جستجو در سایت

پژوهش وسیعِ چند مرکزه نشان‌دهندۀ قابل مقایسه بودن دقت کولونوسکوپی مجازی و کولونوسکوپی متعارف است

پژوهش وسیعِ چند مرکزه نشان‌دهندۀ قابل مقایسه بودن دقت کولونوسکوپی مجازی و کولونوسکوپی متعارف است
بهمن ۹, ۱۳۹۵

پژوهش وسیعِ چند مرکزه نشان‌دهندۀ قابل مقایسه بودن دقت کولونوسکوپی مجازی و کولونوسکوپی متعارف (استاندارد) است.

براساس نتایج پژوهش کولونوگرافی (CT Colonography (Computed Tomography Colonography (کولونوگرافی مجازی) در دانشگاه آمریکایی شبکۀ ملی تصویربرداری رادیولوژی( ACRIN(American College of Radio Logy Imaging Networkr تصویربرداری توموگرافیک کامپیوتری (CT) از کولون، که به نام کولونوسکوپی مجازی نیز شناخته می‌شود، از نظر قابلیت شناسایی دقیق سرطان و پولیپ‌های پیش سرطانی، قابل مقایسه با کولونوسکوپی متعارف ( استاندارد) است که در آن از یک لولۀ قابل انعطافِ بلند مجهز به دوربین برای دیدن سطح داخلیِ پوشانندۀ کولون استفاده می‌کنند و می‌تواند به‌عنوان یک آزمایش غربالگری اولیه برای سرطان کولورکتال مورد استفاده قرار بگیرد.

کولونوگرافی CT از فناوری شبیه‌سازی کامپیوتری برای تولید تصویر سه‌بعدی استفاده می‌کند که امکان بررسی تمام کولون و رکتوم را با کم‌ترین میزان تهاجم می‌دهد. در پژوهش ACRIN با حمایت مالی انستیتوی ملی سرطان (NCI)، که بخشی از انستیتوی ملی سلامت (NIH) است، بیش از ۲,۶۰۰ بیمار در ۱۵ نقطه از جهان حضور داشتند. این بزرگ‌ترین مطالعۀ چند مرکزه برای مقایسۀ دقت کولونوگرافی CT با تکنولوژی جدید با کولونوسکوپی متعارف (استاندارد) است. نتایج این مطالعه در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۸ در نشریۀ New England Journal of Medicine انتشار یافت.

«کولونوگرافی CT می‌تواند به‌عنوان یک انتخاب اولیه در غربالگری سرطان کولورکتال قرار بگیرد. امید می‌رود این روش اضافی و کم‌تر تهاجمی برای غربالگری سرطان، باعث شناسایی موارد سرطانی بیش‌تر و کاهش میزان مرگ در اثر سرطان کولورکتال شود.» مسئول رسیدگی اصلی پژوهش کولونوگرافی CT ملی ACRIN، دکتر دانیل جانسون Daniel Johnson))، پزشک کلینیک مایو (Mayo) در اسکاتزدیلِ آریزونا (Scottsdale, Ariz).

دکتر جان نیدرهوبر (John E. Niederhuber)، مدیر انستیتوی ملی سرطان NCI می‌گوید: «پیشرفت‌های تصویر‌برداری مانند کولونوسکوپی مجازی قدم مهمی به‌سوی افزایش

بالقوۀ تعداد کسانی است که قبول می‌کنند غربالگری در مورد آنها انجام شود. ما امیدواریم به‌وسیلۀ تحقیقات پیوستۀ تصویربرداری و پیشرفت روش‌های تشخیصی مولکولی، در سال‌های پیش‌رو بتوانیم به پیشرفت در گزینه‌های غربالگری برسیم و به‌دنبال آن شاهد کاهش در میزان ابتلا به سرطان کولورکتال باشیم.»

دکتر می- سیو چن (Mei-Hsiu Chen) متخصص آمار در پژوهش از مرکز مدیریت داده‌ها و آمار زیستیِ ACRIN، دانشگاه براون می‌گوید: «مطالعات قبلی که در یک محل انجام

شده بود نشان داد کولونوگرافی CT به‌خاطر دقت، بی‌خطر بودن، مقرون به صرفه بودن، و پذیرش از سوی بیماران، نوید پیشرفت در غربالگری سرطان کولورکتال را می‌دهد. اگرچه تأیید این روش توسط مراکز متعدد و متخصصین رادیولوژی، احتیاج به مدارک بیش‌تری دربارۀ عملی بودن این آزمایش دارد. در حال حاضر پژوهش ACRIN، امکان استفاده از کولونوگرافی CT را، به‌عنوان آزمایش غربالگری اولیه برای کسانی که باید برای آنها غربالگری انجام شود تأیید می‌کند.»

در پژوهش ACRIN یافته‌های کولونوگرافی CT توسط کولونوسکوپی متعارف به‌عنوان مرجع استاندارد، ارزیابی شد. مشخص گردید که کولونوگرافی CT برای تشخیص پولیپ‌های بزرگ و متوسط از دقت بالایی برخوردار است و نود درصد پولیپ‌های یک (۱) سانتی‌متر یا بزرگ‌تر توسط کولونوگرافی CT شناسایی شدند. حتی پولیپ‌های به کوچکی نیم سانتی‌متر هم با دقت بالایی توسط کولونوگرافی CT مورد شناسایی قرار گرفتند. از آنجا که بیش‌تر سرطان‌های کولون از پولیپ‌ها منشاء می‌گیرند، و غربالگری برای پیدا کردن و خارج کردن این پولیپ‌ها می‌تواند از سرطان کولون پیشگیری کند، تشخیص در مراحل اولیه که باعث نجات جان افراد زیادی می‌شود، فرصت خوبی به‌حساب می‌آید.

دکتر پل لیمبورگ (Paul Limburg) متخصص دستگاه گوارش و ارائه‌دهندۀ تحقیق در کلینیک مایو (Mayo) می¬گوید: «شرایط بالینی مشخصی وجود دارد که در آنها کولونوگرافی CT، کولونوسکوپی، یا هر دو آزمایش با هم، برتری‌های مشخصی دارند. مهم‌ترین توصیه‌ای که می‌توانیم به بیمار کنیم این است که غربالگری شود. انتخاب روش غربالگری باید یک تصمیم شخصی براساس گفت‌وگوی بین بیمار و پزشک او باشد.»

شرکت‌کنندگان در مطالعه، باید ۵۰ ساله یا مسن‌تر می‌بودند، وقت نوبت غربالگری کولونوسکوپی گرفته باشند، و در ۵ سال گذشته هم کولونوسکوپی انجام نداده باشند. هر شرکت‌کننده یک کولونوگرافی CT و پس از آن یک کولونوسکوپی انجام داد، به نحوی که در ۹۹ درصد موارد هر دو آزمایش در یک روز انجام شد. شرکت‌کنندگانی که نوبت غربالگری کولونوسکوپی داشتند با کمک متخصصان گوارش از محل‌هایی که در مطالعه شرکت می‌کردند، فرا خوانده شدند. آمادگی برای CT کولونوگرافی و هم کولونوسکوپی شامل استفاده از محلول‌هایی برای تمیز کردن و پاک کردن کامل کولون می‌شود.

حامیان تحقیقات نقش مهمی در توصیه به دانشمندانی داشتند که این تحقیقات را انجام می‌دادند. پام مک‌آلیستر (Pam McAllister) می‌گوید: «به‌عنوان حامی بیمار ACRIN که با گروه تحقیق کار کرده و به‌عنوان حامی تحقیق با C3 یا Colorectal Cancer Coalition (ائتلاف سرطان کولورکتال)، خوشحالم که کولونوگرافی CT می‌تواند به فهرست

گزینه‌های غربالگری اضافه شود. اگر می‌خواهیم در کاهش اساسی میزان مرگ در اثر سرطان کولورکتال موفق شویم، داشتن روشی که دقیق و جامع باشد و در عین حال تهاجم کمی داشته باشد، لازم است.»

برای اطلاعات بیش‌تر دربارۀ پژوهش ملی ACRIN در زمینۀ کولونوگرافیِ CT، لطفاً سایت زیر را ببینید:

http://www.acrin.org/TabID/151/Default.aspx برای پرسش و پاسخ دربارۀ این پژوهش به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید: http://www.cancer.gov/newscenter/pressreleases/VirtualColonoscopyQA

برای آگاهی بیش‌تر دربارۀ سرطان کولورکتال، لطفاً پایگاه علمی، پزشکی و آموزشی مؤسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان را ببینید:

www.ncii.ir ACRIN یک گروه همکاری پژوهش بالینی انستیتوی ملی سرطان (NCI) است. این گروه شامل محققانی از بیش از ۱۰۰ موسسۀ پزشکی دانشگاهی و غیردانشگاهی و مؤسسه‌های بین‌المللی متعدد است. هدف ACRIN به‌دست آوردن و تکمیل اطلاعات از طریق پژوهش بالینی تصویربرداری تشخیصی و روش‌های درمانی با کمک تصویر است، که نتایج زیر را به‌دنبال دارد: ۱. تشخیص زودتر سرطان، ۲. ایجاد آرامش خاطر برای کسانی که سرطان ندارند، و ۳. افزایش مدت و کیفیت زندگی کسانی که مبتلا به سرطان هستند. اطلاعات بیش‌تر دربارۀ ACRIN را می‌توان در www.acrin.org پیدا کرد.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code