جستجو در سایت

پنج (۵) چیز که هر مردی باید در مورد سرطان پروستات بداند.

پنج (۵) چیز که هر مردی باید در مورد سرطان پروستات بداند.
بهمن ۲۵, ۱۳۹۵

پنج (۵) چیز که هر مردی باید در مورد سرطان پروستات بداند.

Five Things Every Man Should Know About Prostate Cancer

آیا سرطان پروستات قابل پیشگیری است؟

سرطان به‌طور عمده بر پایۀ نوع و سبک زندگی بیمار، قابل پیشگیری است. مطالعات بزرگ متعددی برای بررسی ارتباط بین فاکتورهای تغذیه‌ای و پیشرفت سرطانپروستات انجام شده است. نتایج بعضی از این مطالعات عنوان کرده‌اند که افزایش مصرف لیکوپن، سلنیوم و ویتامین E می‌تواند باعث کاهش خطر پیشرفت سرطانپروستات شود. به‌علاوه رابطه‌ای بین میزان تستسترون در طول زندگی با سرطان پروستات وجود دارد که این عامل باعث شده است که محققان بررسی کنند که آیا مهارکنندۀ هورمونی به‌نام فیناستراید می‌تواند باعث کاهش خطر سرطان پروستات شود یا نه. در یکی از مطالعات اخیر بر روی ۱۸.۰۰۰ مرد نشان داده شد که فیناستراید خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا ۲۵% کاهش داد.

چه کسی در معرض خطر بالاتری برای بروز سرطان پروستات قرار دارد؟

عوامل متعددی با بروز سرطان در ارتباطند که شامل سن، خانواده، سابقه، رژیم غذایی پرچربی و نژاد آمریکایی- آفریقایی است. سن، مهم‌ترین عامل خطر در بروزسرطان پروستات است. سرطان پروستات در مردان زیر ۴۰ سال خیلی نادر است و بیش‌تر در مردان بالاتر از ۷۰ سال تشخیص داده می‌شود. مردانی که سابقۀ خانوادگی سرطان پروستات دارند در معرض خطر بالاتری هستند. رژیم پرچربی نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط بوده است.

چگونه می‌توان گفت فردی سرطان پروستات دارد؟

متأسفانه اغلب نمی‌توان متوجه شد که فردی سرطان پروستات دارد. در بیش‌تر مردان تا هنگامی‌که سرطان، پیشرفته و غیرقابل علاج نشده باشد، علائمی ندارد. علاوه براین، این علائم (از قبیل مشکل در ادرار کردن) اغلب به‌وسیلۀ بزرگی خوش‌خیم پروستات ایجاد می‌شود تا سرطان پروستات. در نتیجه بهترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات، غربالگری منظم به‌وسیلۀ تست خونی PSA و معاینۀ پروستات به‌وسیلۀ پزشک است.

انتخاب‌های درمانی سرطان پروستات در مراحل اولیه چیست و بیماران چگونه نوع درمان را انتخاب می‌کنند؟

گزینه‌های متعددی برای درمان سرطان پروستات وجود دارد و همۀ آنها نتایج مشابهی را به‌همراه دارند. گزینه‌های درمانی متعارف (استاندارد) برای سرطانپروستاتی که به قسمت‌‌های دوردست بدن گسترش پیدا نکرده است (متاستاز نداده است) شامل جراحی به‌منظور برداشتن پروستات، پرتودرمانی بیرونی (خارجی)، و پرتودرمانی درونی (داخلی) و یا تحت نظر گرفتن می‌شود. هیچ رویکردی به‌تنهایی برای هر کس بهترین نیست. خیلی از عوامل از قبیل سن، وضعیت سلامت عمومی، اندازه و محل سرطان، میزان PSA، معیار گلیسون و تمایلات شخصی بیمار، تعیین می‌کند که کدام گزینۀ درمانی برای هر فرد بهترین است. قبل از انتخاب درمان همیشه، گرفتن نظر دوم از یک متخصص و در نظر گرفتن دقیق همۀ گزینه‌های درمانی مهم است.

چگونه سرطان پروستات پیشرفته‌تر درمان می‌شود؟

سرطانی که به خارج از غدۀ پروستات متاستاز داده است، ولی هنوز به قسمت‌های دوردست بدن گسترش پیدا نکرده است، معمولاً با ترکیبی از جراحی و اشعه و هورمون‌درمانی، درمان می‌شود. مطالعات همچنین نگاهی به افزودن شیمی‌درمانی در این وضعیت دارند. هنگامی‌که سرطان به نواحی دوردست متاستاز داده باشد هورمون‌درمانی به‌عنوان روش درمانی که به شدت سطح تستسترون در خون را پایین می‌آورد، گزینۀ اصلی درمان به‌حساب می‌آید. در حال حاضر شیمی‌درمانی موقعی کاربرد دارد که هورمون‌درمانی دیگر مؤثر واقع نمی‌شود و همچنین به‌منظور استفاده در مراحل ابتدایی بیماری مورد ارزیابی واقع شده است. گرچه نه شیمی‌درمانی و نه هورمون‌درمانی نمی‌توانند سرطان پروستات پیشرفته را علاج بخشند و هر دو از بدتر شدن بیماری جلوگیری می‌کنند و سعی در بهبود کیفیت زندگی دارند و باعث افزایش میزان بقا می‌شوند.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code