جستجو در سایت

تحقیقی که سرطان معده را با مصرف گوشت مرتبط می‌کند

تحقیقی که سرطان معده را با مصرف گوشت مرتبط می‌کند
اسفند ۸, ۱۳۹۵

تحقیقی که سرطان معده را با مصرف گوشت مرتبط می‌کند

تحلیل جدیدی از کارشناسان اروپایی، ارتباط چشمگیری را میان نوعی از سرطان معده و مصرف گوشت، به‌ویژه در مردان و زنان مبتلا به عفونت H.پیلوری نشان می‌دهد. این تحقیق که در مارس ۲۰۰۶ در مجله انستیتو ملی سرطان منتشر شد بر روی بیش از ۵۲۱.۰۰۰۰ مرد و زن انجام پذیرفت.

محققان ارتباط آماری مثبت و بارزی میان مصرف گوشت – شامل گوشت قرمز تازه، گوشت قرمز فرآوری شده و مرغ – و سرطان در بخش پایینی معده یا سرطانگاستریک غیرکاردیا، گزارش داده‌اند. هر افزایش ۱۵۰ گرمی در میزان استفاده از گوشت ۵/۲ برابر خطر افزایش ابتلا به سرطان را نشان می‌دهد. یک ارتباط آماری مثبت نیز در استفاده از گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده دیده می‌شد. به‌نظر می‌رسد تمام این وابستگی‌ها به مبتلایان به عفونت HH.پیلوری محدود شده است.

محققان انستیتو سرطان‌شناسی بارسلونای اسپانیا به مدیریت دکتر کارلوس گونزالس می‌نویسند: چنین ارتباطی در مورد سرطان گاستریک کاردیا که در ۳/۲ سانتی‌متر بالای معده اتفاق می‌افتد، دیده نمی‌شود. همچنین ارتباطی بارز و غیرآماری میان مصرف گوشت به‌طور کلی یا گوشت قرمز فرآوری شده و سرطان مری که سرطانی در حال افزایش در ایالات متحده است، دیده می‌شود.

عفونت H.پیلوری برای ابتلا به سرطان معده یک عامل خطرزا محسوب می‌شود. اما پژوهندگان استدلال می‌کنند که عوامل ناشناخته دیگری هم باید نقشی در ابتلا به سرطان معده ایفا کرده باشند. زیرا اگر چه مصرف گوشت قرمز در طول دهه‌های اخیر در بیش‌تر کشورهای اروپایی افزایش‌یافته، اما رواج عفونت HH.پیلوری و وقوعسرطان گاستریک غیرکاردیا در همان دوره کاهش یافته است.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code