جستجو در سایت

غربالگری سرطان گردن رحم

غربالگری سرطان گردن رحم
بهمن ۱۹, ۱۳۹۵

غربالگری سرطان گردن رحم

اطلاعات عمومی درباره سرطان گردن رحم

نکات مهم این بخش

در بیماری سرطان گردن رحم، سلول‌های بدخیم (سرطانی) در گردن رحم تشکیل می‌شوند.
به دلیل استفاده از غربالگری سرطان گردن رحم با استفاده از تست پاپ (پاپ اسمیر)، تعداد موارد جدید سرطان گردن رحم و تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان گردن رحم از سال ۱۹۵۰ کاهش یافته است.
عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV یا Human Papilloma Virus) عامل خطر عمده ایجاد سرطان گردن رحم است.
در بیماری سرطان گردن رحم، سلول‌های بدخیم (سرطانی) در گردن رحم تشکیل می‌شوند.

انتهای پایینی و باریک رحم (اندام تو خالی گلابی شکلی که جنین در آن رشد می‌کند)، گردن رحم نامیده می‌شود. گردن رحم از رحم به مهبل (کانال زایمانی) منتهی می‌شود.

اندام‌های دستگاه تناسلی زنان شامل رحم، تخمدان‌ها، لوله‌های رحم (زهدان)، گردن رحم، و مهبل است. رحم دارای لایه عضلانی بیرونی به نام میومتر (عضله صاف رحم) و آستر داخلی به نام لایه درونی رحم (آندومتر) است.

سرطان گردن رحم معمولاً به کندی و به مرور زمان ایجاد می‌شود. پیش از ظاهر شدن سرطان در گردن رحم، سلول‌های گردن رحم متحمل تغییراتی به نام دیسپلازی (Dysplasia) می‌شوند که در این تغییرات ظاهر شدن سلول‌های غیرنرمال در بافت گردن رحم آغاز می‌شود. سپس رشد سلول‌های سرطانی شروع می‌شود و این سلول‌ها در قسمت‌های عمقی‌تر گردن رحم و به بافت‌های احاطه کننده گردن رحم گسترش می‌یابند.

به دلیل استفاده از غربالگری سرطان گردن رحم با استفاده از تست پاپ (پاپ اسمیر)، تعداد موارد جدید سرطان گردن رحم، و تعداد مرگ و میر ناشی از آن، از سال ۱۹۵۰ کاهش یافته است.

دیسپلازی گردن رحم در زنانی که در دومین و سومین دهه عمر خود به سر می‌برند بیشتر بروز می‌کند. زنانی که کمتر از ۳۰ سال سن دارند، و تمامی زنانی که به‌طور منظم تست پاپ (پاپ اسمیر) را انجام می‌دهند، به‌ندرت در اثر سرطان گردن رحم فوت می‌کنند. از پاپ اسمیر برای ردیابی سرطان و تغییراتی استفاده می‌شود که امکان دارد به سرطان منتهی شود. با افزایش سن، احتمال مرگ در اثر ابتلا به سرطان گردن رحم بیشتر می‌شود. موارد مرگ ناشی از سرطان گردن رحم در زنان سیاه پوست بیشتر از زنان سفید پوست است.

عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) عامل خطر اصلی ایجاد سرطان گردن رحم است.

گرچه اکثر زنان مبتلا به سرطان گردن رحم دارای عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) می‌باشند، تمام زنان دارای عفونت HPV دچار سرطان گردن رحم نمی‌شوند. ممکن است انواع متعددی از HPV گردن رحم را مبتلا سازد و تنها برخی از آنها باعث ایجاد سلول‌های غیرطبیعی می‌شوند که امکان دارد سرطانی شوند. برخی از عفونت‌های HPV، بدون آن که آنها را درمان کنند، برطرف می‌شوند.

عفونت HPV عمدتاً از طریق رابطه جنسی گسترش می‌یابد. در زنانی که در سن پایین از نظر جنسی فعال می‌شوند و با مردان متعددی رابطه جنسی برقرار می‌کنند، خطر عفونت HPV افزایش می‌یابد.

دیگر عوامل خطر سرطان گردن رحم شامل موارد زیر است:

  • به دنیا آوردن تعداد زیادی فرزند.
  • داشتن رابطه جنسی با تعداد زیادی از مردان.
  • تجربه نمودن اولین آمیزش جنسی در سن پایین.
  • کشیدن سیگار.
  • مصرف قرص ضد بارداری خوراکی.
  • ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن.
  • غربالگری سرطان گردن رحم

نکات مهم این بخش

  • برای غربالگری انواع مختلف سرطان از تست‌هایی استفاده می‌شود.
  • در مطالعات به عمل آمده مشخص شده است با انجام غربالگری سرطان گردن رحم تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری کاهش می‌یابد.
  • در غربالگری سرطان گردن رحم، معمولاً از پاپ اسمیر استفاده می‌شود.
  • در آزمایشات بالینی، دیگر تست‌های غربالگری در دست بررسی است.
  • برای غربالگری انواع مختلف سرطان، از تست‌هایی استفاده می‌شود.

از برخی از تست‌های غربالگری به این دلیل استفاده می‌شود که مشخص شده است هم در یافتن مراحل اولیه سرطان و هم در کاهش دادن احتمال مردن در اثر ابتلا به این سرطان‌ها مفید می‌باشند.

دلیل استفاده از تست‌های دیگر این است که نشان داده‌اند با انجام آنها می‌توان سرطان را در برخی از افراد ردیابی نمود؛ اما در آزمایشات بالینی ثابت نشده است که با کاربرد این تست‌ها خطر مرگ ناشی از سرطان کاهش می‌یابد.

دانشمندان تست‌های غربالگری را مطالعه می‌نمایند تا آن تست‌هایی را پیدا کنند که کم‌ترین خطرات و بیشترین فواید را به همراه دارند. هدف از آزمایشات غربالگری نشان دادن این نکته است که آیا با ردیابی زودهنگام (پیدا کردن سرطان پیش از آنکه علائمی ایجاد کند) احتمال مرگ در اثر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد. در مورد برخی از انواع سرطان، اگر بیماری در مراحل اولیه پیدا و درمان شود، احتمال بهبودی افزایش می‌یابد.

آزمایشات بالینی که در آنها روش‌های غربالگری سرطان مطالعه می‌شود در بسیاری از قسمت‌های ایالات متحده صورت می‌گیرد. اطلاعات مربوط به آزمایشات بالینی در دست انجام در سایت وب NCI در دسترس است.

در مطالعات به عمل آمده مشخص شده است که می‌توان با انجام غربالگری سرطان گردن رحم تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش داد.

با انجام غربالگری منظم زنان ۲۵ تا ۶۰ ساله از طریق استفاده از پاپ اسمیر، احتمال مرگ آنها در اثر سرطان گردن رحم کاهش می‌یابد. در زنانی که کم‌تر از ۲۵ سال سن دارند، ممکن است با انجام غربالگری با استفاده از پاپ اسمیر تغییراتی را در سلول‌های گردن رحم مشاهده نمود که سرطانی نیستند اما به انجام تست‌های بیشتر، و احتمالاً درمان، منتهی می‌شوند. در زنان مسن‌تر از ۶۰ سالی که نتایج پاپ اسمیر‌های اخیر در آنها منفی بوده است، غربالگری با استفاده از پاپ اسمیر مفید نمی‌باشد.

در غربالگری سرطان گردن رحم، معمولاً از پاپ اسمیر استفاده می‌شود.

تست پاپ رویه‌ای است که در آن سلول‌هایی از سطح گردن رحم و مهبل جمع‌آوری می‌شود. از یک قطعه پنبه، یک برس، یا یک تکه چوب کوچک برای جمع‌آوری سلول از طریق خراشیدن گردن رحم و مهبل استفاده می‌کنند. سلول‌ها را زیر میکروسکوپ معاینه می‌کنند تا مشخص شود که آیا غیرطبیعی هستند. این رویه را پاپ اسمیر هم می‌نامند. رویه جدیدی برای جمع‌آوری و معاینه سلول‌ها تهیه شده است که در آن سلول‌ها را، پیش از قرار دادن بر روی اسلاید (تیغه یا لام)، در داخل مایعی می‌گذارند. مشخص نیست که آیا روش جدید در کاهش دادن تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان گردن رحم از روش استاندارد بهتر است.

پاپ اسمیر. یک اسپکولوم (وسیله‌ای برای باز کردن حفرات بدن به‌منظور بهتر دیدن آنها ) را در داخل مهبل قرار می‌دهند تا عرض آن را افزایش دهند. سپس، بررسی را وارد مهبل می‌کنند تا سلول‌هایی را از گردن رحم جمع‌آوری نمایند. این سلول‌ها را، برای یافتن نشانه‌های بیماری، در زیر میکروسکوپ معاینه می‌کنند.

اگر در پاپ اسمیر نتایج مثبت خاصی به‌دست آید، امکان دارد یک تست HPV DNA انجام دهند تا مشخص شود که آیا عفونت HPV، که باعث ایجاد سلول‌های غیرطبیعی شده است، عفونتی می‌باشد که با سرطان گردن رحم ارتباط دارد. در زنان ۳۰ ساله و مسن‌تر، از تست HPV DNA و پاپ اسمیر برای غربالگری عفونت HPV استفاده می‌کنند. در زنان کم‌تر از ۳۰ سال، عفونت HPV رایج است اما معمولاً به مدتی طولانی ادامه نمی‌یابد، یا باعث بروز مشکلات نمی‌شود.

در آزمایشات بالینی، تست‌های غربالگری دیگری در دست بررسی است.

خطرات غربالگری سرطان گردن رحم

نکات مهم این بخش

  • تست‌های غربالگری خطراتی را به همراه دارند.
  • خطرات غربالگری سرطان گردن رحم شامل موارد زیر است:
  • ممکن است با انجام تست نتایج منفی کاذب به‌دست آید.
  • ممکن است با انجام تست نتایج مثبت کاذب به‌دست آید.
  • در مورد خطر سرطان گردن رحم برای شخص مورد نظر، و درباره نیاز او به انجام تست‌های غربالگری، پزشک او می‌تواند راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.
  • تست‌های غربالگری خطراتی را به همراه دارند.

ممکن است تصمیم‌گیری درباره انجام تست‌های غربالگری مشکل باشد. تمام تست‌های غربالگری مفید نمی‌باشند و اکثر آنها خطراتی به همراه دارند. پیش از انجام هر گونه تست غربالگری، بهتر است با پزشک درباره تست مربوطه مشورت شود. نکته مهم مطلع بودن از خطرات تست غربالگری و دانستن این مطلب است که آیا ثابت شده است تست مربوطه خطر مردن در اثر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

خطرات غربالگری سرطان گردن رحم شامل موارد زیر است:

ممکن است نتایج حاصل از تست منفی کاذب باشد.

امکان دارد نتایج تست غربالگری نرمال به نظر آید، گرچه شخص مربوطه دچار سرطان گردن رحم می‌باشد. زنی که نتیجه تست او منفی کاذب است (یعنی تست او نشان می‌دهد که سرطانی وجود ندارد، در حالی که در واقع او دچار سرطان است)، امکان دارد دریافت مراقبت‌های پزشکی را به تأخیر اندازد، با وجود اینکه علائم بیماری را مشاهده می‌کند.

ممکن است نتایج حاصل از تست مثبت کاذب باشد.

امکان دارد نتایج حاصل از تست غربالگری غیر طبیعی به نظر آید، گرچه در بدن شخص مربوطه سرطانی وجود ندارد. همچنین، برخی از سلول‌های غیرطبیعی موجود در گردن رحم هرگز سرطانی نمی‌شوند. ممکن است مثبت کاذب بودن نتیجه تست (یعنی تست نشان می‌دهد که سرطان وجود دارد در حالی که در واقع در بدن شخص مربوطه سرطانی موجود نمی‌باشد) شخص مربوطه را نگران کند و معمولاً به دنبال آن از تست‌ها و رویه‌های بیشتری (مانند کولپوسکوپی یا آندوسکوپی رحم، درمان انجمادی یا Cryotherapy، یا LEEP) استفاده شود که این تست‌ها هم خطراتی دربردارند. اثرات درازمدت این رویه‌ها بر قدرت باروری و بارداری مشخص نمی‌باشد.

احتمال غیرطبیعی بودن نتایج تست پاپ اسمیر، که به انجام تست‌های بیشتر و درمان منتهی می‌شود، در زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله از تمام زنان دیگر بیشتر است.

پزشک می‌تواند درباره خطر سرطان گردن رحم، و در مورد لزوم انجام تست‌های غربالگری، راهنمایی‌های لازم را به شخص مراجعه کننده ارائه دهد.

در مطالعات به عمل آمده مشخص شده است با انجام تست پاپ اسمیرتعداد موارد سرطان گردن رحم و مرگ و میر ناشی از سرطان گردن رحم به شدت کاهش می‌یابد. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند تست پاپ اسمیر هر ساله انجام شود. محققان در مطالعات جدید نشان داده‌اند که اگر نتایج حاصل از انجام تست پاپ اسمیر این باشد که هیچ نشانه‌ای از حضور سلول‌های غیر طبیعی وجود ندارد، می‌توان تست پاپ اسمیر را هر ۲ تا ۳ سال تکرار نمود.

در گروه‌هایی از زنان، که در زیر فهرست شده است، تست غربالگری با استفاده از پاپ اسمیر در مورد سرطان گردن رحم مفید نمی‌باشد:

  • زنانی که کم‌تر از ۲۵ سال سن دارند.
  • زنانی که، به دلیل دچار بودن به بیماری غیر سرطان، رحم آنها را به‌طور کامل برداشته‌اند (رحم و گردن رحم آنها را با عمل جراحی برداشته‌اند ).
  • زنان ۶۰ ساله یا مسن‌تر که درتست پاپ اسمیر آنها هیچ سلول غیرطبیعی مشاهده نشده است. احتمال این که نتایج تست پاپ اسمیر این زنان در آینده غیرطبیعی باشد بسیار بعید است.
  • تصمیم‌گیری درباره دفعات انجام تست پاپ‌اسمیر بر عهده شخص مربوطه و پزشک او می‌باشد.
ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code