جستجو در سایت

درمان سرطان پستان در مردان

درمان سرطان پستان در مردان
دی ۲۵, ۱۳۹۵

درمان سرطان پستان در مردان

Male Breast Cancer Treatment

اطلاعات عمومی دربارۀ سرطان پستان در مردان

نکته‌های کلیدی این بخش

  • سرطان پستان در مردان بیماری‌ است که در آن سلول‌های بدخیم (سرطانی) در بافت پستان تشکیل می‌شود.
  • قرارگیری در معرض پرتو، مقادیر بالای استروژن و پیشینۀ خانوادگی سرطان پستان می‌تواند خطر ایجاد سرطان پستان مردان را افزایش دهد.
  • سرطان پستان در مردان گاهی به علت جهش‌های ژنی به ارث رسیده ایجاد می‌شود.
  • مردان مبتلا به سرطان پستان معمولاً توده‌های قابل لمس دارند.
  • آزمایش‌هایی که پستان‌ها را بررسی می‌کنند. برای تشخیص و شناسایی سرطان پستان در مردان به‌کار می‌روند.
  • بقای مردان مبتلا به سرطان پستان مشابه بقای زنان مبتلا به سرطان پستان است.
  • عوامل معینی بر پیش‌آگاهی بیماری (شانس بهبود) و گزینه‌های درمان اثر می‌گذارند.

سرطان پستان در مردان، بیماری‌ است که سلول‌های بدخیم (سرطانی) در بافت پستان تشکیل می‌شوند.

سرطان پستان ممکن است در مردان ایجاد شود. در مردان، در هر سنی، احتمال ایجاد سرطان پستان وجود دارد ولی معمولاً در سنین بین ۶۰ و ۷۰ سال تشخیص داده می‌شود. سرطان پستان در مردان کم‌تر از ۱ درصد از همۀ موارد سرطان پستان را شامل میشود.

انواعی از سرطان پستان در مردان شامل موارد زیر است:

  • کارسینوم ارتشاحی مجاری شیری: سرطانی که به آن سوی سلول‌های لایه پوشاننده مجاری گسترش یافته است. اکثر مردان مبتلا به سرطان پستان این نوع سرطان را دارند.
  • کارسینوم درجا مجاری شیری: سلول‌های غیرعادی که در جدار مجرا یافت می‌شود؛ این نوع سرطان، سرطان داخل مجرا هم نامیده می‌شود.
  • سرطان التهابی پستان: نوعی از سرطان که در آن پستان‌ها قرمز و متورم به‌نظر می‌رسند و گرمی احساس می‌شود.
  • بیماری پاژه نوک پستان: توموری که از مجاری نزدیک نوک پستان تا سطح نوک پستان رشد کرده است.

کارسینوم لوبولار درجا (سلول‌های غیرعادی موجود در یکی از لوب‌ها یا بخش‌های پستان)، که گاهی در زنان ایجاد می‌شود، در مردان دیده نشده است.

قرار گرفتن در معرض پرتو، مقادیر بالای استروژن و پیشینۀ خانوادگی سرطان پستان می‌تواند خطر ایجاد سرطان پستان در مردان را افزایش دهد.

هر چیزی که خطر ابتلا به یک بیماری را افزایش دهد، عامل خطرزا نامیده می‌شود. داشتن عوامل خطرزا به این معنی نیست که شما مبتلا به سرطان خواهید شد و نداشتن عوامل خطرزا به معنی مبتلا نشدن به سرطان نیست. آنها که فکر می‌کنند در معرض خطر هستند، باید با پزشک خود مشورت کنند.

عوامل خطرزای احتمالی برای سرطان پستان در مردان شامل موارد زیر است:

  • قرار گرفتن در معرض پرتو (تشعشع)
  • ابتلا به یک بیماری که با مقادیر بالای استروژن در بدن مربوط است، مثل سیروز کبدی یا سندرم کلاین فلتر (یک اختلال ژنتیک)
  • داشتن چندین خویشاوند زن مبتلا به سرطان پستان، به‌خصوص خویشاوندانی که در ژن BRCA-2 آنها تغییری وجود دارد.

سرطان پستان در مردان گاهی توسط جهش‌های (تغییرات) ژنی به ارث رسیده ایجاد می‌شود.

ژن‌ها در سلول‌ها اطلاعات وراثتی را حمل می‌کنند که از والدین فرد رسیده است. سرطان پستان وراثتی حدود ۵ تا ۱۰ درصد از کل موارد سرطان پستان را تشکیل می‌دهد. بعضی ژن‌های تغییریافته مربوط به سرطان پستان در گروه‌های نژادی خاصی متداول‌ترند. مردانی که یک ژن تغییریافتۀ مرتبط با سرطان پستان دارند، در معرض خطر بالای ایجاد این بیماری قرار دارند.

آزمایش‌هایی هست که می‌توانند تغییرات ژنی را شناسایی کنند. این آزمایش‌های ژنتیک اغلب برای اعضای خانواده‌هایی که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان هستند، انجام می‌شوند.

برای اطلاعات بیش‌تر خلاصه‌های PDQ در زیر را ببینید:

  • ژنتیک سرطان تخمدان و پستان.
  • پیشگیری از سرطان پستان.
  • غربالگری سرطان پستان.

مردان مبتلا به سرطان پستان معمولاً توده‌هایی دارند که قابل لمس است.

در سرطان پستان مردان، ممکن است توده‌ها و سایر علائم ایجاد شوند. سایر وضعیت‌ها نیز می‌تواند باعث بروز علائمی مشابه شوند. اگر تغییراتی در پستان‌ها مشاهده شود، پزشک باید آن را معاینه کند.

آزمایش‌هایی که پستان‌ها را بررسی می‌کنند، برای شناسایی و تشخیص سرطان پستان در مردان به‌کار می‌روند.

آزمایش‌ها و روش‌های زیر ممکن است به‌کار رود:

  • نمونه‌برداری: برداشت سلول‌ها یا بافت‌ها به نحوی که توسط آسیب‌شناس برای بررسی علایم سرطان در زیر میکروسکوپ قابل دیدن باشند.

در زیر انواع مختلف نمونه‌برداری آمده است:

  • نمونه‌برداری با سوزن نازک (FNA): برداشت بافت یا مایع با استفاده از یک سوزن نازک.
  • نمونه‌برداری با سوزن ضخیم: برداشت بافت با استفاده از یک سوزن پهن.
  • نمونه‌برداری با برش: برداشت کل توده بافت.

آزمایش گیرنده‌های استروژن و پروژسترون: آزمایشی است برای اندازه‌گیری میزان گیرنده‌های پروژسترون و استروژن (هورمون‌ها) در بافت سرطانی. اگر در پستان، سرطان تشخیص داده شود، بافت تومور، برای تشخیص اینکه آیا استروژن و پروژسترون می‌توانند بر روی رشد سرطان تأثیر بگذارند یا نه، در آزمایشگاه بررسی می‌شود. نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که آیا هورمون‌درمانی می‌تواند رشد سرطان را متوقف کند یا نه.

تست HER-2: تستی برای اندازه‌گیری میزان HER-2 در بافت پستان. HER-2 یک پروتئین فاکتور رشد است که سیگنالهای رشد را به سلول‌ها ارسال می‌کنند. وقتیسرطان تشکیل می‌شود، سلول‌ها ممکن است مقدار زیادی از این پروتئین بسازند که موجب رشد سلول‌های سرطانی بیش‌تر می‌شود.

اگر در پستان، سرطان تشخیص داده شود، بافت غده در آزمایشگاه بررسی می‌شود تا بفهمیم مقدار زیادی HER-2 در سلول‌ها وجود دارد یا نه. نتایج آزمایش نشان می‌دهد که آیا درمان آنتی‌بادی تک‌دودمانی می‌تواند رشد سرطان را متوقف کند یا نه.

بقای مردان مبتلا به سرطان پستان مشابه بقای زنان مبتلا به سرطان پستان است.

زنده ماندن مردان مبتلا به سرطان پستان به همان اندازۀ زنده ماندن زنان مبتلا به این بیماری است، در صورتی‌که مرحلۀ بیماری آنها یکسان تشخیص داده شود. گرچه،سرطان پستان در مردان اغلب در مراحل دیرتر تشخیص داده می‌شود و سرطان‌های تشخیص داده شده در مراحل دیرتر، به احتمال کم‌تری معالجه می‌شوند.

عوامل خاصی بر پیش‌آگاهی (احتمال بهبود) و گزینه‌های درمان تأثیر می‌گذارند.

پیش‌آگاهی (Prognosis) روند بیماری (احتمال بهبود) و گزینه‌های درمان به عوامل زیر بستگی دارند:

  • مرحلۀ سرطان (آیا فقط در پستان است یا به سایر نقاط بدن گسترش یافته است.)
  • نوع سرطان پستان.
  • مقادیر گیرنده‌های پروژسترون و استروژن در بافت تومور.
  • آیا سرطان در پستان دیگر هم وجود دارد.
  • سن بیمار و سلامت عمومی او.

مراحل سرطان پستان در مردان

پس از تشخیص سرطان پستان، آزمایش‌هایی به منظور تشخیص اینکه آیا سلول‌های سرطانی در داخل پستان یا سایر قسمت‌های بدن پخش شده‌اند، انجام می‌شود. این روش مرحله‌بندی نامیده می‌شود. اطلاعات به‌دست آمده از روش مرحله‌بندی، مرحلۀ بیماری را مشخص می‌سازد. دانستن مرحلۀ بیماری به منظور تعیین هدف درمان، اهمیت دارد. سرطان پستان در مردان، مشابه زنان مرحله‌بندی می‌شود. (برای اطلاعات بیش‌تر خلاصۀ را در درمان سرطان پستان مشاهده کنید.) گسترش سرطان از پستان به غدد لنفاوی و سایر نقاط بدن به‌نظر می‌رسد در زنان و مردان مشابه است.

سرطان پستان راجعه در مردان

سرطان پستان راجعه، سرطانی است که پس از درمان مجدداً عود می‌کند (بازگشت می‌کند.) سرطان ممکن است در پستان، در دیوارۀ قفسۀ سینه یا سایر نقاط بدن مجدداً به‌وجود آید.

مروری بر گزینه‌های درمان

نکته‌های کلیدی این بخش

  • انواع مختلف درمان برای سرطان پستان در مردان وجود دارد.
  • چهار (۴) نوع درمان متعارف (استاندارد) که برای درمان سرطان پستان استفاده می‌شود:
  • جراحی.
  • شیمی‌درمانی.
  • هورمون‌درمانی.
  • پرتودرمانی.
  • انواع جدید درمان در پژوهش‌های بالینی بررسی می‌شوند.
    • آنتی‌بادی­های تک‌دودمانی به‌عنوان درمان کمکی.

انواع مختلفی از درمان برای مردان مبتلا به سرطان پستان وجود دارد.

گونه‌های متعددی از درمان برای مردان مبتلا به سرطان پستان وجود دارد. بعضی درمان‌ها استاندارد هستند (درمان‌های رایج) و بعضی از انواع درمان در حال آزمایش شدن در پژوهش‌های بالینی هستند. پژوهش‌های بالینی درمان مطالعه‌های تحقیقاتی هستند که به پیشرفت درمان‌های متداول کمک می‌کنند یا اطلاعاتی درباره درمان‌های جدید بیماران مبتلا به سرطان به‌دست می‌آورند. وقتی پژوهش‌های بالینی نشان دهند که یک درمان جدید بهتر از درمان استاندارد است، آن درمان جدید احتمالاً به درمان استاندارد تبدیل می‌شود.

برای بعضی از بیماران، شرکت در پژوهش‌های بالینی ممکن است بهترین انتخاب درمان باشد. بسیاری از درمان‌های استاندارد امروزی بر پایه پژوهش‌های بالینی گذشته بنا شده‌اند. بیمارانی که در پژوهش‌های بالینی شرکت می‌کنند، یا درمان استاندارد دریافت می‌کنند یا جزء اولین کسانی هستند که درمان جدید را تجربه می‌کند.

بیمارانی که در پژوهش‌های بالینی شرکت می‌کنند به بهبود روش‌های درمان سرطان در آینده هم کمک می‌کنند. حتی زمانی‌که پژوهش‌های بالینی به درمان‌های جدید مؤثر نمی‌انجامند، اغلب به پرسشهای مهمی پاسخ می‌گویند و به حرکت رو به جلوی تحقیقات کمک می‌کنند.

بعضی پژوهش‌های بالینی فقط بیمارانی را در برمی‌گیرند که هنوز درمانی دریافت نکرده‌اند. سایر پژوهش‌ها درمان را برای بیمارانی آزمایش می‌کنند که سرطان آنها بهبود نیافته است. پژوهش‌های بالینی‌ای هم وجود دارند که راه‌های جدید جلوگیری از بازگشت (عود) سرطان یا کاهش عوارض جانبی درمان سرطان را ارزیابی می‌کنند.

انتخاب مناسب‌ترین درمان تصمیمی است که به‌طور مطلوب بیمار، خانواده و گروه درمان را درگیر می‌کند.

چهار نوع درمان متعارف (استاندارد) برای درمان مردان مبتلا به سرطان پستان به‌کار می‌رود:

جراحی

جراحی برای مردان مبتلا به سرطان پستان معمولاً پستان‌برداری رادیکال اصلاح شدهModified Radical Mastectomy است. (برداشت پستان، تعداد زیادی از غدد لنفاوی زیر بغل، حاشیه بالای ماهیچه‌های قفسه سینه و گاهی قسمتی از ماهیچه‌های دیواره قفسه سینه).

جراحی نگهدارنده پستان، جراحیای برای برداشت سرطان است نه برداشت خود پستان که این جراحی نیز برای بعضی مردان مبتلا به سرطان پستان انجام می‌شود. توده‌برداری برای برداشت تومور و مقدار اندکی از بافت طبیعی اطراف آن استفاده می‌شود. بعد از جراحی، پرتودرمانی تجویز می‌شود تا هرگونه سلول‌های سرطانی باقی‌مانده از بین بروند.

شیمی‌درمانی

شیمی‌درمانی نوعی درمان سرطان با استفاده از داروها است که رشد سلول‌های سرطانی را با کشتن سلول‌ها یا توقف تقسیم آنها، متوقف می سازد. وقتی شیمی‌درمانی به‌صورت خوراکی دریافت می‌شود یا به داخل رگ یا ماهیچه تزریق می‌شود، داروها وارد جریان خون می‌شوند و می‌توانند بر سلول‌های سرطانی سراسر تأثیر بگذارند (شیمی‌درمانی سیستمیک. وقتی شیمی‌درمانی به‌طور مستقیم در کانال نخاعی، یک اندام یا حفره بدن مثل شکم انجام می‌شود، داروها به‌طور عمده بر سلول‌های سرطانی همین نواحی اثر می‌گذارند (شیمی‌درمانی موضعی). روش تجویز شیمی‌درمانی به نوع و مرحله سرطان در حال درمان بستگی دارد.

هورمون‌درمانی

هورمون‌درمانی نوعی درمان سرطان است که در آن هورمون‌ها از بین می‌روند یا عملکرد آنها مسدود و رشد سلول‌های سرطانی متوقف می‌شود. هورمون‌ها مواد ساخته شده توسط غدد هستند و یا گردش خون، در بدن جریان می‌یابند. بعضی هورمون‌ها می‌توانند موجب رشد سرطان‌های معینی شوند. اگر آزمایش‌ها نشان دهند که در سلول‌های سرطانی مناطقی وجود دارد که هورمون‌ها قادرند به آنها وصل شوند (گیرنده‌ها)، از داروها، جراحی با پرتودرمانی برای کاهش تولید هورمون‌ها یا توقف عملکرد آنها استفاده می‌شود.

پرتودرمانی

پرتودرمانی نوعی درمان است که در آن از پرتوهای ایکس (X) با انرژی بالا یا سایر انواع پرتو برای کشتن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها استفاده می‌شود. دو نوع پرتودرمانی وجود دارد. پرتودرمانی خارجی که با استفاده از یک دستگاه خارج از بدن، پرتو به طرف توده سرطانی فرستاده می‌شوند. پرتودرمانی داخلی که با استفاده از مواد رادیواکتیو موجود بر روی سوزن‌ها، لوله‌های نازک، دانه‌ها (Seeds)، سیم‌ها یا کاتترها مستقیماً داخل یا نزدیک سرطان قرار می‌گیرند. تجویز نوع پرتودرمانی به نوع و مرحله سرطان در حال درمان بستگی دارد.

انواع جدید درمان در پژوهش‌های بالینی، ارزیابی می‌شوند:

این بخشِ خلاصه، درمان‌های ارزیابی شده در پژوهش‌های بالینی را توضیح میدهد. البته، ممکن است هر درمان جدید مطالعه شده‌ای را ذکر نکند. اطلاعات درباره پژوهش‌های بالینی از پایگاه انستیتو ملی سرطان (NCII) قابل دسترسی است.

آنتی بادی‌های تک‌دودمانی به‌عنوان کمک درمان

درمان به وسیله آنتی‌بادی تک‌دودمانی، درمانی است که از آنتی‌بادی‌های (پادتن‌های) ساخته شده از یک نوع سلول دستگاه ایمنی در آزمایشگاه، استفاده می‌شود. این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند مواد موجود در سلول‌های سرطانی یا مواد طبیعی را که می‌توانند به رشد سلول‌های سرطانی کمک کنند، شناسایی کنند. آنتی‌بادی‌ها به این مواد می‌چسبند و سلول‌های سرطانی را می‌کشند، رشد آنها را متوقف می‌کنند و جلوی پخش شدن آنها را می‌گیرند. آنتی‌بادی‌های تک‌دودمانی با تزریق وارد بدن می‌شوند. این آنتی‌بادی‌ها ممکن است فقط برای انتقال مستقیم داروها، سموم (توکسین‌ها) یا مواد رادیواکتیو به سلول‌های سرطانی استفاده شوند. این آنتی‌بادی‌ها در ترکیب با شیمی‌درمانی به‌عنوان مکمل هم به‌کار میروند. ( درمانی است که بعد از جراحی برای افزایش امکان معالجه داده می‌شود.)

(Herceptin ( Trastuzumab یک آنتی‌بادی تک‌دودمانی است که آثار پروتئین فاکتور رشد HER2 را مهار می‌کند.

گزینه‌های درمان برای سرطان پستان مردان:

جراحی اولیه.

کمک درمان.

متاستاز دوردست.

درمان سرطان پستان در مردان، مشابه درمان آن در زنان است. (برای اطلاعات بیش‌تر خلاصه PDQ در درمان سرطان پستان را ببینید.)

جراحی مقدماتی

برای مـردانی که سـرطان پستان در آنها تشخیـص داده شـده، معمولاً از روش درمانی پستان‌برداری تغییریافته رادیکال (Modified Radical Mastectomy) استفاده میشود. برای بعضی مردان نیز ممکن است جراحی نگهدارنده پستان همراه با توده‌برداری به‌کار رود.

درمان کمکی

پس از جراحی وقتی که دیگر سلول‌های سرطانی قابل مشاهده نیستند، درمانی تجویز میشود که درمان کمکی نامیده می‌شود. حتی اگر پزشک تمام سرطان قابل مشاهده در هنگام جراحی را بردارد، بیمار احتمالاً پس از جراحی تحت پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و/یا درمان توسط آنتی‌بادی تک‌دودمانی قرار میگیرد تا هرگونه سلول سرطانی که ممکن است باقی مانده باشد، از بین برود.

  • غدد لنفاوی منفی: برای مردانی که سرطان در آنها با غده لنفاوی منفی همراه است (سرطانی که به غدد لنفاوی گسترش نیافته است) باید بر همان اساس درمان برای زن مبتلا به سرطان پستان انجام شود، زیرا شواهدی مبنی بر پاسخ متفاوت به درمان برای زنان و مردان وجود ندارد.
  • غدد لنفاوی مثبت: برای مردانی که سرطان در آنها با غده لنفاوی مثبت همراه است (سرطان گسترش یافته به غدد لنفاوی) ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • شیمی‌درمانی به اضافه تاموکسیفن (برای ممانعت از اثر استروژن).
  • سایر درمان‌های هورمونی.
  • پژوهش‌های بالینی (Herceptin(Trastuzumab.

به‌نظر می‌رسد، این درمان‌ها بقای زندگی در مردان را به همان اندازه افزایش در زنان، بالا می‌برند. پاسخ بیمار به هورمون‌درمانی به ‌وجود گیرنده‌های (پروتئین‌های) هورمونی در تومور بستگی دارد. بیش‌تر سرطان‌های پستان در مردان، سه گیرنده دارند. معمولاً برای بیماران مبتلا به سرطان پستان مردانه، هورمون‌درمانی تجویز می‌شود ولی این روش می‌تواند عوارض جانبی بسیاری داشته باشد.

به‌عنوان مثال: گرگرفتگی و ناتوانی جنسی (ناتوانی در نعوظ کافی برای آمیزش جنسی).

متاستاز دوردست (Distant Metastasis)

درمان برای مردان مبتلا به متاستاز دوردست سرطان پستان (سرطانی که به سایر نقاط بدن پخش شده است)، ممکن است شامل هورمون‌درمانی، شیمی‌درمانی یا هر دو باشد.

هورمون‌درمانی احتمالاً شامل موارد زیر است:

  • ارکیکتومی (برداشت بیضه ها برای کاهش تولید هورمون)
  • آگونیست هورمون آزادکننده هورمون لوتئینایز با یا بدون مسدودکننده کامل اندروژن (برای کاهش تولید هورمون‌های جنسی)
  • تاموکسیفن برای سرطانی که گیرنده استروژن مثبت است.
  • پروژسترون (یک هورمون زنانه).
  • مهارکننده‌های آروماتاز (برای کاهش میزان استروژن تولید شده).

درمان‌های هورمونی ممکن است به توالی استفاده شوند (یکی پس از دیگری). در صورت عدم کارکرد هورمون‌درمانی، ردههای شیمی‌درمانی استاندارد ممکن است استفاده شوند. مردان معمولاً به همان شیوه زنان مبتلا به سرطان پستان به درمان پاسخ می‌دهند.

گزینه‌های درمان برای سرطان پستان موضعی راجعه مردان

برای مردانی با بیماری موضعی راجعه (سرطانی که پس از درمان، در یک ناحیه محدود بازگشت کرده است)، درمان معمولاً به این صورت است:

  • جراحی در ترکیب با شیمی‌درمانی؛ یا
  • پرتودرمانی در ترکیب با شیمی‌درمانی

یادگیری بیش‌تر درباره سرطان پستان در مردان:

برای کسب اطلاعات بیش‌تر در پایگاه علمی، پزشکی و آموزشی مؤسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان پیوندهای (Linkss) زیر را ببینید:

  • صفحه اصلی سرطان پستان.
  • شناخت رده‌های سرطان: آزمایش ژنی.
  • آزمایش ژنتیک برای خطر سرطان پستان و تخمدان: انتخاب با شماست

برای اطلاعات عمومی سرطان و سایر منابع از پایگاه علمی، پزشکی و آموزشی مؤسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان بخش‌های زیر را ببینید:

  • آنچه باید درباره سرطان بدانید ـ یک بررسی.
  • شناخت رده‌های سرطان: سرطان.
  • مرحله گذاری: پرسش و پاسخ.
  • شیمی‌درمانی و شما: حمایت از افراد مبتلا به سرطان.
  • پرتودرمانی و شما: حمایت از افراد مبتلا به سرطان.
  • رویارویی با سرطان.
  • پشتیبانی و منابع.
  • کتابخانه سرطان.
  • اطلاعات برای بازماندگان / درمانگران / حامیان.
ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code