جستجو در سایت

عوارض جانبی شیمی‌درمانی

عوارض جانبی شیمی‌درمانی
تیر ۳۱, ۱۳۹۷

گزیده مقالات عوارض جانبی شیمی‌درمانی

عوارض جانبی شیمی‌درمانی Chemotherapy Side Effects

عوارض جانبی چیست؟

عوارض جانبی مشکلاتی هستند که به دلیل درمان سرطان به‌وجود می‌آیند بعضی از عوارض جانبی رایج ناشی از شیمی‌درمانی خستگی، حالت تهوع، استفراغ، کاهش سلول‌های خون، ریزش مو، زخم دهان و درد است.

عوارض جانبی به چه دلیل بروز می‌کنند؟

شیمی‌درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی که رشد سریعی دارند به‌کار گرفته می‌شود. ولی این روش می‌تواند به سلول‌های سالمی که به‌سرعت رشد می‌کنند نیز صدمه وارد کند. از جمله این سلول‌های عادی که به واسطه شیمی‌درمانی آسیب می‌بینند می‌توان به سلول‌های پوشاننده دهان و روده، سلول‌های موجود در مغز استخوان که سلول‌های خون را تولید می‌کنند و سلول‌هایی که منجر به رشد موها می‌شوند اشاره کرد. آسیبی که شیمی‌درمانی به این سلول‌های سالم وارد می‌کند منجر به بروز عوارض جانبی می‌شود.

آیا به دلیل شیمی‌درمانی دچار عوارض جانبی خواهم شد؟

ممکن است شما عوارض جانبی خیلی کم یا زیاد داشته باشید یا به‌طور کلی به هیچ عارضه جانبی دچار نشوید. عوارض جانبی به نوع و مقدار شیمی‌درمانی که دریافت می‌کنید و عکس‌العمل بدن شما وابسته است. قبل از شروع شیمی‌درمانی با پزشک یا پرستار خود درباره عوارض جانبی که پیش‌بینی می‌شود به آن دچار شوید صحبت کنید.

عوارض جانبی چه مدت ادامه خواهند داشت؟

مدت‌زمان ابتلا به عوارض جانبی به وضعیت سلامتی شما و نوع شیمی‌درمانی که دریافت می‌کنید بستگی دارد. بسیاری از عوارض جانبی با اتمام شیمی‌درمانی برطرف

می‌شوند. ولی گاهی از بین رفتن آنها شاید ماه‌ها یا حتی سال‌ها به طول بیانجامد. گاهی، شیمی‌درمانی عوارض جانبی درازمدتی را ایجاد می‌کند که برطرف نمی‌شوند. این عوارض ممکن است شامل آسیب دیدن قلب، ریه‌ها، اعصاب، کلیه‌ها یا اندام‌های تناسلی باشند. بعضی از انواع شیمی‌درمانی ممکن است پس از سال‌ها منجر به بروز سرطان مجدد (ثانویه) شود. درباره احتمال بروز عوارض جانبی درازمدت با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید.

درباره عوارض جانبی چه کار می‌توان کرد؟

پزشکان روش‌های متعددی برای پیشگیری یا درمان عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان دارند و پس از هر جلسه درمان برای برطرف کردن عوارض جانبی به شما کمک می‌کنند.

با پزشک یا پرستار خود درباره عوارض جانبی که احتمال دارد برای شما پیش بیاید و راهکارهایی که باید درباره آنها پیش گرفت صحبت کنید. حتماً هرگونه تغییری را که حس می‌کنید به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید، چون این تغییرات ممکن است نشانه‌های عوارض جانبی باشند.

ارسال شده در مجموعه مقالات

ارسال نظر

*

code