جستجو در سایت

درباره مکمل‌های غذایی و گیاهی

درباره مکمل‌های غذایی و گیاهی
تیر ۳۱, ۱۳۹۷

درباره مکمل‌های غذایی و گیاهی

پیام های مهم

پیش از مصرف مکمل‌های غذایی و گیاهی باید درباره آنها اطلاعات کافی به‌دست آورد.
باید با پزشک خود صحبت نمود و از فواید و خطرات احتمالی این مکمل‌ها، اثرات متقابل آنها بر درمان‌های سرطان، عوارض جانبی ناشی از مصرف آنها، و از دیگر ملاحظات مربوط به آنها مطلع شد.
ممکن است بیماران سرطان بخواهند از مکمل‌های غذایی و گیاهی به‌عنوان روشی برای تقویت سلامتی و بهبود تغذیه خود، یا به‌منظور کاستن از عوارض جانبی درمان استفاده نمایند. نکته مهم این است که آنها، پیش از مصرف مکمل‌های خاصی که قصد استفاده از آنها را دارند، با پزشک خود درباره فواید و خطرات احتمال این مکمل‌ها صحبت کنند.

انواع مکمل‌ها

مکمل‌های غذایی: این فرآورده‌ها دارای یک یا چند ماده غذایی، از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی و گیاهان و اسیدهای آمینه و هورمون‌ها، می‌باشند و امکان دارد افراد تصمیم بگیرند آنها را به رژیم غذایی خود اضافه نمایند. مکمل‌های غذایی را می‌توان بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها، خواربارفروشی‌ها، و فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی به‌صورت حب (Pill)، کپسول، قرص (Tablet)، مایع، یا پودر خریداری نمود.
مکمل‌های گیاهی، یا اندام‌ها و عصاره‌های گیاهی که مخصوصاً در مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شوند (Botanicals). این فرآورده‌ها، از جمله قرص و کپسول و پودر و چای کیسه‌ای، مکمل‌ای غذایی بوده و شامل گیاه یا اجزای گیاهی هستند.
مکمل‌هایی که به‌عنوان طب تکمیلی و جایگزین استفاده می‌شوند
مکمل‌ها به‌عنوان بخشی از طب تکمیلی و جایگزین (CAM یا Complementary And Alternative Medicine) به‌حساب می‌آیند، و گروهی متنوع از درمان‌ها، شیوه‌ها (تکنیک‌ها)، و فرآورده‌ها هستند که به‌عنوان طب مرسوم در نظر گرفته نمی‌شوند. درمان مرسوم را از نظر علمی تست کرده‌اند، مشخص شده که بی‌خطر و مؤثر می‌باشد، و سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آن را تأیید نموده است. از مکمل‌ها می‌توان به‌عنوان طب تکمیلی یا به‌عنوان طب جایگزین استفاده نمود. درباره تعاریف طب تکمیلی و طب جایگزین اطلاعات بیش‌تری در سایت مؤسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان وجود دارد.

به‌عنوان مثال، اگر شخصی از مکمل گیاهی برای کمک به کاهش دادن تهوع در طول شیمی‌درمانی استفاده نماید، این کار را درمان تکمیلی به‌حساب می‌آورند. بسیاری از مکمل‌ها را می‌توان بدون خطر و به راهنمایی پزشک استفاده نمود تا عوارض جانبی درمان مرسوم را کاهش داد یا سلامت و خوشی و آسایش بدنی یا احساسی شخص بیمار را بهبود بخشید.

در ضمن، اگر شخصی، در تلاش برای درمان سرطان به‌جای شیمی‌درمانی از دوزهای بالایی از همان مکمل گیاهی استفاده نماید، این کار را طب جایگزین به‌حساب می‌آورند. این ادعاها که مکمل‌ها می‌توانند سرطان را درمان کنند ثابت نشده است، و امکان دارد برخی از مکمل‌ها برای سلامتی افراد مضر باشند.

ارزیابی بی‌خطر بودن مکمل‌ها

ممکن است تعیین بی‌خطر و مؤثر بودن مکمل‌های غذایی مشکل باشد. اطلاعات مربوط به مکمل‌های غذایی اغلب بر اساس شواهد حکایت‌گونه (بر اساس اظهارات شخصی افراد) است به‌جای آنکه مبنای علمی داشته باشد. مردم غالباً اعتقاد دارند که چون گیاهان و دیگر مکمل‌ها «طبیعی» هستند و قرن‌هاست که برای اهداف پزشکی استفاده شده‌اند، بنابراین بی‌خطر می‌باشند. اما بی‌خطر بودن بسته به اجزای موجود در مکمل غذایی، دوز مصرفی، نحوه تولید آن، و تأثیری که بر بدن دارد متفاوت است.

FDA بر مکمل‌های غذایی به‌نحوی متفاوت با داروهای تجویزی یا داروهای بدون نسخه نظارت می‌کند و پیش از فروش مکمل‌های غذایی آنها را به‌عنوان موادی بی‌خطر یا مؤثر تأیید نمی‌کند. FDA تنها زمانی می تواند ادعا کند که مکملی بی‌خطر نمی‌باشد که مصرف‌کنندگان گزارش کنند با مصرف آن دچار مشکلاتی شده‌اند. به این ترتیب، میزان کنترل کیفیت مکمل به تولیدکننده، فروشنده، و افراد دیگری بستگی دارد که درگیر فرآیند تولید آن می‌باشند.

توجه به این نکته اهمیت دارد که ممکن است ادعاهایی که روی برچسب مکمل‌ها نوشته می‌شود گیج‌کننده باشد.

FDA این اجازه را می‌دهد که برچسب مکمل‌ها شامل سه نوع ادعا باشد: ادعای بهداشتی (که پیوند موجود بین غذا یا جزء تشکیل‌دهنده غذا و یا مکمل غذایی خاص و بیماری یا ناراحتی بهداشتی را توصیف می‌کند، و این پیوند مورد تأیید FDA است)، ادعای حاوی بودن ماده مغذی (که سطح موجودی ماده‌ای مغذی یا ماده‌ای غذایی را در فرآورده توصیف می‌کند)، و ادعای ساختاری یا عملکردی (که توصیف می‌کند از جزء تشکیل‌دهنده ماده غذایی انتظار می‌رود چگونه بر ساختار و عملکرد بدن تأثیر نماید). برچسب‌های فرآورده‌هایی که ادعای ساختاری یا عملکردی دارند باید شامل این تکذیب هم باشد که «این مطلب توسط FDA ارزیابی نشده است. هدف از کاربرد این فرآورده این نیست که هیچ نوع بیماری تشخیص، درمان، معالجه، یا پیشگیری شود». به عبارت دیگر، این ادعا احتمالاً به دقت تست نشده و شاید صحت نداشته باشد.

افرادی که تحت درمان سرطان هستند باید درباره بی‌خطر بودن مکمل‌های غذایی بسیار احتیاط کنند زیرا برخی از این مکمل‌ها امکان دارد باعث یجاد اختلال در جراحی، شیمی‌درمانی، و پرتودرمانی بشوند. به‌عنوان مثال، ممکن است گیاه Kava (بوته فلفل استرالیایی که با له کردن ریشه آن نوشابه‌ای مستی‌آور تهیه می‌کنند) در امر بیهوشی در عمل جراحی اختلال ایجاد نماید ، و برخی از پزشکان اعتقاد دارند که شاید با مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها از کارآیی یا تأثیر درمان کاسته شود.

صحبت با پزشک درباره مکمل‌ها

ممکن است تصمیم‌گیری درباره لزوم مصرف مکمل غذایی یا زمان و نحوه مصرف آن به‌سادگی میسر نباشد. نکته مهم این است که باید درباره مکمل اطلاعات کافی داشت و در ارتباط با مکمل انتخابی با پزشک صحبت کرد و به بررسی نکات زیر پرداخت:

فواید و خطرات احتمالی مکمل مربوطه، تا حدی براساس سابقه پزشکی که شخص از کاربرد مکمل دارد.
تأثیرات متقابل احتمالی مکمل و درمان‌های جاری سرطان که از آنها برای درمان شخص بیمار استفاده می‌شود.
عوارض جانبی احتمالی مصرف مکمل
میزان دوز مصرفی مکمل و طول مدت درمان با آن
اطلاعات جدید درباره مکمل، که به‌جای حکایت‌های شخصی ترجیحاً با انجام آزمایشات بالینی به‌دست آمده است

هشدارهایی درباره کاربرد مکمل‌ها امکان دارد برخی از مکمل‌ها‌، حتی اگر با دوزهای توصیه شده استفاده شوند، باعث بروز عوارض جانبی بشوند، مانند بالا رفتن فشار خون، تهوع، اسهال، یبوست، غش، سر درد، تشنج، حمله قلبی، یا سکته مغزی. اگر با مصرف مکمل عوارض جانبی مضر مشاهده شود، باید بلافاصله با پزشک تماس گرفت.
ممکن است برخی از اجزای موجود در مکمل برای داروهای تجویز شده یا بدون نسخه تهیه شده‌ای که شخص از قبل مصرف می‌کند مزاحمتی ایجاد نماید. علاوه بر آن، همان‌طور که در بالا گفته شد، امکان دارد برخی از مکمل‌ها در کار درمان‌های سرطان اختلال ایجاد کنند.
امکان دارد مکمل‌های غذایی خاص برای افرادی بی‌خطر نباشد که به ناراحتی‌های به‌خصوص مانند بالا بودن فشار خون، دیابت، ناراحتی‌های روان و ذهن، یا بیماری قلبی دچار هستند.

توصیه به کسانی که تصمیم می‌گیرند از مکمل‌ها استفاده نمایند

تنها آن فرآورده هایی را که از یک جزء تشکیل می‌شوند و پزشک شما آنها را تأیید کرده است خریداری کنید که در برچسب آنها به‌وضوح قید شده است هر دوز از آنها شامل چه چیزهایی می‌باشد، و از مارک‌ها یا برندهایی ساخت کارخانه‌هایی استفاده کنید که شما یا پزشکتان می‌دانید معتبر هستند.
باید نشانه یا مهر تأیید بر روی برچسب مکمل وجود داشته باشد.
باید برچسب مکمل را وارسی نمود و متوجه شد که آیا مکمل به‌طور علمی تست شده است. برای اطلاع از نتایج تست‌های به عمل آمده باید با سازنده مکمل تماس گرفت، و اگر چیزی مشخص نباشد باید از پزشک درخواست کرد آن را توضیح دهد.
باید نسبت بهادعاهایی که روی برچسب مکمل نوشته شده بدبین بود، مخصوصاً برچسب‌های مکمل‌هایی که در آنها ادعا می‌شود که سرطان را درمان می‌کنند، زیرا هیچ وسیله، علاج، یا درمان واحدی وجود ندارد که تمام سرطان‌ها را درمان کند.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code