کرده است).
لیزردرمانی یا پرتودرمانی داخلی.
پرتو جراحی (Radiosurgery)- برای بیماران خاصی که نمی‌توانند از جراحی استاندارد استفاده کنند.
کارآزمایی بالینی در زمینه درمان بیولوژیک یا دیگر درمان‌های جدید.
برای آگاهی از پژوهش‌های بالینی که در حال حاضر بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیرکوچک عود کرده را می‌پذیرند به ثبن پژوهش‌های بالینی سرطان انستیتوی ملی سرطان مراجعه کنید. همچنین می‌توانید لیست انواع پژوهش‌های بنیادی را با توجه به محل، درجۀ بیماری، دارو و دیگر ویژگی‌ها برحسب نیاز خود به‌صورت گزینشی مشخص کنید. اطلاعات کلی پیرامون کارآزمایی‌های بالینی در پایگاه علمی، پزشکی و آموزشی مؤسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان در دسترس است.

به‌دست آوردن اطلاعات بیش‌تر در مورد سرطان ریه سلول غیرکوچک:

برای به‌دست آوردن اطلاعات بیش‌تر در مورد سرطان ریه سلول غیرکوچک از طریق پایگاه علمی، پزشکی و آموزشی مؤسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان به بخش‌های زیر مراجعه کنید:

  • صفحه اصلی مربوط به سرطان ریه.
  • آنچه باید در مورد سرطان ریه بدانید.
  • پیشگیری از سرطان ریه.
  • غربالگری سرطان ریه.
  • صفحه اصلی سرطان و کشیدن سیگار (شامل کمک برای ترک).
  • دود دست دوم: پرسش و پاسخ.
  • درمان فتودینامیک برای سرطان: پرسش و پاسخ.
  • لیزرها در درمان سرطان: پرسش و پاسخ.
    برای به‌دست آوردن اطلاعات عمومی در مورد سرطان و دست‌یابی به منابع دیگر از طریق پایگاه علمی، آموزشی و پزشکی مؤسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیریسرطان به بخش‌های زیر مراجعه کنید
  • آنچه باید در مورد سرطان بدانید- خلاصه
  • آشنایی با مجموعه‌های سرطان.
  • مرحله‌بندی: پرسش و پاسخ.
  • شیمی‌درمانی و شما: پشتیبانی برای افراد مبتلا به سرطان.
  • پرتو‌درمانی و شما: پشتیبانی برای افراد مبتلا به سرطان.
  • کنار آمدن با سرطان.
  • پشتیبانی و منابع.
  • کتاب‌شناسی سرطان.
  • اطلاعاتی برای درمان شدگان (نجات یافتگان)، مراقبان، حامیان.
ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code