جستجو در سایت

درمان سرطان در منزل

درمان سرطان در منزل
تیر ۳۱, ۱۳۹۷

درمان سرطان در منزل

گاهی می‌توان درمان سرطان را به‌جای بیمارستان یا کلینیک در منزل انجام داد.

قرص‌ها، شیمی‌درمانی وریدی، آنتی‌بیوتیک‌های وریدی، تزریقات زیرجلدی، تزریقات عضلانی و تعداد دیگری از درمان‌ها را می‌توان در منزل انجام داد. در این باره با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف به موقع داروها و توجه به عوارض جانبی احتمالی اهمیت دارد.

معمولاً یک پرستار آموزش دیده به منزل شما می‌آید تا علاوه بر آموزش نحوه درمان در منزل را کنترل کند.

بیمار چه کار می‌تواند بکند:

قرص‌ها

قرص‌های خوراکی را دقیقاً همان‌طور که به شما گفته شده است مصرف کنید. برای مصرف به موقع داروها در نیمه‌های شب در صورت لزوم برای بیدار شدن از ساعت زنگ‌دار استفاده کنید. برای خودداری از بلند شدن از بستر داروها و یک لیوان آب را کنار خود بگذارید.

اگر قرص‌ها یک بار در روز مصرف می‌شوند. شاید بخواهید آنها را برای جلوگیری از عوارضی مانند حالت تهوع قبل از خواب مصرف کنید. دربارۀ بهترین زمان مصرف داروها با پزشک مشورت کنید. دربارۀ هرگونه عارضه جانبی احتمالی و نحوه مقابله با آن با پزشک مشورت کنید. (به‌عنوان مثال اگر داروهای شما منجر به حالت تهوع می‌شوند آیا می‌توانید آن را قبل از غذا استفاده کنید؟ آیا داروی دیگری برای رفع این مشکل وجود دارد؟) تمامی داروها را دور از دسترس اطفال نگه دارید.

قبل از شکستن یا خرد کردن قرص‌ها با پزشک یا داروساز مشورت کنید. گاهی اگر داروها شکسته شده یا محتویات آنها خارج شود برای فرد خطرناک است.

داروهای تزریقی وریدی

معمولاً یک پرستار آموزش دیده به منزل شما می‌آید تا داروهای تزریقی وریدی را به شما بدهد یا درباره نحوه تزریق به شما و خانواده آموزش دهد. جهت آگاهی بیش‌تر دربارۀ نحوه مراقبت از محل تزریق وریدی به مبحث لوله‌ها و تزریقات وریدی مراجعه کنید.

تزریقات (زیر جلدی یا عضلانی)

قبل از شروع دستان خود را با آب و صابون به خوبی بشویید. داروها را مطابق دستور پزشک استفاده کنید. مراقب باشید که میزان دارو در سرنگ به اندازه تجویز شده باشد. سطح پوست را با الکل تمیز کرده و بگذارید قبل از تزریق برای ۳۰ ثانیه خشک شود. اگر قبل از تزریق متوجه شدید که سرنگ استریل نیست آن را دور بریزید و از سرنگ و سوزن جدید استفاده کنید. برای هر تزریق از ناحیه مختلفی از بدن استفاده کنید. برای تزریقات زیرجلدی محلی را با فاصله حداقل ۵/۲ سانتی‌متر از محل قبلی در نظر بگیرید. برای تزریقات عضلانی مناطق مناسب را در بدن مشخص کنید. محل تزریقات قبلی را از نظر عفونت شامل قرمزی، گرما، تورم، درد بررسی کنید. افزایش درجه حرارت بدن بیش‌تر از ۳۸ درجه می‌تواند علامت عفونت باشد. سوزن‌ها و سرنگ‌های استفاده شده را در قوطی سربسته دور بریزید. همچنین می‌توانید دربارۀ نگهداری قوطی سوزن استفاده شده از پرستار سؤال کنید. ظرف حاوی سوزن را از دسترس اطفال و سایرین دور نگه دارید.

مراقبین چه کار می‌توانند بکنند:

  • در صورت عدم توانایی بیمار نحوه استفاده از داروها را فرا بگیرید. اگر شما تزریقات را انجام می‌دهید مراقب تماس با سوزن باشید. قبل از شروع تزریق قوطی نگهداری سوزن را نزدیک بیمار بگذارید.
  • به‌محض اتمام تزریق سوزن وسرنگ را در قوطی بریزید. قبل از دور انداختن سوزن درپوش آن را نگذارید. شمارۀ تلفن تماس پزشک را همراه داشته باشید. اگر پرستار برای کمک به شما به منزل می‌آید شمارۀ تماس او را هم برای پرسیدن سؤالات در اختیار داشته باشید.

در موارد زیر با پزشک تماس بگیرید.

  • نیاز به تجویز مجدد داروهای قبلی
  • ریختن یا از بین رفتن داروها یا استفراغ داروهای خورده شده.
  • اگر هر فردی غیر از بیمار داروهای وی را استفاده کرده باشد.
  • فراموشی در استفاده یک نوبت دارو
  • قرمزی، گرما، تورم و ترشح یا درد از محل تزریق
  • تب بالای ۳۸ درجه از طریق دهان
  • عوارض جانبی شامل: تهوع استفراغ، اسهال یا درد
  • عدم توانایی تجویز یا استفاده از داروها به هر دلیل
  • ایجاد خارش، سرگیجه، تنگی‌نفس و کهیر یا هر گونه علامتی از واکنش حساسیتی بعد از تزریق در این صورت قبل از تماس با پزشک با اورژانس تماس بگیرید.
ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code