جستجو در سایت

معجزه چهار ماده غذایی در پیشگیری از سرطان

معجزه چهار ماده غذایی در پیشگیری از سرطان
آبان ۱۸, ۱۳۹۹

امروزه با گسترش سبک زندگی شهری و به دنبال آن، توسعه دسترسی افراد به غذاهای آماده، خطر ابتلا به انوع بیماری به خصوص سرطان بسیار بیشتر شده است. بر اساس مطالعات علمی صورت گرفته در بسیاری از موسسات سرطان شناسی، به همان اندازه که مصرف برخی مواد غذایی صنعتی و آماده میتوانند خطر بروز سرطان‌های شایع ونادر را در افراد بالا ببرند، به همان اندازه مواد غذایی طبیعی هستند که از خطر بروز سرطان در افراد جلوگیری می‌کنند.

در این میان، برخی مواد غذایی هستند که تاثیر به سزایی در کنترل و پیشگیری از بروز سرطان دارند که در ادامه به پنج تای آن‌ها آشنا می‌شویم.

معجزه اول: سیر

سیر حاوی ترکیبات گوگردی است که ممکن است دفاع طبیعی سیستم ایمنی بدن را در برابر سرطان تحریک کند و ممکن است پتانسیل کاهش رشد تومور را داشته باشد. دکتر ایولین تریبوله، معتد است می‌توان از تمامی خانواده سیر، پیاز، تره فرنگی، پیازچه، پیاز کوهی و موسیر برای سلامتی استفاده کرد. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که این خانواده ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. به طور خاص، بزرگسالانی که بیشترین سبزیجات آلیمیوم را مصرف می‌کردند ۷۹ درصد کمتر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نسبت به افرادی که کمترین مصرف را داشتند، تجربه کردند.

بررسی درباره تاثیر سیر در درمان سرطان، یک تحقیق حاشیه ای نیست. بیش از پنجاه سال است که بسیاری از موسسات بزرگ پزشکی در این خصوص بررسی می کنند. نتایج این بررسی ها در بسیاری از نشریه های معتبر پزشکی به چاپ رسیده و می رسد. به تازگی پژوهش مشترکی از سوی موسسه ملی سرطان و انجمن سرطان آمریکا در این خصوص انجام گرفته است.

حکایت نو و جالب سیر در درمان سرطان به ویژه در ۱۰ سال گذشته جالب شده است. بررسی های صورت گرفته در چین، ایتالیا و ایالات متحده جملگی به این نتیجه رسیده اند که سیر برنامه غذایی مناسبی علیه سرطان است. تا قبل از این زمان، در این مورد بررسی هایی آزمایشگاهی در لوله های آزمایش و نیز روی حیوانات انجام شده بود. اما همان طور که گفتیم این بررسی ها به تازگی روی انسان انجام شده که آثار مثبتی برجای گذاشته است.

دست کم از سال ۱۹۴۹ درباره خواص ضدسرطانی سیر بررسی هایی صورت گرفته است. در این سال دانشمندان آلمانی متوجه شدند که آلیسین موجود در سیر، مانع از رشد تومور در موش ها می شود. در این دوران دانشمندان در صدد یافتن مواد قدرتمندی برای شیمی درمانی بودند تا تومورهای بیماران سرطانی را نابود کند. پژوهش های بعدی نشان داد که این خاصیت در آلیسین وجود دارد. در سال ۱۹۶۴ مشخص شد که عصاره سیر تازه، به جای آلیسین می تواند به طور کامل مانع از رشد سرطان سینه در موش هایی شود که به شدت مستعد این بیماری هستند. در سال ۱۹۸۳، به استناد گزارشی مشخص شد که روغن سیر می تواند مانع از رشد سرطانهای پوستی شود. کمی بعد معلوم شد که سوای آلیسین، اجزای دیگری از سیر نیز می توانند در درمان سرطان نقش داشته باشند. آنچه می خوانید اجزایی از سیر هستند که می توانند مانع از رشد تومورهای سرطانی در حیوانات بشوند:

  • اجوان
  • آلیسین
  • الکیسین
  • آلیل مرکاپتان
  • آلیل متیل تری سولفید
  • دیالیل دی سولفید
  • دیالیل سولفید
  • دیالیل تری سولفید

سیر با تقویت نظام بدن برای دفع مواد سمی، مانع از ابتلای سلول ها به سرطان می شود. کبد مواد شیمیایی سمی و سایر مواد را از بدن دور می کند. سیر هم کبد را از بیمار شدن مصون نگه می دارد. سیر در ضمن نقش موثری روی آنزیم های ضد سم کبد دارد. این آنزیم ها مواد سمی را متلاشی می کنند تا از ناحیه آنها اقدامی علیه بدن صورت نگیرد. سیر غنی از سولفور به این مهم کمک می کند. سولفور، یک صدم وزن سیر را تشکیل می دهد. ترکیب های غنی و فراوانی از سولفور در سیر وجود دارند.

سیر تاثیرات ضد تومور فراوان دارد و این نشان می دهد که می توان از سیر در درمان سرطان و نیز برای پیشگیری استفاده کرد، این همان مطلبی است که بقراط در دو هزار سال پیش به ما گفت. یکی از روش های بررسی درباره سرطان، کشت سلول های سرطانی در بدن موش است. بعد با تزریق مواد مختلف بررسی می شود کدام مواد می تواند مانع از رشد سلول و تومور شود. البته در این بررسی موضوع پیشگیری دیگر مطرح نیست زیرا سلول سرطانی پیشاپیش وارد بدن حیوان شده است.

در جریان یکی از همین بررسی ها مشخص شد که سیر می تواند تومور سرطانی را کوچکتر کند. دکتر بنجامین لاو، استاد دانشکده پزشکی در دانشگاه لومالیندا کالیفرنیا با یک سلسله آزمایش هایی روی موش ها، ثابت کرد که مصرف سیر می تواند روی رشد تومورهای سرطانی تاثیر جدی بگذارد. در جریان یک آزمایش دیگر روی موش های مبتلا به تومور، سیر را به شکل تزریق و نیز به شکل خوردنی به موش ها دادند. در موش هایی که عصاره سیر به آنها تزریق شده بود، رشد تومور سرطانی ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافت. رشد تومور در موش هایی که سیر را از طریق دهان مصرف کرده بودند ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش نشان داد.

 

سیر

معجزه دوم: لیمو

خوردن میوه‌های خانواده مرکبات ممکن است خطر ابتلا به سرطان مری را کاهش دهد، طبق یک مطالعه مروری ۲۰۱۸ در مجله پزشکی عمومی ایالات متحده، لیمو و آب لیمو برای سلامتی و مبارزه با سرطان بسیار مفیدند.

همچنین این ماده در درمان بیماری های عروق کرونر و کاهش سطح کلسترول بسیار موثر است. به طور شگفت انگیزی ۱۱ لیمونوئید موجود در لیمو قادر است از گسترش و پیشرفت بیماری ها پیشگیری کرده که ۱۰۰۰۰ برابر بیشتر از شیمی درمانی اثر گذار تر است همچنین باید گفت که لیمونوئید موجود در پوست لیمو به میزان ۱۰ برابر بیشتر از خود آب لیمو حاوی ویتامین می باشد. با افزودن آب لیمو به آب آشامیدنی خود به بدن خود کمک می کنید تا لیمونوئید بیشتری را جذب کرده و عملکرد خوبی داشته باشد.

لیمو ترش

معجزه سوم: کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از مواردی است که باید مرتب بخورید. تحقیقات مدت هاست که نشان داده اند سولفورافان (ترکیبی که در کلم بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی وجود دارد) می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند یا روند پیشرفت آن را آهسته‌تر کند.

بروکلی ممکن است یک داروی شگفت‌انگیز طبیعی برای انواع سرطان باشد از جمله سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان پروستات، و سرطان‌های انواع اندام‌های داخلی مثل ریه، انتهای روده‌ی بزرگ، کبد، کلیه‌ها، و روده‌ها. با این اوصاف، بروکلی به ویژه برای سرطان رحم و سینه مفید است زیرا استروژن اضافه را از بدن دفع می‌کند. دلیل این امر حضور ترکیبات ضدسرطانی مانند گلوکورافانین ، دی ایندولیل‌متان، بتاکاروتن، سلنیوم و سایر مواد مغذی مانند ویتامین‌های ث، آ، ای، زینک، پتاسیم و آمینواسدهای خاصی است که از عوامل ضدسرطان قوی هستند.

بروکلی

معجزه چهارم: ماهی و غذای دریایی

محققان استرالیایی دریافتند که افرادی که چهار وعده ماهی در هفته می‌خورند تقریباً یک سوم کمتر در معرض سرطان خون، لوسمی، میلوما و لنفوم هستند.ماهی به علت دارا بودن مقادیر بالای اسیدهای چرب ضروری امگا-۳ به عنوان یکی از عوامل مهم در کاهش خطر سرطان در تحقیقات مختلف مشخص شده است.طبق بررسی انجام شده با اتصال اسیدهای چرب امگا-۳ به دیواره سلولی، جایی که گسترش سرطان از آنجا اغاز می­شود، باعث توقف کردن آنزیم های فعال کننده به نام سیکلواکسیژناز می­شود، این باعث گسترش سرطان و به ویژه سرطان سینه می­شود. توقف سرطان  نیز با فعال کردن یک نوع گیرنده در دیواره سلولی به نام گیرنده پروکسی زوم ۱ می­شود که این گیرنده می­تواند تکثیر شدید سلول های سرطانی سینه را متوقف کند.

ماهی دارای مواد مغذی روی و سلنیوم است که بدلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آنها می­توانند مانع تجمع رادیکال های آزاد در بافت شوند و باعث تقویت سیستم ایمنی می­شوند و به طور  غیر مستقیم توانایی گلبولهای سفید در حذف سلول های سرطانی را افزایش می­دهند.

ماهی دارای مقادیر بالایی ویتامین D است. در تحقیقات متعددی به نقش این ویتامین  در پیشگیری از سرطانهای کولون و پروستات اشاره شده است. از سوی دیگر وجود مقادیر بالا و مناسب درشت  مغذی ها و ریز مغذی ها در ماهی، علاوه بر تقویت  بدن بیماران و تامین نیازهای غذایشان، دوره ضعف وکاهش شدید وزن و تحلیل شدید بافتها (کاشکسی) را می­کاهد و کاهش طول دوره این عارضه کمک به تاثیر بهتر دارو های شیمی درمانی و درنهایت کمک به وزن گیری مجدد بیمار و کاهش حالت کاتابولیک ناشی از سرطان در بیماران مبتلا می­نماید.

ماهی

انتهای خبر/