جستجو در سایت

برای جلوگیری از ریزش مو چه می‌‌‌‌توان کرد

برای جلوگیری از ریزش مو چه می‌‌‌‌توان کرد
مرداد ۲, ۱۳۹۷

برای جلوگیری از ریزش مو چه می‌‌‌‌توان کرد

گوینده:

اگر طی درمان پرتودرمانی ریزش مو داشتید چه کارهایی باید انجام بدهید.

به حرف‌های مسئول گروه پشتیبانی درباره چگونگی کنار آمدن با مشکل ریزش مو گوش می‌دهیم.

فرشته:

خوب، شروع می‌‌‌‌کنیم.

اول می‌‌‌‌خواهم مطمئن شوم که همۀ شما این موضوع را می‌‌‌‌دانید که ریزش مو فقط در ناحیه‌ای که پرتودرمانی می‌شود اتفاق می‌‌‌‌افتد. امشب، در مورد آماده شدن برای مرحلۀ ریزش مو و اینکه چگونه این مرحله را راحت‌تر می‌‌‌‌توان پشت سر گذاشت بحث می‌‌‌‌کنیم. چه کسی شروع می‌‌‌‌کند؟

کتایون:

من شروع می‌‌‌‌کنم. من از این بابت که موهایم از الان شروع به نازک شدن کرده‌اند متنفرم. در ناحیۀ سرم پرتودرمانی انجام می‌‌‌‌دهم و روی بالشم هر روز صبح یک مشت مو است. من آدم مغروری نیستم ولی موهایم را دوست دارم.

فرشته:

متأسفم کتایون، ریزش مو احتمال دارد خیلی شدیدتر باشد. اکثر بیماران ۲ تا ۳ هفته بعد از آغاز جلسات پرتودرمانی، متوجه می‌شوند که موهای آن ناحیه از بدنشان دارد می‌ریزد.

کتایون:

منطقی است- من اولین جلسۀ درمانی‌‌‌‌ام را ۳ هفته پیش شروع کردم.

رودابه:

این موضوع برای من آسان‌‌‌‌تر بود چون که از اول کم‌مو بودم. اما منظورت را می‌‌‌‌فهمم، کتایون. هر روز صبح روی بالشم مو ریخته است. من تصمیم گرفتم که قبل از اینکه تمام موهایم در اثر درمان بریزد، آن را بتراشم. پس از یک موتراش برقی خوب استفاده کردم. چون قبلاً به‌خاطر استفاده از یک تیغ پلاستیکی سرم را بریده بودم.

کتایون:

رودابه، سر طاس بهت می‌‌‌‌آید. ولی من هنوز آمادگی ندارم که تمام موهایم را بتراشم.

فرشته:

رودابه، ممنون از اینکه راهکار مورد استفاده‌ات را با ما در میان گذاشتی. کسی دیگر هست که بخواهد به ما از تجربه‌اش بگوید؟


سارا:

خوب، اول موهایم را کوتاه کردم تا شوک کم‌تری به من وارد شود، و قبل از اینکه همۀ موهایم بریزد کلاه‌‌‌‌گیس خریدم. اولین کلاه‌‌‌‌گیسی که گرفتم، مجانی بود و به رنگ موهای طبیعی خودم. بعد دیدم که همیشه دوست داشتم موهایم خرمایی باشد، پس گلاه‌‌‌‌گیس خرمایی‌رنگی خریدم.

کتایون:

اولین کلاه‌‌‌‌گیس مجانی بود؟

سارا:

بله. پرستار بهم شمارۀ تلفنی داد که کلاه‌‌‌‌گیس رایگان در اختیار ماها می‌‌‌‌گذارند. اما گذاشتن کلاه‌گیس تابستان‌ها ایجاد گرما می‌‌‌‌کند. به همین دلیل این روسری‌های رنگی را دور سرم می‌پیچم و از نظر خودم فکر می‌‌‌‌کنم این سربندها زیبا هستند.

مریم:

زنان زیادی را در بیمارستان دیدم که دستمال به سرشان می‌بندند. بعضی از مردها هم این کار را می‌کنند.

سارا:

خیلی‌ها هم در کلینیک کلاه ورزشی می‌‌‌‌گذارند.

کتایون:

این پیشنهادها خیلی خوب بود، ممنون. اما موضوع دیگری هست که می‌‌‌‌خواهم بدانم- فرشته، موهایم برمی‌‌‌‌گردند؟

فرشته:

احتمالاً ۳ تا ۶ ماه پس از پایان درمان موها دوباره درمی‌آید، این مسئله بستگی دارد به اینکه شدت پرتودرمانی چقدر است. کسانی که پرتودرمانی با دوز بالا انجام می‌‌‌‌دهند، بعید نیست دیگر موهایشان رشد نکند. در طول درمان موهایتان را با یک شامپوی ملایم به آرامی شست‌وشو دهید و با حوله خشک کنید. از سشوار هم استفاده نکنید.

کتایون:

باشد، ممنون فرشته. و از شماها هم که تجربه‌هایتان را با ما در میان گذاشتید ممنونم. فکر کنم باید بروم روسری بخرم.

سارا:

می‌‌‌‌خواهی با هم برویم؟

کتایون:

البته که می‌خواهم، خیلی هم خوب است. فردا بعدازظهر چطور است؟

خلاصۀ حرف‌های گوینده:

ریزش مو، هم برای مردان و هم زنان ناگوار است. باید به یاد داشته باشیم که ریزش فقط در قسمتی رخ می‌‌‌‌دهد که پرتودرمانی انجام می‌‌‌‌شود و اکثراً، موها از ۳ تا ۶ ماه پس از پایان درمان دوباره شروع به رشد می‌کنند.

در صورت تمایل می‌‌‌‌توانید کلاه‌‌‌‌گیس بگذارید، با پرستار یا مددکار اجتماعی در محل درمانتان مشورت کنید. گاهی کلاه‌‌‌‌گیس‌ها مجانی یا تحت پوشش بیمۀ درمانی هستند.

و بنابر اظهارات اعضای گروه، می‌‌‌‌توانید روسری، دستمال‌سر یا کلاه سرتان بگذارید. از وسیله‌ای استفاده کنید که برایتان بهتر است یا با آن راحت‌ترید.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code