جستجو در سایت

پیشرفت در تشخیص سرطان پروستات: تکنولوژی جدید در جهت کمک به حل مشکل نمونه‌برداری با جواب منفی تردیدآمیز

پیشرفت در تشخیص سرطان پروستات: تکنولوژی جدید در جهت کمک به حل مشکل نمونه‌برداری با جواب منفی تردیدآمیز
بهمن ۲۵, ۱۳۹۵

پیشرفت در تشخیص سرطان پروستات: تکنولوژی جدید در جهت کمک به حل مشکل نمونه‌برداری با جواب منفی تردیدآمیز

Advance In Prostate Cancer Diagnosis: New Technology Addresses Uncertainty Of A Negative Biopsy

اندازه‌گیری نشانگر برای سرطان پروستات که اخیراً به‌دست آمده، تحت‌عنوان «آنتی‌ژن سرطان پروستات اولیه» یا EPCA می‌تواند باعث تشخیص زودهنگام و دقیق‌ترسرطان پروستات شود و پاسخی قاطع به مردانی که سرطان ندارند، بدهد. این آزمایش – که بر روی بافت پروستات خارج شده حین نمونه‌برداری انجام می‌شود- به‌منظور شناسایی مردان مبتلا به سرطان پروستات (حتی اگر جواب نمونه‌برداری آنها منفی باشد) طراحی شده است.

مردانی که میزان آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) آنها بالاست اغلب جهت انجام نمونه‌برداری به‌منظور تشخیص سرطان پروستات ارجاع داده می‌شوند. حتی در مردانی که جواب نمونه‌برداری اول آنها منفی است نیز در مورد نبود خطر سرطان پروستات اغلب مطمئن نیستند. از آنجایی که نمونه‌برداری قبل از مناطق کوچکی از پروستات نمونه برداشته، ممکن است در تکرار نمونه‌برداری، سرطانی را که در نمونه‌برداری اول تشخیص نداده بودیم، بتوانیم این بار تشخیص بدهیم.

به‌منظور رفع این تردید تلاش‌هایی جهت کشف آزمایش‌ های جدیدی که بتواند کسانی که واقعاً سرطان پروستات ندارند را از کسانی که مبتلا هستند (علی‌رغم وجود نمونه‌برداری منفی) تشخیص دهد، انجام شده است.

در رشتۀ پروتئومیک در این زمینه می‌توان پیشرفت‌هایی حاصل کرد. پروتئومیک مطالعۀ پروتئین که از اجرای عملکرد سلول است، می‌باشد. محققان پروتئینی را به‌نام آنتی‌ژن سرطان پروستات اولیه یا EPCA در همۀ بافت‌های پروستات و حتی جاهایی که به‌نظر خیلی طبیعی می‌رسد، در مردان مبتلا به سرطان پروستات شناسایی کرده‌اند.

این واقعیت که EPCA در نواحی از پروستات که هنوز سرطانی نشده است، وجود دارد، از آن یک پروتئین جالب می‌سازد. پیشنهاد شده است که بافت‌هایی که جواب نمونه‌برداری آنها منفی است، می‌توانند تحت آزمایش EPCA قرار گیرند. وجود پروتئین حتی اگر نمونه‌برداری منفی باشد، بیان‌کنندۀ آن است که بیمار سرطانپروستات دارد. همچنین می‌توان به مردان بدون EPCA اطمینان خاطر داد که به احتمال زیاد آنها سرطان پروستات ندارند.

EPCA دارای دقت بالاست

مطالعه‌ای که استفاده آزمایش EPCA را در مردان با جواب منفی نمونه‌برداری پروستات ارزیابی می‌کرد، گزارش داد که EPCA در شناسایی سرطان پروستات بسیار دقیق بود.

مقاله، آزمایش EPCA را روی دو مجموعه بافت پروستات انجام داد. یک مجموعه از اهداکنندگان عضوی که سرطان پروستات نداشتند و یک مجموعه هم از مردان مبتلا به سرطان پروستات. وقتی که آزمایش بر روی اهداکنندگان عضو غیرمبتلا به سرطان پروستات انجام شد، نتایج به‌درستی ۸۵% را در گروه بدون سرطانطبقه‌بندی کرد. وقتی آزمایش بر روی نمونه‌های مردانی که بعداً مشخص شد سرطان دارند، انجام شد، جواب به‌درستی ۸۴% افراد را در گروه مبتلا به سرطاندسته‌بندی کرد.

به‌دلیل اینکه نمونه‌های منفی تا پنج سال قبل از تشخیص سرطان گرفته شده بودند، این نتایج بسیار امیدوارکننده است. این بدان معنی است که آزمایش EPCA بر روی نمونه‌های بافت می‌تواند منجر به تشخیص زودتر و در نتیجه درمان زودهنگام سرطان پروستات بشوند.

شناسایی EPCA به‌عنوان نشانگری برای سرطان پروستات باعث شده است که این فاکتور، عاملی جالب برای محققان، پزشکان و از همه مهم‌تر بیماران و خانواده‌های آنها باشد. آزمایش‌های جدیدی که به لطف ظهور تکنولوژی جدید ممکن شده است، می‌توانند ابزارهای غربالگری اثبات شده‌ای برای سرطان پروستات باشند و باعث کاهش میزان نمونه‌برداری غیرلازم شوند و به بیماران و پزشکانشان جهت اخذ تصمیمات پزشکی کمک کنند.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code