جستجو در سایت

سرطان التهابی پستان (پرسش و پاسخ)

سرطان التهابی پستان (پرسش و پاسخ)
دی ۲۵, ۱۳۹۵

سرطان التهابی پستان (پرسش و پاسخ)

Inflammatory Breast Cancer: Questions And Answers

 نکته‌های کلیدی

  • سرطان التهابی پستان (IBC) یک نوع نادر اما بسیار مهاجم سرطان است. (پرسش ۱ را ببینید).
    IBC معمولاً به سرعت رشد می‌کند و اغلب به سایر نقاط بدن گسترش می‌یابد؛ علائم آن شامل قرمزی، تورم و گرمی در پستان است (پرسش ۲ و ۳ را ببینید).
  • درمان IBC معمولاً با شیمی‌درمانی شروع می‌شود که عموماً با جراحی، پرتودرمانی، درمان هدفمند و یا هورمون‌درمانی دنبال می‌شود. (پرسش ۴ را ببینید).
  • افراد مبتلا به IBC به شرکت در پژوهشهای بالینی تشویق می‌شوند (مطالعه‌های تحقیقاتی با افراد) که درمان‌های جدید را مورد مطالعه قرار می‌دهند (پرسش ۵ را ببینید).

۱. سرطان التهابی پستان (IBC) چیست؟

سرطان التهابی پستان یک نوع کمیاب اما بسیار مهاجم سرطان پستان است که در آن سلول‌های سرطانی، عروق لنفاوی پوست پستان را مسدود می‌کنند. این نوعسرطان پستان «التهابی» نامیده می‌شود، از آن جهت که در آن، پستان اغلب متورم و قرمز، یا «ملتهب» به‌نظر می‌رسد.
IBC 1 تا ۵ درصد از کل موارد سرطان پستان را شامل می‌شود. این نوع سرطان در مقایسه با سرطان پستان غیرالتهابی، در زنان جوان‌تر تشخیص داده می‌شود. اینسرطان در جوان‌ترها بیش‌تر رخ می‌دهد و در سنین پایین‌تر در آفریقایی تبارها بیش‌تر از سفیدپوستان اتفاق می‌افتد. مثل سایر انواع سرطان پستان، IBCC در مردان هم می‌تواند اتفاق بیفتد ولی آنها معمولاً در سنین بالاتری نسبت به زنان مبتلا می‌شوند. بعضی مطالعه‌ها، ارتباطی بین پیشینۀ خانوادگی سرطان پستان و IBCC نشان داده‌اند، ولی برای به‌دست آوردن نتایج قطعی به بررسی بیش‌تری نیاز است.

۲. علائم IBC چیست؟

علائم IBC احتمالاً شامل قرمزی، تورم و گرمی در پستان، اغلب بدون وجود تودۀ مشخصی است. قرمزی و گرمی به‌علت مسدود شدن عروق لنفاوی در پوست توسط سلول‌های سرطانی ایجاد می‌شود. پوست پستان ممکن است، صورتی، بنفش مایل به قرمز یا کبود هم به‌نظر برسد. احتمال دارد پوست برآمدگی داشته باشد یا مثل پوست پرتقال، دارای پستی و بلندی به‌نظر برسد (Peau D’orange نامیده می‌شود.) که به علت تشکیل مایع و ادم (تورم) در پستان ایجاد می‌شود. سایر علائم شامل سنگینی، گرگرفتگی، درد، افزایش در اندازه پستان، حساسیت، یا برگشتگی نوک پستان به داخل است. این علائم معمولاً به سرعت ایجاد می‌شوند ـ در طول چندین هفته یا ماه. غدد لنفاوی متورم ممکن است زیر بغل، بالای استخوان جناغ یا هر دو قسمت وجود داشته باشند. گرچه، مهم است که بدانیم این علائم ممکن است نشانه‌های سایر وضعیت‌ها مثل عفونت، آسیب یا سایر انواع سرطان نیز باشند .

۳. IBC چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص IBC به‌طور عمده براساس نتایج پژوهشهای بالینی پزشک است. نمونه‌برداری، ماموگرام، سونوگرافی (مافوق صوت) پستان برای تشخیص به‌کار می‌روند. IBC به‌عنوان مرحلۀ سه بی (IIIB) یا مرحلۀ چهار (IV) سرطان پستان هم طبقه‌بندی می‌شود.

مرحلۀ سه بی (IIIB) سرطان پستان به‌صورت موضعی پیشرفته است؛ مرحلۀ چهار (IV) سرطان پستان، سرطانی است که به سایر اندام‌ها انتشار یافته است. IBC تمایل به رشد سریع دارد و ظاهر فیزیکی پستان بیماران مبتلا به IBC با بیماران مبتلا به سایر سرطان‌های پستان مرحلۀ سه (III) متفاوت است. IBC یک سرطان به‌خصوص مهاجم و به‌طور موضعی پیشرفته است.
مرحله‌بندی سرطان وسعت یا شدت سرطان شخص را توضیح می‌دهد.

۴. IBC چگونه درمان می‌شود؟

درمان‌هایی شامل شیمی‌درمانی، درمان هدفمند، جراحی، پرتودرمانی و هورمون‌درمانی برای مداوای IBC به‌کار می‌روند. بیماران ممکن است مراقبت‌های حمایتی برای کمک به مدیریت عوارض جانبی سرطان و درمان آن دریافت کنند. شیمی‌درمانی (داروهای ضدسرطان) معمولاً نخستین درمان برای بیماران مبتلا به IBC است و درمان کمک‌کنندۀ جدید نامیده می‌شود. شیمی‌درمانی یک درمان سیستمیک (عمومی) است به این معنا که بر سلول‌ها در سراسر بدن اثر می‌گذارد. هدف شیمی‌درمانی کنترل یا کشتن سلول‌های سرطانی است که احتمالاً بهسایر نقاط بدن گسترش یافته‌اند.
بعد از شیمی‌درمانی، بیماران مبتلا به IBC ممکن است تحت جراحی و پرتودرمانی دیوارۀ قفسۀ سینه قرار بگیرند. پرتودرمانی و جراحی درمان‌های موضعی‌ای هستند که فقط سلول‌های تومور و مناطق احاطه‌کنندۀ اطراف آن را از بین می‌برند. هدف جراحی، برداشتن غده از بدن است، در حالی‌که هدف پرتودرمانی تخریب سلول‌های سرطانی باقیمانده است. برداشتن (به هر اندازۀ ممکن از بافت پستان) پستان‌برداری نامیده میشود. برش غدۀ لنفی (برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل برای آزمایش زیر میکروسکوپ) نیز در زمان جراحی انجام می‌شود.

بعد از درمان موضعی و سیستمیک ابتدایی، بیماران مبتلا به IBC احتمالاً درمان‌های سیستمیک اضافی هم دریافت می‌کنند تا خطر عود (بازگشت سرطان) کاهش یابد. چنین درمان‌هایی احتمالاً شامل شیمی‌درمانی اضافی، هورمون‌درمانی (درمانی که با آثار هورمون جنسی زنانه استروژن، که می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی پستان را افزایش دهد، تداخل می‌کند)، هدف درمانی (مثل Trastuzumab که به‌عنوان Herceptin هم شناخته می‌شود)، یا هر سه است. Trastuzumab برای بیمارانی تجویز می‌شود که پروتئین HER-2 تومور در آنها بیش از اندازه بیان می‌شود.

مراقبت‌های حمایت‌کننده درمان‌هایی هستند که به منظور بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری‌های جدی تهدیدکنندۀ حیات مثل سرطان داده می‌شود. این درمان‌ها، علائم بیماری، عوارض جانبی ناشی از درمان و مشکلات روحی، روانی و اجتماعی مرتبط با بیماری یا درمانآن را به سرعت، درمان یا از آنها پیشگیری می‌کنند. برای مثال، لباس‌های متراکم ممکن است برای درمان ادم لنف (تورم ایجاد شده توسط ساخت مایع اضافی) ایجاد شده در نتیجۀ پرتودرمانی یا برداشتن غدد لنفاوی، به‌کار رود. افزون بر آن، ملاقات با مددکار اجتماعی، مشاور یا یک روحانی می‌تواند به بیمارانی که می‌خواهند درباره احساساتشان صحبت کنند یا نگرانی‌هایشان را در میان بگذارند، کمک کند. مددکار اجتماعی اغلب می‌تواند منابع کمک برای بهبود، حمایت احساسی، کمک مالی، حمل و نقل، یا مراقبت در منزل را پیشنهاد کند.

۵. پیش‌بینی وضعیت آتی برای بیماران مبتلا به IBC چیست؟

پیش‌آگاهی بیماری، مسیر احتمالی و نتیجۀ بیماری را توضیح می‌دهد ـ که شامل احتمال بهبود بیمار یا عود بیماری است. در هنگام تشخیص، IBC نسبت به موارد غیر IBC، با احتمال بیش‌تری متاستاز می‌دهد (به سایر نقاط بدن گسترش پیدا می‌کند). در نتیجه، نرخ بقا دربیماران مبتلا به IBC بین ۲۵ تا ۵۰ درصد است که به نحوی قابل توجه پایین‌تر از نرخ زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان پستان غیرالتهابی است. مهم این است که به‌ خاطر داشته باشیم، هرچند، این آمارها میانگین‌هایی براساس گروه‌های زیادی از بیماران است، نمی‌توانند برایپیش‌بینی اینکه چه اتفاقی برای یک بیمار خاص می‌افتد به‌کار روند، زیرا موقعیت هر بیمار منحصر به‌فرد است. بیماران تشویق می‌شوند تا با پزشک خود دربارۀ پیش‌آگاهی بیماریشان که موقعیتی خاص ایجاد می‌کند، صحبت کنند.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code