جستجو در سایت

پیشگیری از سرطان معده

پیشگیری از سرطان معده
اسفند ۸, ۱۳۹۵

پیشگیری از سرطان معده

Stomach (Gastric) Cancer Prevention

مروری بر چگونگی پیشگیری

پیشگیری

اهداف این مقاله

پیشگیری

پزشکان اغلب نمی‌توانند بگویند چرا یک شخص به سرطان مبتلا می‌شود و دیگری نه. با این‌حال، دانشمندان الگوهای کلی سرطان را در جمعیت مورد بررسی قرار داده‌اند تا بفهمند چه چیزهایی در اطراف ما و  انجام چه کارهایی  احتمال ابتلا  به سرطان را افزایش می‌دهد.

هر چیزی که احتمال ابتلای انسان به یک بیماری را افزایش ‌دهد، عامل خطر نامیده می‌شود. و به هر چیزی که احتمال ابتلای انسان به یک بیماری را کاهش ‌دهد، عامل حفاظتی گفته می‌شود. از برخی از عوامل خطر سرطان می‌توان اجتناب کرد اما از بسیاری خیر. برای مثال، شما می‌توانید ترک سیگار را انتخاب کنید، اما اینکه چه ژنی را از والدینتان به ارث برده‌اید را نمی‌توانید انتخاب کنید. هم سیگار کشیدن و هم به ارث بردن ژن‌هایی خاص می‌توانند برای انواع خاصی از سرطان عوامل خطر محسوب شوند که در این میان، تنها سیگار کشیدن قابل اجتناب است.

پیشگیری، یعنی اجتناب از عوامل خطر و افزایش عوامل حفاظتی قابل کنترل به‌گونه‌ای که احتمال ابتلا به سرطان کاهش یابد.

اگرچه بسیاری از عوامل خطر قابل اجتنابند، لکن باید به‌خاطر داشته باشیم اجتناب از عوامل خطر، مبتلا نشدن به سرطان را تضمین نمی‌کند. همچنین، بیش‌تر کسانی ‌که دارای یک عامل خطر به‌خصوص برای سرطان هستند، ضرورتاً دچار بیماری نمی‌شوند. برخی از انسان‌ها نسبت به عوامل ایجادکننده سرطان حساس‌تر از بقیه هستند. با پزشک خود درباره روش‌های پیشگیری از سرطان که مناسب شماست، صحبت کنید.

اهداف این مقاله

اهداف این مقاله در زمینه پیشگیری از سرطان معده عبارتند از:

  • آگاهی دادن درباره سرطان معده و اینکه اغلب چگونه اتفاق می‌افتد.
  • شرح روش‌های پیشگیری از سرطان معده.
  • دادن اطلاعات روز درباره اینکه کمک به چه افراد یا گروه‌هایی از طریق روش‌های پیشگیری از سرطان مندرج در زیر مفیدتر است.

می‌توانید با پزشک خود در مورد روش‌های پیشگیری از سرطان و اینکه آیا این روش ها برای شما مناسب است، مشورت کنید.

پیشگیری از سرطان معده

اهمیت سرطان معده

پیشگیری از سرطان معده

سرطان معده، سرطان گاستریک هم نامیده می‌شود. شایع‌ترین نوع سرطان معده، آدنوکارسینوم یا سرطان بافت غده‌ای معده است. انواع نادرتر سرطان معده عبارتند از: لیمفوما (سرطانی که به سیستم لنفی آسیب می‌زند) و سارکوما (سرطان بافت همبندی، مانند ماهیچه، چربی یا رگ‌های خونی).

پیشگیری از سرطان معده

بعضی اوقات سرطان معده می‌تواند با عوامل خطر شناخته‌شده این بیماری مرتبط باشد، لکن بسیاری از عوامل خطر تغییر پذیرند به‌گونه‌ای که نمی‌توان از همه عوامل خطر اجتناب کرد.

رژیم غذایی و شیوه زندگی: استفاده بیش از حد از نمک یک عامل خطرزا در ابتلا به سرطان معده به حساب می‌آید در حالی‌که میوه و سبزی‌های تازه می‌تواند در کاهش خطر سرطان معده مؤثر باشند. مطالعات نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی بتاکاروتن و ویتامین C از خطر سرطان معده می‌کاهد خصوصاً در مواردی که استفاده از ریزمغذی‌ها کافی نباشد.

عفونت هلیکوباکترپیلوری: دلایل محکمی وجود دارد که عفونت ناشی از باکتری خاص هلیکوباکترپیلوری، با افزایش خطر سرطان معده مرتبط است با این‌حال هنوز معلوم

نیست درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری به‌وسیله آنتی‌بیوتیک‌ها خطر سرطان را کاهش می‌دهد یا نه.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code