جستجو در سایت

تغذیه و سرطان پروستات: روی آوردن به میوه و سبزی‌ها برای مبارزه با سرطان از طریق (فیتوکمیکال)

تغذیه و سرطان پروستات: روی آوردن به میوه و سبزی‌ها برای مبارزه با سرطان از طریق (فیتوکمیکال)
بهمن ۲۵, ۱۳۹۵

تغذیه و سرطان پروستات: روی آوردن به میوه و سبزی‌ها برای مبارزه با سرطان از طریق (فیتوکمیکال) مواد شیمیایی گیاهی موجود در آنها

Nutrition And Prostate Cancer: Look To Fruit, Veggies For Cancer-Fighting Phytochemicals

مواد شیمیایی طبیعی موجود در گیاهان که به آنها فیتوکمیکال گفته می‌شود، به‌علت نقش ضدسرطانی بالقوه‌شان، به‌طور روزافزون مورد مطالعه قرار می‌گیرند. در بررسی منابع فیتوکمیکال مثل سیب، پیاز، سیر، Cranberry یا انگورفرنگی و گوجه‌فرنگی مشخص شده است که تمامی این گیاهان ظرفیت ضدسرطانی دارند.

  • Quercetin یکی از انواع فیتوکمیکال‌هاست که به آن فلاوونوئید گفته می‌شود. مطالعه‌ای بر روی نقش کوئرستین بر روی سلول‌های سرطانی پروستات نشان داد که این فلاوونوئید طبیعی باعث مهار پروتئین گیرندۀ آندروژن که در پیدایش و پیشرفت سرطان نقش دارد، می‌شود. وقتی فعالیت این پروتئین‌ها کاهش پیدا کند، سرطان کم‌تر تحریک به رشد می‌شود. کوئرستین – که همچنین از درمان‌های دارویی رایج برای حمایت است- در تمام گیاهانی مثل کلم، کرن‌بری یا انگورفرنگی، کلم‌پیچ، گلابی، انگور، سیب، پیاز و سیر و نیز به‌صورت مکمل غذایی موجود است.
  • سیر که از قدیم‌الایام به‌علت مزایای ترکیبات گوگردی‌اش شناخته شده بود، اینک محور بعضی مطالعات اخیر در مورد سرطان پروستات شده است. سیر با کشتن ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود و ترکیبات گوگردی آن نیز ممکن است خصوصیات ضدسرطان پروستات را داشته باشند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که یک ترکیب طبیعی سیر که به آن (S-Allylmercaptocysteine SAMC) گفته می‌شود، در نشانگرهای زیستی (مثل PSA) و فعالیت تستسترون تغییر ایجاد می‌کند، تغییراتی که شبیه تغییر ایجاد شده به‌وسیلۀ رویکرد اثبات شده دیگری در درمان سرطان پروستات از طریق محرومیت از آندروژن است.
  • Cranberry یا انگورفرنگی از دیگر گیاهان مکمل در دسترس با فواید ضدسرطانی بالقوه است. فیتوکمیکال‌های موجود در انگورفرنگی شامل گلیکوزید فلاوونول‌ها، آنتوسیانین‌ها، پروآنتوسیانیدین‌ها (مثل تانین تغلیظ شده) و پلی‌فنول‌ها هستند. تحقیقی در سال ۲۰۰۴ ادعا کرد که این مواد شیمیایی طبیعی برای توقف پیشرفت سلول‌های سرطانی پروستات با هم وارد عمل می‌شوند.
  • مطالعۀ سال ۲۰۰۴ با مطالعۀ دیگری که در آن بیان شد، هاوویند موجود در عصارۀ انگورفرنگی باعث جلوگیری از پیشرفت سلول‌های سرطانی به ‌اندازۀ ۵۰% می‌شد، همراه گردید.

یکی از جدیدترین و شاید امیدوارکننده‌ترین مطالعات بر روی فعالیت ضدسرطانی گیاهان کامل شامل لیکوپن Lycopene می‌شود (کاروتنوئیدی در گوجه‌فرنگی که مسئول رنگ قرمز آن است). این مطالعات مؤید آن است که مصرف گوجه‌فرنگی پخته کامل می‌تواند باعث حفاظت علیه سرطان پروستات شود و خاصیت ضدسرطانی دارد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، بیماران سرطانی قبل از اندازه‌گیری مجدد PSA و مقایسه با میزان پایه فقط به مدت ۳ هفته پاملتا با سس گوجه‌فرنگی می‌خوردند. بیماران کاهش محسوسی را در میزان PSA خونشان تجربه کردند که حاکی از آن بود که پیشرفت سرطان کند یا متوقف شده است. پژوهشگران همچنین بیان کردند که سلول‌های سرطانی با سرعت زیاد در حال از بین رفتن بودند. آنها باور دارند که دیگر فیتوکمیکال‌های درون گوجه‌فرنگی می‌توانند به‌صورت یکجا همراه با لیکوپن این اثرات را تولید کنند. اگر این مطلب درست باشد این نتایج فقط موقعی ممکن می‌شود که کل مواد معدنی گوجه‌فرنگی مصرف شود نه فقط مکمل‌های غذایی.

علاوه براین خواص ضدسرطانی احتمالی، گوجه‌فرنگی منبع بخشی از مواد غذایی شامل فولات، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، پتاسیم، و دیگر کاروتنوئیدهای متناوب است. همچنین، این گیاه حاوی فیتوکمیکال‌هایی به نام پلی فنول است که ممکن است در کاهش خطر سرطان نقش داشته باشد.

نتایج این مطالعات حاکی از آن است که فعالیت بالقوۀ ضدسرطانی پروستات در مصرف غذاهایی غنی از فیتوکمیکال‌ها از قبیل سیب، سیر، انگورفرنگی Cranberry و گوجه‌فرنگی وجود دارد. بیماران مبتلا به سرطان پروستات یا بازماندگان از سرطان پروستات، باید مصرف موادی مثل سیب پخته یا خام، پیاز پخته، سیر پخته، گوجه‌فرنگی و آب انگور فرنگی ( Cranberry)را به‌عنوان بخشی از مواد دریافتی روزانه و یا سبزی‌ها و میوه‌های تازه در نظر بگیرند.

دستورهای پخت سرشار از فیتوکمیکال

پاستا پنه همراه با گوجه‌فرنگی و سوسیس

۱ روغن خالص زیتون اضافه

۱ عدد پیاز خرد شده متوسط

۱ دانه سیر ریز ریز شده

۴ سینه مرغ خرد شده

۱ قوطی ۸۰۰ گرمی گوجه‌فرنگی خرد شده

۱ پاکت ۴۰۰ گرمی پنه با گندم کامل

۲۰۰ گرم پنیر خرد شده

با توجه به‌دستورالعمل روی پاکت، پنه را بپزید. هنگامی‌که پاستا در حال پختن است، روغن را به مدت ۵ دقیقه تفت دهید. سپس سیر و سوسیس را اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقۀ دیگر تفت دهید. گوجه‌فرنگی خرد شده را اضافه کنید و تا هنگامی‌که غذا کاملاً داغ شود، آن را بپزید. پنۀ پخته شده را اضافه کنید و آن را همراه با پنیر فتا یا بدون آن میل فرمایید.

  • در صورت امکان از سوسیسی استفاده کنید که از گوشت مرغ بدون هورمون و از مواد طبیعی (Organic Food) تولید شده باشد.

چیپس سیب

۱ قاشق چایخوری دارچین

نصف فنجان آرد گندم کامل

نصف فنجان شکر قهوه‌ای

نصف فنجان آرد جو

نصف فنجان کره

از قبل فر را تا ۳۵۰ درجۀ فارنهایت گرم کرده و در یک ماهی‌تابۀ ۸ اینچی روغن بریزید. سیب‌ها را پوست کنده، تکه تکه کنید و در دارچین بیاندازید. آرد، شکر، جو و کره را با هم مخلوط کنید تا تُرد شود. سیب را در ماهی‌تابۀ ۸ اینچی انداخته و رویش مخلوط جو را اضافه کنید. به مدت ۴۵ دقیقه در دمای ۳۵۰ درجۀ فارنهایت غذا را بپزید.

  • در صورت تمایل، کره می‌تواند به‌میزان ۴/۱ پیمانه به‌منظور دریافت چربی و کالری کم‌تر کاهش پیدا کند.

انگور فرنگی (Cranberry)خنک‌کننده

میزان مساوی از آب گازدار را با عصارۀ انگورفرنگی مخلوط کنید. اگر شما نمی‌توانید عصاره مایع کرن‌بری را پیدا کنید منابع آن‌لاین زیادی وجود دارد. اگر شما نوشیدنی شیرین‌تری را ترجیح می‌دهید ۲/۱ پیمانه آب انگور سفید یا دیگر عصاره‌های شیرین طبیعی میوه‌ها را اضافه کنید. یک برش لیمو نیز می‌تواند باعث طراوت و مزه شود.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code