جستجو در سایت

مطالعات جهت بررسی پرتودرمانی کمکی برای سرطان آندومتر

مطالعات جهت بررسی پرتودرمانی کمکی برای سرطان آندومتر
اسفند ۸, ۱۳۹۵

مطالعات جهت بررسی پرتودرمانی کمکی برای سرطان آندومتر

Study Examines Adjuvant Radiation for Endometrial Cancer

نتایج تحلیل مطالعات گذشته‌نگر انجام شده بر بیش از ۲۱،۰۰۰ زن مبتلا به مراحل اولیه سرطان آندومتر ثابت می‌کند که میزان بقا با پرتودرمانی کمکی (RT) افزایش قابل ملاحظه‌ای در زیرمجموعه زن‌های دچار بیماری پرخطر داشته است. میزان بقای کلی و نسبی در زنان مبتلا به مرحله IC بیماری با تومور درجه ۱،۳ و۴۴ به نسبت آنهایی که درمان کمکی دریافت نکرده‌اند افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

مطالعات در مجله انجمن پزشکی در ۲۵ ژانویه به چاپ رسید .

بر خلاف مرحله IA که تومور محدود به لایه پوشاننده درونی رحم است، مرحله IC سرطان آندومتر به آن‌سوی میومتر، لایه ماهیچه‌ای اطراف رحم، گسترش می‌یابد. هر چه درجه تومور بالاتر باشد، بدخیم‌تر برآورد می‌شود. گرچه، سرطان آندومتر در مراحل اولیه با جراحی بسیار درمان‌پذیر است و خطر عود آن به‌طور کلی بسیار پایین می‌آید.

برای اجرای مطالعه، دکتر دیوید گافنری از مؤسسه سرطان هانتسمن و مرکز پزشکی دانشگاه یوتا، داده‌های برنامه نظارت، همه‌گیرشناسی و نتیجه پایانی (SEER) انستیتوی ملی سرطان بر زنان مبتلا به مرحله IA تا IC آدنوکارسینومای آندومتر را که غدد لنفاوی آنها درگیر نشده است تحلیل کرد. تقریباً ۱۹ درصد از بیماران با RT کمکی درمان شده‌اند.

مطالعات گذشته نشان‌دهنده نتایج متغیری در زن‌های مبتلا به مراحل اولیه بیماری با خطر متوسط و بالاست ولی مطالعات دکتر دیوید گافنری و همکارانش ثابت می‌کند که میزان کنترل موضعی و بقای بدون بیماری نه بقای کلی افزایش داشته است. آنها می‌گویند شاید این نتیجه به‌خاطر «جمع‌آوری ضعیف داده‌ها و تعداد ناکافی بیماران در زمان تحلیل» در پژوهش‌های تصادفی قبلی بوده باشد.

آنها می‌نویسند «تا آنجایی‌که ما می‌دانیم، تاکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین بررسی تحلیلی بر جمعیت مبتلا به مراحل اولیه آدنوکارسینومای آندومتر که از پرتودرمانی کمکی استفاده کرده‌اند کاملاً آشکار است که بررسی ما از ارتباط هر دو میزان بقای کلی و نسبی برای RT کمکی در مرحله IC بیماری حکایت دارد (درجه ۱ و ۴-۳ در مطالعه هم گروهی).

دکتر تد تریمبل از قسمت درمان و تشخیص‌ سرطان مؤسسه ملی سرطان، نتایج مطالعات را «تحریک‌آمیز» می‌نامد، ولی توجه کنید که هنوز به اطلاعات بیش‌تری برای تشخیص اینکه چه بیمارانی در مراحل اولیه بیش‌تر در معرض خطر عود بیماری هستند و اینکه چگونه می‌توان به بهترین روش آنها را درمان کرد. او می‌گوید که انستیتوی ملی سرطان در نظر دارد در آخر سال ۲۰۰۶ جلسه وضعیت علمی سرطان آندومتر را به‌منظور کمک به برنامه مطالعات درمانی آینده برگزار کند.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code