جستجو در سایت

سرطان پروستات

سرطان پروستات
بهمن ۲۴, ۱۳۹۵

۴. سرطان پروستات.

گرچه این بیماری مختص مردان است، بر زن و شوهرها تأثیر می‌گذارد. مردی که خیلی احساس مرد بودن می‌کند باید متوجه شود که همسرش کنارش است، و اینکه احتمالاً به اندازه کافی از همسرش، به عنوان کسی که بسیار از شوهرش حمایت کرده است، قدردانی نمی‌شود.

هنگامی‌که ۱۴ سال پیش تشخیص دادند دان بارد دچار مرحله دوم سرطان پروستات است، همسرش سالی حامی‌او شد. با تکیه بر مهارت‌های خود به‌عنوان پرستار تضمین کیفیت، سالی با جدیت در باره این بیماری و گزینه‌های درمان آن تحقیق کرد. این به معنی وارد کردن چند کلمه در گوگل نبود.

سالی ۶۸ ساله، که تمام مقالات مجلات و ژورنال‌هایی که توانست پیدا کند را خواند و با متخصصان سرطان پروستات که همکارانش به او توصیه نمودند صحبت کرد، می‌گوید، در آن زمان، تحقیقات به اندازه امروز آسان نبود.

با کمک سالی، دان سرانجام تصمیم گرفت تحت عمل جراحی برداشتن کامل پروستات قرار گیرد، گرچه بهبودی سریع او باعث شد این جراحی کاملاً ساده به نظر آید. سالی می‌گوید، ظرف ۶ هفته پس از جراحی او، ما زندگی عادی را دو باره شروع کردیم.

تطبیق دادن

با وجود شعاردان که سرطان پروستات تنها یک مانع است که باید در زندگی بر آن غلبه نمود، این زن و شوهر با کشمکش‌هایی روبرو بوده‌اند. از زمان تشخیص اولیه در سال ۱۹۹۶، دو بار با استفاده از پرتودرمانی و هورمون‌درمانی سرطان را پس زده‌اند. و گرچه او، در نتیجه درمان بیماری، دچار بی‌اختیاری ادرار نشد، ناتوانی جنسی این زن و شوهر را وادار کرد خود را با وضعیت جدید تطبیق دهند. سالی می‌گوید، پس ازجراحی دان، من فکر می‌کردم وضع ما درست مانند قبل خواهد بود، و اینطور نشد. ما تصمیم گرفتیم باید در تمام جنبه‌های ازدواجمان، به غیراز بخش جنسی آن، با هم نزدیک باشیم. اگر زن و شوهری از جنبه جنسی با هم نزدیک نباشند، باید این نزدیکی به یکدیگر را در دیگر جنبه‌های ازدواج حفظ کنند.

دانش قدرت بخش است

سالی می‌گوید بهترین راهی که می‌توانست از شوهر۵۰ ساله‌اش مراقبت کند این بود که تا می‌تواند درباره سرطان پروستات اطلاعات به‌دست آورد. این یکی از آن موارد است که اگر شخص بداند چه اتفاقی دارد می‌افتد، حس می‌کند تا حدی بر اوضاع کنترل دارد. سالی حتی یک بارهم نشده که در وقت مقرر به دیدن پزشک نرود. دان ۷۰ ساله می‌گوید، در ۱۴ سال گذشته، هر وقت که به پزشک مراجعه می‌کنم، او با من می‌آید. فکر می‌کنم خیلی راحت‌تر است آدم با کسی زندگی کند که در باره سرطان اطلاعات دارد و می‌داند بیمار چه چیزی را دارد تجربه می‌کند تا اینکه به منزل بیاید و مجبور باشد جریان را برای کسی توضیح بدهد که از اطلاعات کامل برخوردار نیست. راهنمایی سالی برای مردان چیست؟به غیر از نقش بیمار، مرد نباید فراموش کند که نقش شوهر را ایفا کند. گرچه این بیماری مختص مردان است، اما بر زن و شوهر تأثیر می‌گذارد. مردی که خیلی احساس مرد بودن می‌کند باید بداند که همسرش در کنار اوست، و احتمالاً از او، به‌عنوان کسی که از شوهرش بسیار حمایت کرده است، به اندازه کافی قدردانی نمی‌شود.

این زن و شوهر اینک زندگی می‌کنند، که در آنجا دان گرداننده یک گروه محلی حمایت رودررو یا بی‌رودربایستی از بیماران سرطان پروستاتمی‌باشد. و سالی اخیراً یکی از کسانی بود که به راه‌اندازی گروه حمایت کننده از همسران (بیماران سرطان پروستات) کمک کردند. اما این مادربزرگی که ۵ نوه دارد کسی نیست که از خودش تعریف کند، من هرگز شک نکردم این نقشی است که باید بر عهده بگیرم. این در واقع بخشی از ازدواج ما بود.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code