جستجو در سایت

بارداری و خطر ابتلاء به سرطان پستان

بارداری و خطر ابتلاء به سرطان پستان
دی ۲۵, ۱۳۹۵

بارداری و خطر ابتلا به سرطان پستان

مقدمه 

سطح هورمون در هر زن به دلایل بسیاری در طول زندگی تغییر می‌کند و تغییرات هورمونی معمولاً به تغییراتی در پستان منجر می‌شود. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود، بر احتمال ابتلا فرد به سرطان پستان در زندگی آیندۀ او تأثیر می‌گذارد. تحقیقات همچنان به درک ما از رویداد‌های باروری و خطر ابتلا به سرطان پستان کمک می‌کنند. مؤسسۀ ملی سرطان، هم اکنون، بر تحقیقاتی سرمایه‌گذاری می‌کند که شاید به کشف‌هایی در زمینۀ تشخیص راه‌هایی برای شبیه‌سازی آثار محافظت کنندۀ بارداری و انتقال آنها به استراتژی‌های پیشگیری مؤثر، ‌منجر شوند.

عوامل مرتبط با بارداری و محافظت در برابر سرطان پستان

برخی عوامل مرتبط با بارداری، احتمال ابتلا به سرطان پستان را در زنان کاهش می‌دهند‌:

  • هر چه زن در هنگام تولد اولین فرزندش جوان‌تر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پستان در او کم‌تر خواهد شد.
  • خطر ابتلا به سرطان پستان برای زنی که اولین فرزندش را پس از ۳۵ سالگی به‌دنیا می‌آورد، تقریباً دو برابر فردی است که قبل از ۲۰ سالگی باردار می‌شود.
  • زنی که اولین فرزندش را پیش از ۳۰ سالگی باردار می‌شود، نسبت به زنی که هرگز فرزندی به دنیا نمی‌آورد، تقریباً به یک اندازه، در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان است.
  • داشتن بیش از یک فرزند، احتمال ابتلا زن به سرطان پستان را کاهش می‌دهد. به‌طور کلی،‌داشتن بیش از یک فرزند در سن پایین‌تر،‌ احتمال ابتلا فرد به سرطان پستان را در طول زندگی کاهش می‌دهد.
  • اگرچه به‌طور کامل مشخص نیست،‌ ولی تحقیقات نشان می‌دهند که پره‌اکلامپسی (شرایط پاتولوژیکی که گاهی در دوران بارداری بروز می‌یابد) با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در نوزاد همراه است و شواهدی مبنی بر تأثیر محافظت کننده آن بر مادر وجود دارد.
  • پس از بارداری، شیردهی طولانی‌مدت (مثلاً،‌ یک سال یا بیش‌تر)، خطر ابتلا به سرطان پستان را به میزان اندکی کاهش می‌دهد.

عوامل مرتبط با بارداری که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد

برخی عوامل مرتبط با بارداری، احتمال ابتلا به سرطان پستان را در زن افزایش می‌دهد:

  • پس از زایمان، خطر ابتلا زن به سرطان پستان، به‌طور موقت، افزایش می‌یابد. این افزایش موقتی تنها برای چند سال دوام می‌آورد.
  • زنی که در طول دوران بارداری از Diethylstilbesterol) DES ) استفاده کرده (سنتزی از استروژن که در سال‌های ۱۹۴۰-۱۹۷۱ استفاده می‌شد) کمی بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان است. (تاکنون، تحقیقات افزایش خطر سرطان پستان را در فرزندان مؤنثی که پیش از تولد در معرض DES قرار گرفته بودند، نشان نداده است. از این بانوان، اغلب به‌عنوان «دختران DES» یاد می‌شود.

سایر عوامل خطرزای سرطان پستان، غیر مرتبط با بارداری

اکنون، عوامل دیگری شناخته شده‌اند که احتمال ابتلا فرد به سرطان پستان را افزایش می‌دهند. از قبیل‌ سن (احتمال ابتلا زن به سرطان پستان با افزایش سن،‌ بیش‌تر می‌شود)، سابقۀ سرطان پستان در بستگان درجه یک (مادر، خواهر یا دختر)، اولین قاعدگی در سن پایین (قبل از ۱۲ سالگی)، ‌یائسگی دیرهنگام (پس از ۵۵ سالگی)، استفاده از داروهای جایگزین هورمون در زمان یائسگی و شرایط پستانی معین و خاص.

چاقی نیز یکی دیگر از عوامل خطرزای سرطان پستان در زنان یائسه است. اطلاعات بیش‌تر در مورد آن و در مورد عوامل خطرزای دیگر در آنچه لازم است از سرطان پستان بدانید، موجود است.

سوء برداشت از عوامل خطرزای سرطان پستان

تعدادی نظریۀ اشتباه دربارۀ علل سرطان پستان وجود دارد. این نظریه‌ها عبارت از موارد زیر است ولی تنها به این موارد محدود نمی‌شود: استفاده از دئودورانت (ادکلن) یا ضدعرق، پوشیدن سوتین فنردار، داشتن سقط جنین القاشده یا حاملگی ناموفق، ضربه خوردن یا کوفتگی پستان. به هر‌حال، هیچ یک از این موارد، افزایشی را در میزان خطر ابتلا به سرطان پستان نشان نداده‌اند. افزون بر آن، سرطان مسری نیست و کسی سرطان را از دیگری نمی‌گیرد.

پیشگیری از سرطان پستان

اعمالی وجود دارند که زنان بهتر است برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، انجام دهند.

حفظ وزن مناسب هم مهم است، زیرا افزایش وزن خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان یائسه بالا می‌برد. شواهد جدید نشان می‌دهند که فعالیت بدنی هم معمولاً خطر ابتلا را کاهش می‌دهد. فعالیت بدنی که در طول زندگی حفظ یا حداقل، پس از یائسگی انجام شود، به‌طور ویژه‌ای، در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مفید است.

پیروی از یک برنامۀ غذایی سرشار از سبزی و میوه و مصرف انرژی و چربی متناسب با میزان انرژی مصرفی در ورزش، جزء شیوه‌های مفید برای جلوگیری از افزایش وزن در زمان بزرگسالی هستند.

تشخیص سرطان پستان

زنان می‌توانند در تشخیص زودهنگام سرطان پستان خود، شرکت فعالی داشته باشند. توصیه می‌شود که زنان، از سن ۴۰ سالگی هر یک یا دو سال، ماموگرافی انجام دهند. زنانی که بالاتر از حد متوسط در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند، (مثلاً، زنانی که سابقۀ ‌خانوادگی سرطان پستان دارند) بهتر است با متخصص، در مورد ضرورت انجام غربالگری پیش از ۴۰ سالگی و فواصل زمانی تکرار آن، مشورت کنند.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code