جستجو در سایت

آیا اولتراسوند در درمان سرطان پروستات مؤثر است؟

آیا اولتراسوند در درمان سرطان پروستات مؤثر است؟
بهمن ۲۵, ۱۳۹۵

آیا اولتراسوند در درمان سرطان پروستات مؤثر است؟

?Is Ultrasound Effective Against Prostate Cancer

یک پژوهش بالینی جدید، مؤثر بودن اولتراسوند متمرکز با شدت بالا (HIFU) را به‌عنوان یک گزینۀ درمانی در بیمارانی که جدیداً با سرطان پروستات در مراحل اولیه تشخیص داده شده‌اند، مورد ارزیابی قرار داده است.

John Ward, M.D استادیار بخش اورولوژی M.D.Anderson و محقق ارشد در مرکز سرطان می‌گوید: «داشتن یک گزینۀ درمانی چیز خوبی است و HIFU یک راه دیگر برای مردانی است که تومورهای کوچک دارند و می‌خواهند فعال‌تر باشند. این درمان در اروپا برای درمان ۱۷.۰۰۰ مرد با مراحل متفاوت سرطان پروستات استفاده شده است و از آن تجربه به‌نظر می‌رسد که یک تعادل نویدبخش میان درمان مؤثر سرطان و عوارض کم در درازمدت وجود دارد.»

محققین امیدوارند که HIFU برای عده‌ای از مردان روش درمانی را فراهم کند که به برش جراحی احتیاج ندارد و امکان آسیب کم‌تری را به بافت سالم اطراف تومور دارد.

Ward می‌گوید: «ما به‌صورت تنگاتنگی نتیجۀ این پژوهش بالینی ملی را دنبال می‌کنیم. HIFU می‌تواند سردمدار راهی به سوی روشی جدید و غیرتهاجمی که در آن، تومورها از بین می‌روند ولی بافت‌ها و ساختارهای سالم آسیب نمی‌بینند، باشد.»

پیش‌زمینه

اگرچه HIFU هنوز توسط (FDA) مدیریت نظارت بر امور داروویی و غذایی ایالات متحده برای استفاده در آن کشور مورد تأیید قرار نگرفته است، ولی به‌صورت گسترده در اروپا، آمریکای لاتین، چین، ژاپن و کانادا مورد استفاده قرار گرفته است. Ward می‌گوید که بسیاری از مردان برای انجام این روش از ایالات متحده به کشورهای دیگر مسافرت می‌کنند.

هدف مطالعه

Ward می‌گوید: «پزشکان سراسر جهان سال‌های زیادی است که به‌صورت ایمن و کارا از HIFU استفاده می‌کنند. به هر حال، ما به این پژوهش محلی برای نشان دادن جایگاه HIFU در میان بسیاری گزینه‌های درمانی اثبات شده و کارای دیگر نیاز داریم.»

مطالعۀ HIFU که از گرما استفاده می‌کند را با جراحی سرمایشی که از انجماد استفاده می‌کند، مقایسه خواهد کرد تا مشخص کند که آیا آنها در کشتن تومورهای پروستات به‌اندازۀ مساوی مؤثر هستند یا نه؟

Ward می‌گوید: «توسعۀ درمانی آینده در مورد سرد کردن یا گرم کردن بافت پروستات برای تأثیر بر درمان سرطان پروستات استفاده از تکنولوژی‌های کاهندۀ دیگری برای درمان فقط بخش سرطانی پروستات با روش درمانی که شامل گرما دادن یا سرد کردن که با HIFV و سرما درمانی تأمین می‌گردد، می‌شود. در حقیقت ما قبلاً مطالعه‌ای را در طول پژوهش‌ HIFU برای سرمادرمانی موضعی برای مردانی که برای ا نجام HIFU پذیرفته نشده‌اند، هدایت کرده‌ایم.»

شرح مطالعه

انجام HIFU که از تکنولوژی روبوتیک سود می‌برد، دو تا سه ساعت برای کامل شدن زمان می‌برد.

یک دستۀ اولتراسوند دوکاره وارد راست‌روده در نزدیکی پروستات می‌شود. ابتدا امواج اولتراسوند محل پروستات را شناسایی می‌کنند و آن را به مناطق درمانی دقیق و مختص تقسیم می‌کنند.

سپس امواج بر روی مناطق درمانی متمرکز می‌شوند. آنها بافت را بین ۸۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌کنند که موجب نابودی آن می‌شود.

روش HIFU:

  • سلول‌های سرطانی را با امواج صوتی با انرژی بالا می‌کشند.
  • شبیه سنگ‌شکنی است که درمانی برای سنگ‌های کلیه است.
  • نیاز به بی‌حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی دارد.
  • معمولاً سرپایی انجام می‌شود.
  • نیاز به سوندگذاری دارد (حداقل دو هفته).

عوارض احتمالی

تعدادی از بیماران ممکن است عوارض زیر را داشته باشند:

  • ورم خفیف موقتی در منطقۀ کشالۀ ران.
  • احتباس ادراری.
  • بی‌اختیاری ادرار.
  • ناتوانی جنسی.
  • درد.

شرایط

برای واجد شرایط بودن برای این مطالعه، مردان باید:

  • ۶۰ ساله یا مسن‌تر باشند.
  • سرطان پروستات محدود و با درجۀ پایین داشته باشند.
  • آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) کم‌تر از ۱۰ داشته باشند.

تعدادی از بیمارانی که برای این پژوهش‌ واجد شرایط می‌شوند، ممکن است همچنین واجد شرایط برای سایر گزینه‌های درمانی غیرتهاجمی مانند انتظار پیگیرانه، سرما درمانی یا پرتودرمانی باشند.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code