جستجو در سایت

نقش ویتامین ب-۳ در محافظت از پوست دربرابر اشعه UV

نقش ویتامین ب-۳ در محافظت از پوست دربرابر اشعه UV
اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰

محققان طی یک مطالعه جدید دریافتند که مصرف ویتامین ب-۳ یا همان نیکوتینامید میتواند از پوست دربرابر سرطان‌های پئستی غیرملانوم محافظت کند. این تحقیق جدید توسط محققان آکادمی پوست و فنولوژی اروپا ارائه شده است.

ویتامین ب-۳ یکی از هشت ویتامین ب محلول در آب است و به اسیدنیکوتینیک، نیاسینامید و نیکوتین آمید نیز معروف است. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده، نقش مهمی در سیگنالینگ سلول و ترمیم دی.ان.ای داشته و کمبود آن در بدن، فرد را با مشکلات پوستی، زوال عقل و اسهال مواجه می‌سازد.

این ماده غذایی ارزشمند در بسیاری از غذاهایی که روزانه مصرف می‌شوند موجود است. از جمله به طور طبیعی در سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ وجود دارد. طی فرایند پخت بسیاری از محصولات غذایی نیز، کسری از دوز نیاسین فرآوری می‌شود.

دونوع سرطان پوست اصلی وجود دارد: سرطان پوست غیرملانوم (که شامل سرطان پوست سلول پایه، سرطان پوست سلول سنگفرشی و انواع نادر دیگر است) و سرطان پوست ملانوم.

محققان ایتالیایی توانسته‌اند سلول‌های (کراتینوسیت‌های اولیه انسانی) را از پوست بیماران مبتلا به سرطان‌های پوست غیرملانوم جدا کنند. سپس این سلول‌ها با سه غلظت مختل از نیکوتینامید (NAM) که نوعی ویتامین ب-۳ است به مدت ۱۸، ۲۴ و ۴۸ ساعت تحت درمان قرار گرفتند و سپس در معرض اشعه ماوراءبنفش قرار دادند. نتایج این آزمایش نشان داد که درمانی آزمایشی با ۲۵ دوز از NAM24 توانست سلول های پوستی را از اکسیداتیو ناشی از اشعه ماوراء بنفش از جمله آسیب به بافت DNA محافظت کند.

دکتر لارا کامیلو دانشجوی تحقیقاتی دپارتمان پوست AOU Maggiore della Carità, واقع در نوارا ایتالیا دراین باره می گوید: «مطالعات ما نشان میدهد که افزایش مصرف ویتامین ب-۳، که به راحتی در رژیم غذایی روزانه موجود است، از پوست دربرابر برخی موارد محافظت میکند. اقرات قرارگرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به طور بالقوه باعث کاهش بروز سرطان های پوستی غیرملانوم میشود. با این حال، اثر محافظتی ویتامین ب-۳ کوتاه مدت است. بنابراین، باید حداکثر یک تا دو روز قبل از قرار گرفتن درمعرض آفتاب شدید مصرف شود.»

سرطان های پوستی غیرملانوم شایع ترین نوع سرطان بدخیم در میان نژاد هند و اروپایی است و شیوع آن در سراسر جهان به شدت روبه افزایش است. عامل اصلی بروز این سرطان نیز قرارگیری در معرض اشعه ماوراءبنفش است که به بافت DNA آسیا رسانده، تولید ROS را افزایش میدهد، التهاب موضعی را فعال کرده و انرژی سلولی را تخلیه میکند که منجر به بیثباتی ژنومی و مرگ سلول ها میشود.

منبع: مدیکال دیالوگ

ارسال نظر

*

code