جستجو در سایت

تحقیقات، غربالگری سرطان روده بزرگ و راست‌روده را توصیه می‌کند.

تحقیقات، غربالگری سرطان روده بزرگ و راست‌روده را توصیه می‌کند.
بهمن ۹, ۱۳۹۵

تحقیقات، غربالگری سرطان روده بزرگ و راست‌روده را توصیه می‌کند.

تامی- جی- تامپسون Tommy G.Thompson اهمیت غربالگری سرطان روده بزرگ و راست‌روده را اثبات کرد و افرادی را که ۵۰ سال یا بیش‌تر دارند تشویق به انجام غربالگری کرد.

«سرطان روده بزرگ و راست‌روده در ایالات متحده دومین سرطان کشنده عمده است و غربالگری می‌تواند زندگی‌ها را نجات دهد.» تامپسون Thompson این مطلب را گفت و در یک رویداد، ماه مارس را به‌عنوان ماه آگاهی ملی سرطان روده بزرگ و راست‌روده تعیین کرد. «اگر افرادی که ۵۰ سال یا بیش‌تر دارند آزمایش‌های غربالگری منظمی داشته باشند، یک کاهش اساسی را در مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان روده بزرگ و راست‌روده را خواهیم داشت.»

یک عامل خطر مهم سن است، افراد با سن حداقل ۵۰ سال؛ افراد در معرض خطر در نظر گرفته می‌شوند. عوامل خطر دیگر شامل رژیم غذایی کم‌میوه و سبزی‌ها با چربی‌ حیوانی زیاد، سابقه فامیلی یا شخصی سرطان یا پولیپ‌‌های روده بزرگ و راست‌روده، چاقی، مصرف الکل، استفاده از مواد مخدر و وضعیتی است که به‌عنوان بیماری التهابی روده شناخته شده است. طبق تحقیقاتی که توسط انجمن ملی سرطان، HHS و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) حمایت شده‌اند، مدتی قبل از ظهور علائم، سرطان روده بزرگ و راست‌روده اغلب به‌صورت رشد کوچکی که پولیپ نامیده می‌شود شروع می‌شود. آزمایش‌های غربالگری می‌توانند پولیپ‌هایی را که می‌توانند قبل از تبدیل شدن به سرطان برداشته شوند، پیدا کنند. همچنین آزمایش‌های غربالگری می‌توانند سرطان روده بزرگ و راست‌روده زودرس را پیدا کنند؛ یعنی زمانی‌که احتمال بهبودی بسیار زیاد است.

>

HHS و انجمن سرطان یک کارگروه ویژه را برای بهبود هماهنگی و افزایش آگاهی عمومی در مورد دلایل، علائم، درمان و پیشگیری سرطان روده بزرگ و راست‌روده تأسیس کرده‌اند.  چهار مرکز خدمات عمومی آگاهی‌رسانی به‌عنوان بخشی از عملیات «غربالگری برای زندگی» آموزش افراد ۵۰ ساله و مسن‌تر، درباره اهمیت غربالگری برای سرطان روده بزرگ و راست‌روده طراحی شده است.

متخصصان بالینی ممکن است یکی از روش‌های غربالگری یا تعداد بیش‌تری را برای سرطان روده بزرگ و راست‌روده توصیه کنند:

  • آزمایش خون پنهان در مدفوع (FOBT) که آزمایشی برای پیدا کردن خون مخفی موجود در مدفوع است.
  • سیگموئیدوسکوپی که معاینه راست‌روده و بخش انتهایی روده بزرگ توسط یک وسیله مجهز به دوربین و قابل انعطاف است.
  • کولونوسکوپی که معاینه راست‌روده و کل روده بزرگ توسط یک وسیله مجهز به نور و دوربین است.
  • تنقیه باریوم با کنتراست دوگانه که مجموعه‌ای از عکس‌های اشعه ایکس (X) از روده بزرگ و راست‌روده است. پس از تنقیه بیمار با یک محلول سفید گچی که حاوی باریوم جهت مشخص شدن تصویر روده بزرگ و راست‌روده در عکس‌ اشعه ایکس (X) است عکس‌برداری انجام می‌شود.

در مقایسه با غربالگری برای سرطان‌های مربوط به دهانه رحم و پستان، نرخ غربالگری‌های سرطان روده بزرگ و راست‌روده کم‌تر باقی مانده است. یافته‌های اخیر از پایگاه اطلاعاتی سیستم مراقبت عوامل خطرزای رفتاری CDC نشان دادند که فقط ۴۴% از بزرگسالان ۵۰ ساله و مسن‌تر حداقل یکی از ۳ آزمایش غربالگری توصیه شده (FOBT، کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف) را در فاصله زمانی انجام می‌دهند. منشی تامپسون می‌گوید: آنهایی را که ۵۰ ساله یا پیرتر هستند، به گفت‌وگو با پزشکان در مورد غربالگری‌های سرطان روده بزرگ و راست‌روده تشویق می‌کنیم.» همچنین او می‌گوید: «پزشکان می‌توانند بیماران خود را به خوردن حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات در روز و ورزش کردن به‌عنوان بخشی از برنامه کمک به کاهش سرطان روده بزرگ و راست‌روده و سرطان‌های دیگر تشویق کنند.»

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code