جستجو در سایت

درمان سرطان کبد اطفال

درمان سرطان کبد اطفال
بهمن ۸, ۱۳۹۵

درمان سرطان کبد اطفال

Childhood Liver Cancer Treatment

اطلاعات عمومی در مورد سرطان کبد اطفال:

نکات کلیدی در این بخش:

  • سرطان کبد اطفال نوعی بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم (سرطانی) در بافت کبد تشکیل می‌شوند.
  • بعضی از بیماری‌ها و اختلالات احتمال ابتلا به سرطان کبد اطفال را افزایش می‌دهند.
  • ازجمله علائم احتمالی ابتلا به سرطان کبد اطفال می‌توان به احساس وجود توده (برآمدگی) و درد در شکم اشاره کرد.
  • برای پیدا کردن و تشخیص سرطان کبد اطفال از آزمون‌هایی که کبد و خون را آزمایش می‌کنند استفاده می‌شود.
  • عوامل خاصی بر پیش‌آگهی بیماری (احتمال بهبود) و گزینه‌های درمانی تأثیر دارند.
  • سرطان کبد اطفال نوعی بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم (سرطانی) دربافت کبد تشکیل می‌شوند.

کارسینوم هپاتوسلولار: نوعی از سرطان کبد که معمولاً به قسمت‌های دیگر بدن منتشر می‌شود و احتمال دارد کودکان در همه سنین به این نوع سرطان مبتلا شوند.
این مطالب در مورد درمان سرطان کبد اولیه (سرطانی که در کبد شروع می‌شود) است. اطلاعات مربوط به درمان سرطان کبد متاستاتیک (نوعی از سرطان که در نقاط دیگر بدن شروع و به کبد منتشر می‌شود) در این بخش ارائه نشده است. کودکان و بزرگسالان به سرطان کبد اولیه مبتلا می‌شوند. البته درمان مخصوص کودکان با درمان بزرگسالان متفاوت است. (برای اطلاعات بیش‌تر به چکیده گزارش‌های پزشکی مربوط به درمان سرطان کبد بزرگسالان در پایگاه علمی، پزشکی و آموزشی مؤسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان (www.ncii.ir) مراجعه کنید.)

بعضی از بیماری‌ها و اختلالات احتمال ابتلا به سرطان کبد اطفال را افزایش می‌دهند.

هر عاملی که احتمال ابتلا به بیماری را افزایش دهد عامل خطر نام دارد. داشتن عامل خطر به این معنا نیست که شما به سرطان مبتلا خواهید شد و عدم وجود عامل خطر نیز نشاندهنده این نیست که شما هرگز به سرطان مبتلا نمی‌شوید. افرادی که فکر می‌کنند در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند باید با پزشک خود مشورت کنند. عوامل خطر برای هپاتوبلاستوما شامل این موارد است:

  • جنسیت مذکر
  • ابتلا به پولیپوز آدنوماتوز فامیلی – (familial adenomatous polyposis: FAP)
  • ابتلا به سندروم بک ویت – ویدمن (Beckwith-Wiedemann syndrome)
  • وزن خیلی کم در هنگام تولد
    عوامل خطر برای کارسینوم هپاتوسلولار شامل این موارد است:

جنسیت مذکر
ابتلا به هپاتیت C. یا هپاتیت B. (در صورتی‌که ویروس در زمان تولد از مادر به کودک منتقل شده باشد خطر افزایش می‌یابد.)
آسیب‌دیدگی کبد به دلیل بیماری‌هایی نظیر سیروز صفراوی یا تیروزینمی
از جمله علائم احتمالی ابتلا به سرطان کبد اطفال می‌توان به احساس وجود توده (برآمدگی) و درد در شکم اشاره کرد.

با رشد بیشتر تومور علائم بیشتری در فرد ایجاد می‌شود. مشکلات پزشکی دیگری نیز این علائم را ایجاد می‌کنند. در صورت مشاهده هر یک از این مشکلات لازم است با پزشک تماس بگیرید.

وجود غدۀ بدون درد در شکم
احساس تورم یا درد در شکم
کاهش بی‌دلیل وزن
از دست دادن اشتها
بلوغ جنسی زودرس در پسران
حالت تهوع و استفراغ
برای پیدا کردن و تشخیص سرطان کبد اطفال از آزمون‌هایی که کبد و خون را آزمایش می‌کنند استفاده می‌کنند.

از آزمون‌ها و روش‌های زیر استفاده می‌شود:

معاینه فیزیکی و اخذ پیشینه پزشکی بیمار: معاینه بدن برای بررسی علائم عمومی سلامت بدن از جمله بررسی وجود علائم بیماری نظیر وجود توده یا هر چیز دیگری که غیر‌عادی به نظر برسد.

علاوه براین، سوابق وضعیت سلامتی بیمار، بیماری‌هایی را که در گذشته به آن مبتلا شده و درمان‌هایی که قصد انجام آنها را دارد می‌گیرند.
آزمایش سرم نشانگر تومور: روشی که در طی آن نمونه‌ای از خون فرد آزمایش می‌شود تا حجم مواد خاصی را که اندام‌ها، بافت‌ها یا سلول‌های تومور به داخل خون منتشر می‌کنند اندازه‌گیری کنند.

افزایش میزان وجود بعضی از مواد در خون نشان‌دهنده وجود انواع خاصی از سرطان است. به این مواد نشانگر تومور می‌گویند. در خون کودکِ مبتلا به سرطان کبد، مقدار زیادی از پروتئینی به نام آلفا- فیتوپروتئین (AFP) یا هورمونی به نام گونادوترپین جفتی انسانی ( beta-human chorionic gonadotropin : β-hCG ) وجود دارد. البته

شرایط دیگر سرطانی و غیر‌سرطانی، از جمله سیروز و هپاتیت نیز سطح AFP را افزایش می‌دهند.
شمارش کامل سلول‌های خون (CBC) : آزمایشی که در طی آن نمونه‌ای از خون بیمار را می‌گیرند و از لحاظ این موارد بررسی می‌کنند:
تعداد گلبول‌های سفید و قرمز خون و پلاکت‌ها
مقدار هموگلوبین (پروتئین حامل اکسیژن) در گلبول‌های قرمز خون
تعیین بخشی از نمونه خون که از گلبول‌های قرمز خون تشکیل شده است.
آزمون‌های بررسی عملکرد کبد: روشی که در آن نمونه خون بررسی می‌شود تا حجم بعضی از موادی را که از طریق کبد در خون منتشر می‌شوند اندازه‌گیری کنند. افزایش مقدار این مواد نسبت به حالت عادی، نشانه وجود سرطان کبد است.
عکس‌برداری اشعه ایکس شکم: اشعه ایکس از اندام‌های درون شکم. اشعه ایکس نوعی از پرتوی حاوی انرژی است که از بدن عبور می‌کند و روی فیلم چاپ می‌شود و به این وسیله تصویری از نواحی درونی بدن به‌دست می‌آید.
سونوگرافی: روشی که در طی آن امواج صوتی با انرژی زیاد (سونوگرافی) به سمت اندام‌ها یا بافت‌های داخلی ارسال می‌شوند و از برخورد آنها با این بافت‌ها اکوها (بازتاب‌)هایی تشکیل می‌شود.

اکوها تصویری از بافت بدن را تشکیل می‌دهند که سونوگرام نام دارد. می‌توان این تصویر را برای بررسی‌های بیش‌تر در آینده، چاپ کرد.
سی.تی.اسکن (سی.ِای.تی.اسکن) : روشی که در طی آن مجموعه‌ای از عکس‌های حاوی جزئیات را از نواحی درونی بدن از زاویه‌های مختلف تهیه می‌کنند. تصاویر را کامپیوتری که به‌دستگاه اشعه ایکس متصل است تولید می‌کند. برای وضوح بیش‌تر اندام‌ها یا بافت‌ها در تصاویر، ماده حاجب خاص درون رگ تزریق یا توسط بیمار بلعیده می‌شود. به این روش برش‌نگاری رایانه‌ای، برش‌نگاری رایانه‌ای شده یا برش نگاری محوری کامپیوتری شده نیز می‌گویند. در سرطان کبد اطفال معمولاً از سی.تی.اسکن سینه و شکم استفاده می‌شود.
ام.آر.آی. (تصویر‌برداری با تشدید مغناطیسی): روشی که در طی آن از آهنربا، امواج رادیویی و کامپیوتر برای تهیه مجموعه‌ای از عکس‌های حاوی جزئیات از نواحی درونی بدن استفاده می‌شود. به این روش تصویربرداری با تشدید مغناطیسی هسته‌ای (اِن.ِام.آر.آی) نیز می‌گویند.
نمونه‌برداری: خارج کردن سلول‌ها یا بافت‌ها و مشاهده میکروسکوپی آنها برای بررسی وجود علائم سرطان در آنها. نمونه در طی جراحی برای خارج کردن یا مشاهده تومور تهیه می‌شود.

آسیب‌شناس این نمونه را بررسی میکروسکوپی می‌کند تا نوع سرطان را مشخص کند.
پیش‌آگهی به این موارد بستگی دارد:

  • بعضی ویژگی‌های سلول سرطانی
  • کاهش سطح (AFP) پس از شروع شیمی‌درمانی
  • سرطان کبد اطفال در صورتی احتمال درمان دارد که تومور کوچک باشد و بتوان آن را به‌طور کامل با جراحی خارج کرد. معمولاً در صورتی‌که سرطان از نوع
  • هپاتوبلاستوم باشد امکان خارج کردن کل تومور بیش‌تر است (نسبت به حالتی که سرطان ازنوع کارسینوم هپاتوسلولار باشد).

مراحل سرطان کبد اطفال:

نکات کلیدی در این بخش:

  • پس از تشخیص سرطان کبد اطفال از آزمایش‌هایی برای تعیین انتشار سلول‌های سرطانی به سایر بخش‌های بدن یا محدود شدن آنها به کبد استفاده می‌کنند.
    انتشار سرطان در بدن به سه صورت منتشر می‌شود.
    از این مراحل پس از جراحی استفاده می‌کنند:
    مرحله یک
  • مرحله دو
  • مرحله سه
  • مرحله چهار
  • از این مراحل برای هپاتوبلاستوم اطفال پیش از جراحی استفاده می‌کنند:
  • PRETEXT مرحله یک
  • PRETEXT مرحله دو
  • PRETEXT مرحله سه
  • PRETEXT مرحله چهار
    پس از تشخیص سرطان کبد اطفال از آزمایش‌هایی برای تعیین انتشار سلول‌های سرطانی به سایر بخش‌های بدن یا محدود شدن آنها به کبد استفاده می‌کنند.

به روند بررسی احتمال انتشار سرطان به سایر بخش‌های بدن یا محدود ماندن آن درون کبد مرحله‌بندی می‌گویند. از اطلاعاتی که در روند مرحله‌بندی به‌دست می‌آید برای مرحله‌بندی بیماری استفاده می‌شود. اطلاع از مرحله بیماری برای برنامه‌ریزی درمان اهمیت بسیاری دارد.

دو گونه مرحله‌بندی برای سرطان کبد اطفال وجود دارد:

مرحله‌بندی پس از جراحی: مرحله، براساس مقدار توموری که پس از انجام جراحی جهت مشاهده و بررسی یا خارج کردن تومور باقی مانده است، تعیین می‌شود. از این سیستم برای بیش‌تر انواع سرطان کبد اطفال استفاده می‌کنند.
مرحله‌بندی پیش از جراحی: مرحله براساس محل انتشار تومور در چهار بخش کبد تعیین می‌شود. این محل را روش‌های تصویر‌برداری مانند ام. آر. آی. یا سی.تی.اسکن تشخیص می‌دهد. از این سیستم مرحله‌بندی که پری‌تکست نام دارد برای هپاتوبلاستوم اطفال استفاده می‌کنند.
می‌توان از این آزمایش‌ها و روش‌ها در روند مرحله‌بندی استفاده کرد.

سی.تی.اسکن (سی.ِای.تی.اسکن) : روشی که در طی آن مجموعه‌ای از عکس‌های حاوی جزئیات از نواحی داخلی بدن از زاویه‌های مختلف تهیه می‌کنند. تصاویر را کامپیوتری که به‌دستگاه اشعه ایکس متصل است تولید می‌کند. برای وضوح بیش‌تر اندام‌‌ها یا بافت‌ها در تصاویر، ماده رنگی خاصی درون رگ تزریق یا توسط بیمار بلعیده می‌شود. به این روش برش نگاری رایانه‌ای، برش نگاری رایانه‌ای شده یا برش نگاری محوری کامپیوتری شده نیز می‌گویند.
ام.آر.آی. (تصویر‌برداری با تشدید مغناطیسی): روشی که در طی آن از آهنربا، امواج رادیویی و کامپیوتر برای تهیه مجموعه‌ای از عکس‌های حاوی جزئیات از نواحی درونی بدن استفاده می‌کنند. به این روش تصویربرداری با تشدید مغناطیسی هسته‌ای (اِن.ِام.آر.آی) نیز می‌گویند.
سونوگرافی: روشی که در طی آن امواج صوتی با انرژی زیاد (سونوگرافی) به سمت اندام‌ها یا بافت‌های داخلی ارسال می‌شود و از برخورد آنها با این بافت‌ها اکوها (بازتاب)‌هایی تشکیل می‌شود.

بازتاب‌ها تصویری از بافت بدن را تشکیل می‌دهند که سونوگرام نام دارد. می‌توان از این تصویر برای بررسی‌های بیش‌تر در آینده، چاپ گرفت.
جراحی: از عمل جراحی برای خارج کردن تومور یا مشاهده و بررسی آن استفاده می‌کنند. بافت‌هایی را که در حین جراحی خارج می‌شوند. آسیب‌شناس بررسی می‌کند.
سرطان در بدن به سه صورت منتشر می‌شود.

سه روش انتشار سرطان در بدن به این شرح است:

  • از طریق بافت. سرطان به بافت‌های عادی اطراف حمله می‌کند.
  • از طریق سیستم لنفاوی. سرطان به سیستم لنفاوی حمله می‌کند و از طریق رگ‌های لنفاوی به نقاط دیگر بدن منتشر می‌شود.
  • از طریق خون. سرطان به رگ‌ها و مویرگ‌ها حمله می‌کند و از طریق خون به بخش‌های دیگر بدن منتقل می‌شود.
    هنگامی‌که سلول‌های سرطانی از تومور اولیه (اصلی) جدا و از طریق خون یا لنف به نقاط دیگر بدن منتشر می‌شوند، تومور دیگری (تومور ثانویه) به‌وجود می‌آید. به این فرایند متاستاز می‌گویند. تومور ثانویه (متاستاتیک) از نوع سرطان تومور اولیه است. مثلاً در صورتی‌که سرطان پستان به استخوان‌ها منتشر شود، سلول‌های سرطانی در استخوان‌ها در حقیقت سلول‌های سرطان پستان هستند. در این حالت بیماری سرطان استخوان نیست بلکه سرطان پستان متاستاتیک است.

از این مراحل برای توصیف وضعیت سرطان پس از جراحی، استفاده می‌کنند:

مرحله یک

در مرحله یک کل سرطان توسط جراحی خارج شده است.

مرحله دو:

در مرحله دو تمام بخش‌های سرطان که با چشم غیرمسلح (بدون استفاده از میکروسکوپ) قابل مشاهده است به وسیله جراحی خارج شده است. مقدار کمی از سرطان درون کبد باقی مانده است. که تنها به‌وسیله میکروسکوپ قابل مشاهده است یا ممکن است سلول‌های تومور در طی جراحی وارد ناحیه شکم شده باشند.

مرحله سه:

در مرحله سه: امکان خارج‌سازی تومور توسط جراحی نبوده است.
پس از جراحی مقداری از سرطان که بدون استفاده از میکروسکوپ قابل مشاهده است در بدن باقی مانده است.
سرطان به غدد لنفاوی مجاور منتشر شده است.
مرحله چهار:

در مرحله چهار سرطان به نقاط دیگر بدن منتشر شده است.

از این مراحل برای توصیف هپاتوبلاستوم اطفال پیش از جراحی استفاده می‌کنند:

PRETEXT مرحله یک در مرحله یک، سرطان در یک کوادران از کبد وجود دارد.

PRETEXT مرحله دو:

سرطان در دو کوادران از کبد که در مجاور هم قرار دارند وجود دارد.

PRETEXT مرحله سه:

سرطان در سه کوادران از کبد که در مجاور هم قرار دارند یا دو کوادران که مجاور هم نیستند وجود دارد.

PRETEXT مرحله چهار:

در این مرحله سرطان در تمام چهار کوادران کبد وجود دارد.

سرطان کبد اطفال عود کرده:

سرطان کبد اطفال عود کرده، سرطانی است که پس از درمان مجدداً در بدن به‌وجود آمده است (عود کرده). سرطان مجدداً در کبد یا بخش‌های دیگر بدن ظاهر می‌شود.

روش‌های درمانی در یک نگاه

نکات کلیدی در این بخش:

روش‌های درمانی مختلفی برای بیماران مبتلا به سرطان کبد اطفال وجود دارد.
کودکان مبتلا به سرطان کبد باید از برنامه ‌درمانی که گروهی از پزشکان متخصص در زمینه این نوع سرطان نادر اطفال تهیه کرده‌اند استفاده کنند.
بعضی از درمان‌های سرطان، ماه‌ها یا سال‌ها پس از پایان درمان عوارض جانبی در بردارند.
از سه روش درمانی متعارف استفاده می‌شود:
جراحی
شیمی‌درمانی
پرتو‌درمانی
روش‌های درمانی جدید در کارآزمایی‌های بالینی در دست بررسی است.
شاید بیماران بخواهند در کارآزمایی‌های بالینی شرکت کنند.
بیماران می‌توانند قبل، بعد یا در طی انجام درمان سرطان در کارآزمایی‌های بالینی شرکت کنند.
شاید لازم است از آزمایش‌هایی برای پیگیری درمان استفاده کرد.
روش‌های درمانی مختلفی برای بیماران مبتلا به سرطان کبد اطفال وجود دارد

روش‌های درمانی مختلفی برای کودکان مبتلا به سرطان کبد وجود دارد. بعضی از این روش‌های درمانی متعارف هستند (در حال حاضر به‌عنوان درمان استفاده می‌شوند) و بعضی دیگر در کارآزمایی‌های بالینی در حال بررسی‌اند. کارآزمایی بالینی درمانی، نوعی مطالعه تحقیقاتی است که برای کمک به پیشرفت درمان‌های موجود یا کسب اطلاعاتی در مورد شیوه‌های درمانی جدید سرطان به‌کار گرفته می‌شود. در صورتی‌که کارآزمایی‌های بالینی نشان دهند که روش درمانی جدید بهتر از روش متعارف است این روش جدید را هم روش متعارف به‌شمار می‌آورند.

کودکان مبتلا به سرطان کبد باید از برنامه درمانی که گروهی از پزشکان متخصص در زمینه این نوع سرطان نادر اطفال تهیه کرده‌اند استفاده کنند.

درمان کودک شما زیر نظر سرطان‌شناس اطفال انجام خواهد شد. این فرد پزشکی متخصص در زمینه درمان کودکان مبتلا به سرطان است. احتمال دارد سرطان‌شناس اطفال، شما را به پزشکان اطفال دیگر که در زمینه خاصی از پزشکی مهارت دارند یا کسانی که در زمینه درمان کودکان مبتلا به سرطان کبد تخصص دارند ارجاع دهد. اهمیت زیادی دارد که در گروه پزشکی کودک شما جراح اطفال متخصص در زمینه جراحی کبد حضور داشته باشد. سایر متخصصانی که در گروه پزشکی حضور دارند شامل این افراد هستند:

متخصص پرتودرمانی سرطان
پرستار متخصص اطفال
متخصص توانبخشی
روان‌شناس
مددکار اجتماعی
بعضی از درمان‌های سرطان ماه‌ها یا سال‌ها پس از پایان درمان عوارض جانبی را به‌وجود می‌آوردند

بعضی از درمان‌های سرطان ماه‌ها یا سال‌ها پس از پایان درمان عوارض جانبی را ایجاد می‌کنند. به این عوارض، عوارض تأخیری می‌گویند. عوارض تأخیری درمان سرطان شامل این موارد است.

مشکلات فیزیکی
تغییر در حالات، احساسات، فکر کردن، یادگیری یا حافظه
سرطان ثانویه (ابتلا به نوع جدیدی از سرطان)
بعضی از این عوارض تأخیری قابل درمان یا مهارپذیر هستند. لازم است در مورد عوارض تأخیری احتمالی درمان، با پزشک کودک خود صحبت کنید. (برای اطلاعات بیش‌تر چکیده گزارش‌های پزشکی در مورد عوارض تأخیری درمان سرطان اطفال را در پایگاه علمی، پزشکی و آموزشی مؤسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان (www.ncii.ir) مطالعه کنید.)

از سه روش درمانی متعارف استفاده می‌کنند:

جراحی

در صورت امکان، سرطان با جراحی خارج می‌شود.

کبدبرداری جزئی: خارج کردن بخش از کبد که سرطان درآنجا مشاهده شده است. بخشی که خارج می‌شود ممکن است شامل برش گوه‌ای از بافت، کل یک لَت (لوب) یا بخش بزرگ‌تری از کبد همراه با بعضی از بافت‌های سالم مجاور آن باشد.
کبدبرداری کلی و پیوند کبد: خارج کردن کل کبد و جایگزین کردن آن با کبد سالم اهدا شده. پیوند کبد در صورتی امکانپذیر است که سرطان به خارج از کبد منتشر نشده باشد و کبد اهدایی نیز قابل دستیابی باشد. در صورتی‌که لازم باشد بیمار برای تهیه کبد اهدایی مدتی در انتظار باشد، بسته به نیاز از سایر درمان‌ها استفاده می‌کنند.
برداشت متاستاز : جراحی برای خارج کردن سرطانی که به خارج ازناحیه کبد (مثل بافت‌های مجاور، ریه‌ها یا مغز) منتشر شده است .
گاهی پیش از جراحی، برای کوچک کردن تومور و تسهیل خارج کردن تومور از پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند. به این روش شیمی‌درمانی پیش از عمل نئوادجوانت می‌گویند. حتی در صورتی‌که پزشک در طی جراحی تمام سرطان قابل مشاهده را خارج کند برای بعضی از بیماران پس از جراحی شیمی‌درمانی تجویز می‌شود تا سلول‌های سرطانی باقیمانده نیز نابود شوند. به درمان‌هایی که پس از جراحی برای افزایش احتمال معالجه شدن برای بیمار تجویز می‌شود شیمی‌درمانی کمکی ادجوانت می‌گویند.

شیمی‌درمانی:

شیمی‌درمانی نوعی روش درمان سرطان است که از داروها برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطان استفاده می‌کند. این داروها یا سلول‌ها را از بین می‌برند و یا مانع از تقسیم شدن آنها می‌شوند.

هنگامی‌که شیمی‌درمانی از طریق خوراکی یا تزریق به عضله یا رگ اعمال می‌شود، داروها وارد جریان خون می‌شوند و می‌توانند از طریق بدن به محل سلول‌های سرطانی برسند (شیمی‌درمانی سیستمیک). در صورتی‌که داروی شیمی‌درمانی به‌طور مستقیم در ستون فقرات، یکی از اندام‌ها یا حفره‌های بدن نظیر شکم تزریق کنند، بیش‌تر بر سلول‌های سرطانی در همان نواحی تأثیر می‌گذارد ( شیمی‌درمانی منطقه‌ای).

آمبولیزاسیون شیمیایی سرخرگ کبدی (سرخرگ اصلی که خون را به کبد می‌رساند) نوعی از شیمی‌درمانی منطقه‌ای است که برای درمان سرطان اطفال استفاده می‌کنند. داروی ضد‌سرطان را از طریق کاتتر (لوله‌ای باریک) درون سرخرگ کبدی تزریق می‌کنند. دارو با ماده‌ای که سرخرگ را مسدود می‌کند و جریان خون به سمت تومور را قطع می‌کند ترکیب می‌شود. در این حالت، مقدار زیادی از داروی ضد سرطان در نزدیکی تومور محصور می‌شود و تنها مقدار کمی از دارو به بخش‌های دیگر بدن منتشر می‌شود. بسته به ماده استفاده شده جهت مسدود کردن سرخرگ، انسداد دائمی یا موقت است. با استفاده از این روش تومور به اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز برای رشد دسترسی پیدا نمی‌کند. کبد دراین حالت خون مورد نیاز خود را از ورید پورت کبدی می‌گیرد که خون را از معده و روده منتقل می‌کند.

به درمانی که در آن از چند داروی ضد سرطان استفاده می‌شود شیمی‌درمانی ترکیبی می‌گویند. نوع اعمال شیمی‌درمانی به نوع و مرحله سرطان تحت درمان بستگی دارد.

پرتو‌درمانی:

پرتو‌درمانی نوعی درمان سرطان است که از اشعه ایکس با انرژی زیاد یا تشعشعات دیگر برای نابودی سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها استفاده می‌کنند. دو نوع پرتو‌درمانی وجود دارد.

در پرتودرمانی خارجی از دستگاهی از خارج بدن برای ارسال تشعشعات به سمت سرطان استفاده می‌شود. در پرتو‌درمانی داخلی از مواد رادیواکتیو که در سوزن‌ها، تراشه‌ها، سیم‌ها یا کاتتر‌ها جا گرفته‌اند و به‌طور مستقیم درون سرطان یا در نزدیکی آن تعبیه می‌کنند استفاده می‌شود. نوع اعمال پرتو‌درمانی به نوع و مرحله سرطان تحت درمان بستگی دارد.

روش‌های درمانی جدید در کارآزمایی‌های بالینی در حال بررسی‌اند.

شاید بیماران بخواهند در کارآزمایی‌های بالینی شرکت کنند

برای بعضی از بیماران شرکت در کارآزمایی بالینی بهترین راه درمان است. کارآزمایی‌های بالینی بخشی از روند تحقیقات سرطان هستند. این کارآزمایی‌ها به این دلیل انجام می‌شوند تا مشخص کنند

آیا شیوه درمانی جدید ایمن، مؤثر یا بهتر از درمان‌های متعارف است یا نه.

بسیاری از درمان‌های متعارفی که امروزه استفاده می‌شوند بر پایه کارآزمایی‌های بالینی هستند که در گذشته انجام شده است. بیمارانی که در کارآزمایی‌های بالینی شرکت می کنند یا تحت یک نوع درمان متعارف قرار گیرند یا جزء اولین افرادی هستند که درمان جدید را دریافت می‌کنند.

علاوه براین، بیمارانی که در کارآزمایی‌های بالینی شرکت می‌کنند به پیشرفت شیوه درمان سرطان در آینده کمک می‌کنند. حتی در صورتی‌که کارآزمایی‌های بالینی منجر به پیدایش درمان‌های مؤثر جدید نشوند باعث خواهند شد به پرسش‌های مهمی که وجود داشته است پاسخ داده شود و منجر به پیشرفت تحقیقات می‌شوند.

بیماران می‌توانند قبل، بعد یا در طی انجام درمان سرطان در کارآزمایی‌های بالینی شرکت کنند.

بعضی از کارآزمایی‌های بالینی تنها بیمارانی را می‌پذیرند که تاکنون از هیچ نوع درمانی استفاده نکرده‌اند. سایر کارآزمایی‌ها، درمان‌ها را بر افرادی که سرطان آنها بهبود نیافته است آزمایش می‌کنند.

علاوه براین، کارآزمایی‌های بالینی وجود دارد که روش‌های جدید جلوگیری از عود (بازگشت مجدد) سرطان یا کاهش عوارض جانبی درمان سرطان را آزمایش می‌کنند.

کارآزمایی‌های بالینی در نواحی مختلفی از دنیا انجام می‌شوند. بخش راه‌های درمانی حاوی لینکی است به صفحه کارآزمایی‌های بالینی که در حال حاضر انجام می‌شود.

شاید بهتر است از آزمایش‌هایی برای پیگیری درمان استفاده کرد.

بعضی از آزمایش‌هایی که برای تشخیص سرطان و مرحله‌بندی آن انجام شده بود تکرار می‌شوند. بعضی از آزمایش‌ها برای تعیین میزان مؤثر بودن درمان تکرار می‌شود. تصمیم‌گیری پیرامون ادامه دادن، تغییر یا متوقف کردن درمان براساس نتیجه این آزمایش‌ها انجام می‌شود. گاهی به این روند مرحله‌بندی مجدد می‌گویند.

بعضی از آزمایش‌ها پس از پایان درمان در فاصله‌های زمانی مشخص انجام می‌شوند. نتایج این آزمایش‌ها را برای بررسی به‌وجود آمدن تغییرات در وضعیت شما یا بررسی عود سرطان (بازگشت سرطان) به‌کار می‌گیرند. گاهی به این آزمایش‌ها ، آزمایش پیگیری یا چک‌آپ می‌گویند.

راه‌های درمانی براساس مرحله:

  • سرطان کبد اطفال مرحله یک و دو
  • سرطان کبد اطفال مرحله سه
  • سرطان کبد اطفال مرحله چهار
  • سرطان کبد اطفال مرحله یک و دو درمان برای مرحله یک و دو و PRETEXT مراحل یک، دو و سه هپاتوبلاستوم شامل این موارد است.

جراحی برای خارج کردن تومور که پس از آن بیمار از شیمی‌درمانی یا انتظار‌آگاهانه استفاده خواهد کرد. (انتظار آگاهانه به معنای مراقبت دقیق وضعیت بیمار بدون استفاده از هیچ‌ روش درمانی تا زمان ظاهر شدن یا تغییر علائم بیماری است).
شیمی‌درمانی برای کوچک کردن تومور که پس از آن از جراحی جهت خارج کردن تومور استفاده می‌کنند.
معمولاً برای درمان کارسینوم هپاتوسلولار مرحله یک و دو از جراحی برای خارج کردن تومور استفاده می‌کنند و پس از آن بیمار را تحت شیمی‌درمانی ترکیبی قرار می‌دهند. برای به‌دست آوردن فهرستی از کارآزمایی‌های بالینی در آمریکا که در حال حاضر بیماران مبتلا به سرطان کبد اطفال مرحله یک و سرطان کبد اطفال مرحله دو را پذیرش می‌کنند به رجیستری چکیده گزارش‌های پزشکی کارآزمایی‌های بالینی انستیتوی ملی سرطان مراجعه کنید. برای به‌دست آوردن اطلاعات دقیق‌تر، جست‌وجوی خود را با استفاده از بعضی ویژگی‌های جست‌وجو نظیر محل کارآزمایی بالینی، نوع درمان یا نام دارو محدود کنید.

سرطان کبد اطفال مرحله سه

درمان مرحله سه و PRETEXT مرحله چهار هپاتوبلاستوم شامل این موارد است:

شیمی‌درمانی ترکیبی برای کوچک کردن تومور که پس از آن از جراحی برای خارج کردن تومور (تا حد ممکن) استفاده می‌کنند.
در صورتی‌که نتوان تومور را پس از شیمی‌درمانی با استفاده ازجراحی خارج کرد از این درمان‌ها استفاه می‌کنند.
شیمی‌درمانی با دوز بالا.
پرتو‌درمانی
آمبولیزاسیون شیمیایی سرخرگ کبدی
پیوند کبد
کارآزمایی‌ بالینی در زمینه شیمی‌درمانی ترکیبی
برای درمان کارسینوم هپاتوسلولار مرحله سه معمولاً از شیمی‌درمانی ترکیبی برای کوچک کردن تومور استفاده می‌کنند و پس از آن از جراحی برای خارج کردن تومور (تا حد امکان).

سرطان کبد اطفال مرحله چهار درمان هپاتوبلاستوما مرحله چهار شامل این موارد است.

شیمی‌درمانی ترکیبی برای کوچک کردن تومور که پس از آن از جراحی برای خارج کردن تومور (ازجمله سرطانی که به ریه‌ها منتشر شده است) تا حد ممکن، استفاده می‌شود. در صورتی‌که سرطان به‌طور کامل خارج شود، از شیمی‌درمانی اضافی استفاده می‌کنند تا سلول‌های سرطانی را که در بدن باقی مانده‌اند از بین ببرند.
در صورتی‌که نتوان تومور را پس از شیمی‌درمانی با استفاده از جراحی خارج کرد از این درمان‌ها استفاده می‌کنند.
شیمی‌درمانی با دوز بالا.
انجام پرتودرمانی که پس از آن از جراحی برای خارج کردن تومور (حتی‌الامکان) استفاده خواهد شد.
آمبولیزاسیون شیمیایی سرخرگ کبدی
پیوند کبد
کارآزمایی‌ بالینی در زمینه شیمی‌درمانی
برای درمان کارسینوم هپاتوسلولار مرحله چهار معمولاً از شیمی‌درمانی ترکیبی برای کوچک کردن تومور استفاده می‌کنند و پس از آن از جراحی برای خارج کردن تومور تا حد امکان.

راه‌های درمانی برای سرطان کبد اطفال عود کرده معمولاً برای درمان هپاتوبلاستوم عودکرده از جراحی برای خارج کردن تومورهای متاستاتیک مجزا شده (منفرد و جدا شده) استفاده می‌کنند.

برای درمان کارسینوم هپاتوسلولار عود کرده باید گزینۀ استفاده از کارآزمایی‌های بالینی را نیز در نظر گرفت.

برای به‌دست آوردن فهرستی از کارآزمایی‌های بالینی در آمریکا که در حال حاضر بیماران مبتلا به سرطان کبد اطفال عود کرده را پذیرش می‌کنند به رجیستری چکیده گزارش‌های پزشکی کارآزمایی‌های بالینی انستیتوی ملی سرطان مراجعه کنید. برای به‌دست آوردن اطلاعات دقیق‌تر، جست‌وجوی خود را با استفاده از بعضی ویژگی‌های جست‌وجو نظیر محل کارآزمایی‌ بالینی، نوع درمان یا نام دارو محدود کنید. اطلاعات کلی در مورد کارآزمایی‌های بالینی از طریق پایگاه انستیتوی ملی سرطان و پایگاه www.ncii.ir در دسترس است.

اطلاعات بیش‌تر در مورد سرطان کبد اطفال:

برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد سرطان کبد اطفال به پایگاه علمی، پزشکی و آموزشی مؤسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان (www.ncii.ir)به بخش‌های زیر مراجعه کنید.

سرطان‌های اطفال
کیورسرچ CureSearch گروه سرطان‌شناسی اطفال بنیاد ملی سرطان اطفال
عوارض تأخیری درمان سرطان اطفال
جوانان مبتلا به سرطان: جزوه راهنما برای والدین
مراقبت از کودکان و نوجوانان مبتلا به سرطان: پرسش وپاسخ
آشنایی با مجموعه‌های سرطان: سرطان
مرحله‌بندی سرطان: پرسش و پاسخ
کنار آمدن با سرطان
شتیبانی و منابع
کتابخانه سرطان
اطلاعات لازم برای نجات‌یافتگان/ مراقبان/ حامیان

ارسال شده در دسته‌بندی نشده | Tags:

ارسال نظر

*

code